Virkesmätning och Matrisfub

Inmätning av bränsleved

23 inlägg 12559 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inmätning av bränsleved

masterchief  
#52616 Jag har leverarat en hel del energived till Värmeverket i Örebro via Glottra.
Där har de i nuläget egna mätare som fått utbildning av VMF.
Dock är de inte opartiska.
Men ser man till inmätt volym så är det i regel 2 fub mer per bil och släp gentomot massaveden.
Nu kan det vara så att energiveden är lite lättare pga en del torrträd och dyligt, men även löv har haft tendensen att vara mer på lassen.
Man slipper bla den obligatoriska vraken som massan ger.
Så jag har fullt förtroende för att leverara energived.
Eftersläpning på mätsedlar förekommer dock speciellt kring storhelger, men det är vad jag fattat en administrativ bit, då inmätning inte är automatiserad direkt via SDC.



   TS
Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52784 Är det åkarn som mäter lär det ju inte bli för lite volym iallafall :grin:

Användarvisningsbild

Re: Inmätning av bränsleved

Knegarn  
#52796
ume skrev:Är det åkarn som mäter lär det ju inte bli för lite volym iallafall :grin:
detdär tänker inte alla skogsägare på att entreprenörer och åkare har betalt enligt kubiken så ingen mäter ju in för lite iaf. :smile:

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Jägmästarn  
#52805 Volymerna till de motagningsplatser där bränsleved mäts är ofta för små för att det skall vara realistiskt att ha en mätare på plats, därför används åkarmätning. Om du tittar noggrannt på ditt kontrakt kan jag nästan lova att det står att köparen kan mäta virket på det sätt denne väljer.

Anledningen till att det dröjer med mätbeskedet är att åkaren skall skicka in mätkvittot och det skall registreras manuellt.

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52829 Skogsland blir intressant i morgon bitti då lär detta spörsmål ventileras även där.

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Jägmästarn  
#52858 Skall Rolf Segerstedt göra ett av sina berömda uttalanden igen?? :lol:

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52865 Nej,inte Segerstedt.
Det handlade om att Neova köper massaved för pellets tillverkning.
Nu ska vi se om det inte blir, fördubblat pris på skog inom 5 år.

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

michaels  
#53083 En annan sak som driver priserna i detta kompakta mörker är en sådan trivial sak som strö.

Att köpa strö till djur, som förut var en självklarhet (och billigt), har blivit dyrt.
Spån förpackat i bal betingar ca 60-70:-/bal, vilket är ca 0,5 kubik m3s.

Att skogen skulle annat än ta en tillfällig vila från uppgång pga finanskrisen är nog att betrakta som önsketänkande.
Många är de som kommer att förbanna sig själva om 10 år när skogen återigen fördubblat sitt värde...

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

orre  
#54518
Jägmästarn skrev:Volymerna till de motagningsplatser där bränsleved mäts är ofta för små för att det skall vara realistiskt att ha en mätare på plats, därför används åkarmätning. Om du tittar noggrannt på ditt kontrakt kan jag nästan lova att det står att köparen kan mäta virket på det sätt denne väljer.

Anledningen till att det dröjer med mätbeskedet är att åkaren skall skicka in mätkvittot och det skall registreras manuellt.

Ungefär hur lång tid brukar det dröja?

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54527 I dagens skogsland finns en artikel om en skogsägare som flisar och transporterar till värmeverket i spannmålsvagn.
Inmätningen får han i m3s.
Liknande förfarande är vanligt i Gästrikland, containerbil med hugg flisar från stöda och transporterar till värmeverk.
Betalningen är olika beroende på vilket värmeverk som får leveransen.
Är det rätt måttsystem? Mvh är det ett mått för skogen det. Varför får inte sågverken betala i m2 1" råplan. OSV.
Jag vill gärna ha det i ton och vattenhalt i stället. Kan i och för sig vara vanan från spannmål.
Värmevärdet per kg av olika trädslag skiljer väldigt lite. Det är ett argument för vikt.
Åkarna kör på vikt. Inte Mvh eller m3f eller m3s . Flisbilarna har väl viadukterna som måttenhet misstänker jag.
Hur många av kreti och pleti vet hur stor ved eller flishög 1 Mvh är. Eller har en god uppfattning om hur mycket energi 1 Mvh innebär?
M3f framräknat från m3s verkar inte heller förtroendeingivande. Men håller sig till gängse norm inom skogen.
När värmeverkchefen och mellanskogs tjänsteman konstaterar självsäkert i tidningsartikeln,
att bäst är det att mäta in i Mvh.
Så känner varje fall jag att det toppstyrs, skogsägarna ska liksom tiga och leverera utan att ifrågasätta.
Är verkligen en Megga watträknare och en tjänsteman som sk ha tolkningsföreträde.
Kan det vara så att det är bekvämast.
Och var fan är de förtroendevalda styrelsemedlemmarna i debatten. Dom verkar inte vara beredda att styra upp den här frågan heller. Har haft lite kontakter inom Mellanskogs förtroendevalda, jag tror nästan de vill att tjänstemännen ska bestämma.
Jag vill gärna att ni har åsikter om detta. Mvh, M3s, M3f, ton. Välj själv, kommentera.

Användarvisningsbild

Re: Inmätning av bränsleved

Torparn79  
#54529 visst fan måste det vara behändigt och rättvist att få betalt/ton.
en krönt våg ljuger ju inte vad jag vet. :-?
inmätningen som görs vid industrierna ger en ju känslan av att dom "höftar" till ett mått. 🤷‍♂️

problemet ligger i ts-mätningen i o m att det kan skilja oerhört mycket i ett lass.
du nämner spannmål, där har du väl antingen torkat ner det själv eller så är det ju skördat under snarlika förhållanden så att vattenhalten inte skiljer alltför mycket..?

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54538 Hur skall de hålla reda på vems virke som eldas just den timmen de mäter effekten?
Eldar de en leverantörs virke och mäter tid och effekt för att räkna ut energin för att sedan stoppa processen innan de eldar nästa leverantörs virke?
Finns det någon inmätning inom skogsindustrin som inte är ruffel och båg?

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54543 En liten instickare bara, när jag själv körde timmerbil så mätte vi bränsleveden själva också, dock bara volymen. Sen tog vi tonnen, så slog dem ihopa volym och ton på något vis, eller delade :P

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54584 MWh (obs dubbel-ve) ton och torrsubstans borde hänga ihop rätt så bra. Skulle inte förvåna mig om de räknar ut effekten genom att mäta fukthalten och väga.

Att väga är enkelt, men att mäta fukthalten är ävl inte särskilt enkelt eller blir särksilt noggrant? Men det är väl så bra det blir, att mäta volym är det sämsta.

Vikt och fukthalt får min röst.

Avatar Fallback

Re: Inmätning av bränsleved

michaels  
#54823 m3s känns som enklast men nästintill tvunget korrigerat utifrån fukthalt.
Att gå på vikt kräver korrigering mot fukthalt för att ge ett rättvisande värde.

Att mäta i MWh är en utopi i praktiken, eftersom värmevärdet endast är teoretiskt framräknat, knappast någon håller reda på exakt vilket bränsle som brinner för ögonblicket.

Kanske viktigaste frågan är att få standardiserade enhetsomvandlingar, där 1 MWh = x,x ton med xx fukthalt
eller 1 MWh = x,x m3s med xx fukthalt

Annars blir det som vanligt, "your guess is as good as mine" men den som har tyngst röst vinner...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).