Sågtimmer

Apteringskurs?

33 inlägg 21357 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apteringskurs?

Michael  
#4295 Hej! Regsitrerade mig här för ett halvår sedan, men sen har jag inte hittat tillbaka. Nu är det dock dags för första inlägget!

Jag är intresserad av att gå en apteringskurs, men det är minst sagt ett väldigt fattigt utbud på den fronten. Här är Skogsstyrelsens aktuella kursutbud för hela Sverige; inte en apteringskurs så långt ögat når, långt in på 2007:

http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/de ... election=3

Ladviks kursgård i Vaxholm skulle ha haft en apteringskurs i november, men den blev inställd pga för klent intresse. Från SVO Stockholm sa man att man brukar kunna lyckas skrapa ihop till en apteringskurs vartannat år ute på Ladvik (!).

Dessa apteringskurser är även på "nybörjarnivå", något jag inte vet om jag är riktigt betjänt av. Jag skulle snarare vilja förfina de kunskaper jag redan har. Jag är intresserad av lite mer avancerade teoretiska resonemang om hur man verkligen kramar ur maximalt värde ur sina träd vid motormanuell avverkning. Det är ju något alla skogsägare borde vara intresserade av, även om SVO:s kursutbud visar annorlunda. I första hand frötall men även alla andra träslag. Optimalt uttag av stamblock, timmer etc i tall och gran, helhetsbedömningar med avseende på stockens generella beskaffenhet, olika kvisttyper, årsringssammansättning ad infinitum.

Är det någon som känner till några rena apteringskurser i annan regi än genom Skogsstyrelsen? Det känns ju inte sådär jätteupphetsande att behöva vänta tills nästa november för att se om Ladvik lyckas skrapa ihop något då. Alternativt, finns det någon kurslitteratur eller facklitteratur att rekommendera som ingående behandlar aptering? Jag skulle ju lika gärna kunna läsa mig till det mesta själv om det vore så.



   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4298 Jag var också anmäld till apteringskursen i Ladvik som blev inställd... Har anmält mig till en förut som också blev inställd :(

Är mao också intresserad om det finns andra kurser eller litteratur i ämnet men har inte mkt att tillföra.

/Björken

Avatar Fallback
Michael  
#5267 Ja, det skulle helt klart vara roligt om det fanns lite mer intresse. Även om kraven från olika virkesuppköpare och sågverk varierar något handlar det ju fortfarande om att kunna "läsa en stock" på bästa sätt för att kunna ligga optimalt till i förhållande till prislistorna och specifikationerna. Och vad gäller stamblock och andra specialsortiment bör ju de apteras redan innan fällning genom att gå runt med en stång i beståndet och märka ut dem i optimal längd; hur ser man det på bästa sätt? Mycket har ju att göra med hårt tillkämpad erfarenhet och besök på sågverken för att stämma av att man ligger rätt, men en bra apteringskurs skulle kunna vara ett fördelaktigt komplement för många. Hoppas på bättring...

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5271 Ar man bara intresserad av att lära sig så borde väl SS kurslitteratur ge lite mera kött på benen, och den borde väl finnas tillgänglig för köp även om man inte går kursen.
Har även sett annan litteratur i ämnet, men kommer inte ihåg varifrån?.
Kan ha varit SLU/Skogforsk???.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5274 detta är nått jag är intresserad av med, eftersom jag suger på aptering (läs kan inte alls), så tips till all tlllgänglig litteratur vore välkommet :)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5279 Är det någon som har erfarenhet från tall? Har lite fröträd, och funderar på om man kunde såga ner dem själv. Det är nog rätt dålig kvalitet, skulle jag tro, en hel del rötkvist 6-7m upp.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5339 Ja det är väl bara att vräka ner frötallarna och kapa det :)

Nja nog för att man apterat en del och tycker jag har skaplig "blick" för det. Man haar ju fått en del utbilning genom olika skolor/kurser man gått. Men man vet ju aldrig. Klart man säkert missar en del, svårt att få något riktigt facit på det man gjort. Även om man får det klassat bra så kan det ju vara så att det hade gått att få en optimalare aptering om man ser på hela trädet. Kanske kvalitetsgränsen gick så att man hade kunnat få två kortare klass I, istället för en lång Klass I och en kortare Klass III. Ja ja flummigt värre som ni märker, men att få facit är som sagt väldigt svårt.

Man kan ju alltid göra ett studiebesök på någon såg och sitta med virkesmätaren för att lära sig lite mer. Eller helt enkelt ha med sig ett "proffs" någon dag i skogen.

Själv tycker jag som sagt att mina kunskaper är goda nog för min abehov och då räcker det för mig, men jag hugger å andra sidan inte så mycket.

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5353 Den inmätningsförening som mäter in ditt virke, borde ha information. I mellansverige är det VMF QBERA, även skogsskolor t:ex Gammelkroppa anordnar kurser för entreprenörer (guldkortsutbildning) så där kanske det går att få köpa en pärm!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5355
Bild


Kontakta SLU.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5357 En konkret apteringsfråga.
Säg att en tall har en ganska skarp krök från roten och kanske en meter upp, för att sedan vara normalrak. Bör man då kapa loss en meter och lämna i skogen och sen gå på timmer, eller kapa kortast tillåtna massabit (2,7m) och sen timmer?
Eller ska man ta en lång timmer stock med kroken och låta sågverket korta av stocken?

/Björken

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5360 Om du har högsta kvalitet på stocken efter kröken så hade jag kapat bort 1 meter på direkten och sedan gjort timmer av stocken.

Men så enkelt är det kanske inte, är det sämre timmerklass efter kröken kanske man tjänar på att göra en kort massavedsbit och sedan köra timmer.

Är inte helt lätt att säga hur man skall göra utan att se stocken.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5361 Här är det en fördel om man sågar själv. I detta fallet hade jag nog tagit ungefär 1,3 m rotstock och sedan en fin lång stock. En 1,3m stock blir alldeles utmärkt att såga 50 mm reglar av som sedan kan användas som t.ex. kortlingar vid väggbyggen eller mellanstag i en takstolkonstruktion.

Det är synd att professionella sågverk bara befattar sig med långa stockar när man kan få ut så fint virke av korta stockar. Tåligt fönstervirke gör man ju t.ex. bäst av mindre tallar som växt långsamt på någon mosse, det finns inte mycket som slår den årsringstätheten!

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5761 märkligt att det inte är större intresse för apteringskurser
eftersom jag kan tänka mig att svenska folket apterar bort
stora pengar varje år. känner en som högg ner ett fint bestånd
med frötall och det blev sågtimmer av alltihop, det fanns många
knivfura och xp där.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5768 Med tanke på alla sortiment och klasser, finns det verkligen ngn chans för en manuell huggare att aptera fram högsta netto?
Man måste ju dessutom veta pris och efterfrågan på resp kvalisort?

Fick tex ett utskick med apteringsinstr. från Martinsson ang Granstolp som de hade hög efterfrågan på och betalade lite bättre än timmer för.
Jag visste inte ens att det fanns ett sortiment som hette Granstolp...

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).