Skördare

Försäkring av äldre maskin

6 inlägg 2922 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Försäkring av äldre maskin

mattias  
#51883 Ni som kör med egna maskiner till er själva och grannarna, alltså inte för fullt, hur har ni försäkrat? Maskinen går bara ett par månader på vintern och då känns det surt att betala för hela året.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Försäkring av äldre maskin

Torparn79  
#51911 kompisen hade inte sin 678 försäkrad.
han skulle ordna med brandbesiktning men veckan innan besiktningen brann maskin upp.

250 000 :- åt helvete på 10 minuter.

Avatar Fallback

Re: Försäkring av äldre maskin

erkandersgard  
#52604 Har min maskin försäkrad hos Länsförsäkringar och den kostar fullförsäkrad lite drygt 4000:- per år.
Då får jag köra åt andra till summan av ett basbelopp per år, ca 41000:- tror jag att det ligger på nu.
Vill jag utöka körningar åt andra tror jag att försäkringen ökar med 500:- per basbelopp.

Användarvisningsbild

Re: Försäkring av äldre maskin

mattias  
#52816 Hmm, det verkar mer vettigt. Vi ligger på över 20000/år...

Brossan ringde Länsförsäkringar och hörde sig för. Hon som svarade undrade om det var något särskilt pågång för det var många som hade ringt och undrat om skogsmaskiner. Det måste tyda på att det är många som är inne på Skogsforum och läser :lol: :lol:
Om man hade en lantbruksförsäkring kombinerat med maskinen så hamnade man på ca 2000kr, hade man bara maskinen så blev det 27000kr :surp:
Jag gissar då att du "erkandersgard" har det förstnämnda, det stämde iallafall det du skrev om basbeloppet. Vi får se hur det blir...

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkring av äldre maskin

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52830 Hej!

Över 20000kr borde du inte behöva betala.

Min Valmet 901 årsmodell 1988 kostar 6200 kr per år hos Länsförsäkringar. Då är det full försäkring med trafik, stöld, glas, brand, ansvar, oljeskada, rättsskydd, osv. Jag har inga begränsningar på hur mycket jag får köra med den. Tror att min maskin är värderad till 150000kr i försäkringspapperna.

Jag har för mig att brorsans 911 årsmodell 1996 ligger några tusenlappar över min, tror att han har den försäkrad hos IF

Avatar Fallback

Re: Försäkring av äldre maskin

erkandersgard  
#53682 Kul att telefonerna gått varma hos Länsförsäkringar :lol:
Stämmer att jag har lantbruksförsäkringen hos nämda bolag, skulle naturligtvis nämt det, men det glömdes bort.
Kanske blev det ett tips för andra som har möjligheten att täckna samma försäkring.
Njut nu av vårsolen ni som sitter i naturen och kör, själv blir man sittandes inomhus. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).