Skotare

Rotator som hackar

6 inlägg 3037 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotator som hackar

thomasw  
#52658 Hej,

Har en Loglift 51F på min Gremo, ett problem som sakta smugit sig på och blir värre för var dag.
Rotator hackar sig fram, särskilt åt ena hållet. Ibland är allt normalt, ibland händer ingenting när man spakar och ibland får den ett tokryck.

Har provat att ställa upp strömmen till 600 och då går den som en äggvisp åt ena hållet men det händer ingenting om jag ställer upp till samma värde åt det andra hållet utan den mal på i samma fart som innan.
Nåt glapp i nån kabel? Rotatorn sliten? , var skall man börja leta?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rotator som hackar

skogsjan695xl  
#52664 kabelbrott, ventilen kärvar, sliden kanske går trögt. var ut för så på en skotare en gång, var grip öppna stäng, var lite skit vid sliden, gjorde rent så funka det perfekt.

Avatar Fallback

Re: Rotator som hackar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52667 Prova om de kommer olja ur slangen/arn som det ska. Prova annat block med slangarna till rotatorn.
Inte ovanligt med gegga från rotatorn om den havererat, se till att det inte kommer vidare till ventilpaketet.

Avatar Fallback

Re: Rotator som hackar

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52740 Om man tar lös slangarna till rotatorn och vrider den runt så kanske du kan känna om den vill hugga åt något håll. Vilken modell har du på rotatorn?

Avatar Fallback

Re: Rotator som hackar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52791 kanske kan vara en idé att skifta slangarna på rotatorn så du kan utesluta att det är den som börja ge upp. Skifta slangarna och om problem är likadant så sitter felet i rotatorn, är felet år andra hållet så lite det förmodligen i ventilpaketet...

Avatar Fallback

Re: Rotator som hackar

driftman  
#54316 jag jobbade tidigare på indexator och har vart med om att rotatorn hackar åt ett håll många ggr...oftast ngt problem med skada på ngn av vingarna, alt. fjädrar eller axel. Om vingarna kärvar i axelspåret så kan den börja hacka åt bara ena hållet. Det är vädigt små toleranser vilket gör det känsligt. Självklart kan du ha problem i maskinen men som ngn nämnde tidigare kan du kolla det genom att skifta slangarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).