Skördare

skördare tips & trix

74 inlägg 515185 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

RMskog  
#52792 Mmm för dom är ju så jävla roliga att byta också! INTE!! Gjorde det i 17 minus härom veckan, inte direkt plats så man kan ha handskar på sig! =)

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

bolkegard  
#52900 jag har ett tips för skördar förare och det är att om man kör i gallring så så blir det nästan bara massa och då har jag märkt att det blir mycket korta bitar typ 2,5-3meter som kan ställa till det när man ska lasta och är inte direkt popis hos timmerbilarna heller. man kan gå in i prislistan och sänka pristet på kort massa. jag lakt märke till att att många bara lägger in pris listan och kör.

personligen hatar jag korta massa bitar för dom har en förmåga att läga sig fel på laset eller ramla ur när man ska jämdra knipen.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

JD_1110  
#52929 Inget tips utan några frågor om tips

Han som kör före mig har en förmåga att i gallring fälla ett träd och lägga alla sortiment mellan ett par träd. Sedan ta nästa träd och lägga alla sortimenten i en hög mellan några andra träd osv. Han lägger alltså allt i små högar och osorterat vilket gör att man får pilla ut rätt bitar och ofta missar bitar när man kör sortrent

Hade han inte kört med färgmärkning (barrmassa) så ..... 😡 😡

Hur lär man en skördarförare att sortera (typ barrmassa, granmassa) och inte lägga ris i topparna?

Frågar eftersom det är fruktansvärt tråkigt att köra efter honom.....

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52932 man kan ju göra som så att ni bytas av en vecka så får han själv känna av det? gäller ju förstås att ni båda bytar maskin då.... och att du gör samma som han.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52935 Felet när det blir så brukar vara att Skördarn inte planerar arbetet alltså han vet inte när han börjar lägga högar vilka träd han ska fälla åt rätt håll för att kunna lägga dom oxå i samma högar normalt ligger man ca 5-10 träd före i huvet när man gallrar. Allternativet är att han skiter fullständigt i skotaren och fäller första trädet han ser som ska gallras bort och lägger det där hanfällt det sen kollar han runt lite och hittar ett nytt träd att hugga och fäller det dit det är lämpligt och spolar ut en ny hög vid den stubben.. Den stilen brukar sluta på arbetsförmedlingen..

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

JD_1110  
#52941
970D skrev:man kan ju göra som så att ni bytas av en vecka så får han själv känna av det? gäller ju förstås att ni båda bytar maskin då.... och att du gör samma som han.


Det kan bli lite problem eftersom jag inte kört skördare mer än en gång och då gick det sådär...
Sen vägrar han att köra skotare med

ume skrev:Felet när det blir så brukar vara att Skördarn inte planerar arbetet alltså han vet inte när han börjar lägga högar vilka träd han ska fälla åt rätt håll för att kunna lägga dom oxå i samma högar normalt ligger man ca 5-10 träd före i huvet när man gallrar. Allternativet är att han skiter fullständigt i skotaren och fäller första trädet han ser som ska gallras bort och lägger det där hanfällt det sen kollar han runt lite och hittar ett nytt träd att hugga och fäller det dit det är lämpligt och spolar ut en ny hög vid den stubben.. Den stilen brukar sluta på arbetsförmedlingen..


Jag har inte sett när han kör men det sista verkar stämma bra på hur det ser ut. Tycker det är konstigt att han lyckas planera så illa eftersom vi har en som stämplar före..

Det är väl som med allt att planering är A & O för ett lyckat resultat. Får väl åka en tur med honom och förklara hur han ska göra. Har inte tjatat innan eftersom hans bror (som kör skotare) har skött det åt mig men kanske så lyssnar han mer på mig.

Inga andra tips? exempelvis hur man gör för att inte få ris i högarna

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52946
Valmet 890 skrev:

ett vanligt nybörjarproblem är att det blir mycket ris i virkeshögarna, vilekt oftast beror på att agregatet håll på exakt samma ställe hlea tiden under apteringen samt att man släpper toppen där också.
Så sväng in en bit in mot vägen när ni kvistar (räcker med bara någon Dm oftast) och sen tillbaka och kapa och sen ut igen en bit.
Sen då trädet är klart släpp inte toppen direkt utan sväng in och släpp i vägen istället.

Som ovan plus att hålla agg lågt när man matar och inte fälla över högar

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

RMskog  
#53010 Personligen tycker jag inte man ska köra skördare om man inte ha skotat..

jag går o sätter mig i skotaren o kör ibland när det passar så man blir påminnd om hur det är!

jag tror det blir bättre både slutresultat och bättre ekonomi...

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

bolkegard  
#53012
RMskog skrev:Personligen tycker jag inte man ska köra skördare om man inte ha skotat..

jag går o sätter mig i skotaren o kör ibland när det passar så man blir påminnd om hur det är!

jag tror det blir bättre både slutresultat och bättre ekonomi...



håller med fullständigt då dom jag kör efter har inte suttit i en skotere på typ 15-16 år och det märks 😡 . för ska jag vara älig så liknar det ibland som om man kör efter folk som fortfarade går i skolan alltså inge kul

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

JD_1110  
#53038 Jag håller med. Det är inte så mycket man begär, lite sortering och lite rejält i högarna. Matar man bara bitar hela dagarna
finns möjligheten att man glömmer att det är en stackare som ska plocka efter också

Han körde faktiskt ett par lass när maskinen var ny för ett och ett halvt år sedan.....

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53044 appropå den disskutionen ovan :wink:
underröjjarna gnäller på uppköparna (bandning osv)
Skördarföraren gnäller på underröjjarna (kass underröjjning)
Skotarföraren gnäller på skördarföraren (dåligt upplagt virke å trånga vägar)
timmerbilschaffisen gnäller på skotarföraren... (vältor lagda fel å dåligt avlastat)
Å sist men inte minst så får alla skäll längst uppifrån (höghönsen) att det är för mkt böj på timmer/klentimmer... för mkt röta i massan, för dåligt kvistat å allt va det kan vara...

Konstigt att INGEN är nöjd... :lol:

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53095
appropå den disskutionen ovan
underröjjarna gnäller på uppköparna (bandning osv)
Skördarföraren gnäller på underröjjarna (kass underröjjning)
Skotarföraren gnäller på skördarföraren (dåligt upplagt virke å trånga vägar)
timmerbilschaffisen gnäller på skotarföraren... (vältor lagda fel å dåligt avlastat)
Å sist men inte minst så får alla skäll längst uppifrån (höghönsen) att det är för mkt böj på timmer/klentimmer... för mkt röta i massan, för dåligt kvistat å allt va det kan vara...

Konstigt att INGEN är nöjd...
:lol: :lol: kan nog ligga något i det du säger. men vem man än är av dom så har man aldrig gjort fel. :x

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bäckström  
#54026 Ett tips vid fällning är att sätta an aggregatet och inte lyfta eller trycka. Kapa och du känner i ryggstödet när trädet ställer sig på svärdet av trädets egen tyngd. Man sparar kedjor och man kan göra låga stubbar mot stenar eller när man tar isär dubbelträd mm.

När man inte är så van är det bra att jobba från ena sidan till den andra, då hinner man planera nästa träd när man flyttar kranen, riset hamnar i vägen, mer harmoni i körningen, bättre högar.
Bra är också att lära sig var tiltupp knappen sitter och vända toppar i körriktingen över rothalsar, skotaren får då som en "balja" att åka i blir nästan svårt att köra på träd.

När det är som roligast att köra är när körningen flyter och det oftast då man producerar bra också. Det ser dessutom mycket bättre ut att titta på!

Titta aldrig på hur mycket de andra kör utan titta bara på hur det ser ut efter dem. Produktion är något som kommer med tiden. Bättre att göra ett bra jobb så att man får utvecklas vidare.

Min produktion steg när jag köpte egen maskin. Har inte något behov av att visa någon hur mycket jag kör, bara att skotare och kunder blir nöjda!

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

hekern  
#57486 Ett tips!

Jobba lågt med aggregatet vid apteringen. En halv meter ovanför högen/hinder räcker. Resultatet blir finare högar då man har bättre koll på vart bitarna ramlar än när man jobbar en par meter upp.
Det blir färre ändar som sticker ut ur högen också. Och man kan lätt dra bort riset från högen när man är klar eftersom man har aggregatet i rishögen.
Lägg tid på att lära sig högläggningen från början. Det vinner hela avverkningslaget på i längden. :smile:

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Pidden  
#61554 Kör försiktigt i början för farten kommer efter hand, Håll aggregatet lågt vid aptering, och särlägg högarna så gott du kan! Stora högar tycks om av kusken som kommer efter dig! =) , Känner du att det kanske verkar bli tätt längs vägen :-? (gallring) eller virket ligger illa så kan du ju alltid ta ett pass i skotaren och se vad du gjort för fel! Då har du det med dig i skördarn sen så kan du förbättra dig! Ett annat tips som är fint är att om man har krantilt så kan man komma åt mycket lättare bakom eller långt in! kör bara tilten i botten och kör sen med utskjutet, Då når man det där sista som ska med =)



Lycka till! :-bd \m/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).