Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köp av beggad maskin från annat EU-land?

9 inlägg 8747 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av beggad maskin från annat EU-land?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52702 Är det någon här som vet vad som gäller om man köper en beggad maskin från annat EU-land?
Vad krävs för pappersarbete?
Registreringsbesiktning eller bara anmäla och betala?
Tull?
Övriga kostnader?
Kan den engelska momsen "dras av" i skattedeklarationen eller kvittas momsen direkt vid köpet?
Mer man behöver tänka på?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

thomasw  
#52737 Hej,

Nä nån tull mellan EU länder finns inte, och det säljande landets moms får du dra av precis som i Sverige.
Vad gäller regbesiktning av skogsmaskiner vet jag inte vad som gäller, men det är bara att läsa på vägverkets hemsida.

Avatar Fallback

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

nybliven mekaniker  
#52774 Tjena

Se till att just den maskinen ifråga är ce märkt, det finns t.ex. svenska hjullastare som ej är ce märkta när dom levererats till andra länder. Haft praktik på Swecon (anläggningsmaskiner) (går maskinmekaniker program) där togs det ej in maskiner som ej var ce märkta. Detta kom från högre ort i volvos ledning. Har för mig att ingen försäkring i världen täcker när du har en icke ce märkt maskin, ja man får knappt äga eller ens ha en icke ce märkt maskin i maskinhallen eller verkstaden. Men det finns många sådana här i landet ändå, det finns ju bra med pengar att tjäna på det. Inte längesedan jag såg en dumper här itrakten till salu, ej ce märkt=svårsåld.

Lycka till

MVH/Daniel

Användarvisningsbild

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52799 [quote="MickeBM"]Är det någon här som vet vad som gäller om man köper en beggad maskin från annat EU-land?

Är den såld inom EU så SKALL den vara CE märkt! ❗️
En varning kan möjligen vara på sin plats om det är ett ganska nytt EU land

många maskiner ( i allafall Volvo) som levereras utanför EU är också märkta
Jag tror även att på nyare maskiner ska du ha ett CoC (Certificate of Conformity) kolla med vägverket och kanske även SMP

Användarvisningsbild

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52822 Hur är det med äldre maskiner då? Innan EU kom till vill säga. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

stegmaster  
#52836 I Norge er det inte nödvendig med ce- merke när fordonet er äldre an 95 mod, menar jag å ha lest nån stans. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

calle336  
#52853 Det gäller de samma för svenska masiner. CE märkningen infördes även gär 94-95 så är maskinen äldre än de så behövs denna märkning inte. Sen vet jag inte om det är några andra märkningar som krävs.

Användarvisningsbild

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52859 Tyvärr så är det inte så enkelt.
Har maskinen varit reggad i Sverige tidigare så är det inga problem.
Om inte anses det vara nyregistrering, skall godkännas av SMP som kräver intyg på att maskinen lever upp till de krav som infördes -93.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av beggad maskin från annat EU-land?

amandina  
#70109 Hej. Jag nettop ser på en god vevside om jordbruk http://www.dackweb.se/forum/messages.aspx?TopicID=19 som jag anbefaler. Lykke til!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).