Skördare

Eco log 570B

14 inlägg 6683 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco log 570B

skogsjan695xl  
#52485 Jag undrar lite om 570in hur den är i gallring vs slutavv.
Har lite på gång att starta en gallringsgrupp och funderar på en sån, vad ligger diesel förbrukning m.m på en sån, har ju kört skogsjan så jag kan tänka mig att många sjukdomar fortfarande som var du är på dom med, kran exempelvis.
Sitter ett LM 5000 på den maskin som är intressant i nuläget iaf.
Då denna är fyrhjulig, sjuker den lika lätt fram nu som alla andra cattar gör bak?
Gallringen på detta område ligger medstammen på ca 0.07-0.1.
Är ju även små poster med sluavv också, tror ni detta är nått att satsa på.

Och nej jag ska inte ha nån grön 1070 eller nått sånt, då jag vill och ska ha skogsjan/cat eller ecolog.

Ska även lägga till att det kommer nog kompleteras med ett klipp och rensa diken,vägar m.m också.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52486 Bränsleförbrukningen påstås ju vara bra mycket lägre på C modellerna. Sen skulle jag rekommendera en 6 hjuling istället. Typ 560,mycket trevligare gång. Blir smidig endå tack vare nivilleringen...

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Skog  
#52491 Håller defenitivt med Engstrand ska var 6 hjul i backen även på en gallrings maskin, är väll enda fördelen att du kan få den jäkligt billigt typ kilopriset på skrot :lol: :lol:.. nä de var elakt

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

masterchief  
#52494 Jag går mot strömmen och hävdar 4hjuligt i gallring.
Mycket smidigare samt slipper skjuvningsskador på rötterna.
Dock så missar man nyttan av att vinkla maskinen för att nå sista halvmetern med ecolog då kranen sitter på mitten.
Slutavverkning är en annan femma dock.
Förarmiljön blir bättre med 6hjul också.

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

skogsjan695xl  
#52503 Skulle ju visserligen gärna ha en 6hjulig men just nu så tycker jag det är ett för dåligt utbud på begagnat på 6hjuliga.
Det kommer säkert komma in flera såna framöver, men för tillfället så är 4 aktuellt. + att de 6hjuliga som finns har HH aggregat, vill ha log max eller sp, enkla att skruva på, drift säkra.

Finns en på blocket som är riktigt fin i ordning, http://www.blocket.se/vi/19843656.htm?ca=7_s

Nån som kanske vet mer om just den här maskinen om den gått bra eller är ett måndags exemplar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52530 Vad som gäller bränsle förbrukningen så ligger den väl kanske runt 15 liter i gallring med ett 5000. Slutavverkningen ligger jag på ca 23 - 25 liter i timmen (0,6 liter m3) med 580b me 7000. vad som gäller 6 eller 4 hjuling så e de bara 6 hjuling som gäller... kan man hantera en sån så e dom inte de minsta klumpiga... och sen e dom stadiga istället, innte vet jag hur ni andra som kör 4 hjuliga gallringsmaskiner har sina taxor satta men här på åland har vi ingenting extra för att stå och vippa och svaja för att det står ostadigt. Priset verkar dock lite väl saftigt på den där maskinen... flera hundra tusen för mycke... Ligg lite lågt och se vad som dyker upp i maskinväg priserna kommer att rasa mycket ännu... senast i helgen fick jag reda på en 911.4 me 360 som gått 400 timmar för 2 mille.

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52534
skogsjan695xl skrev:Gallringen på detta område ligger medstammen på ca 0.07-0.1.
Är ju även små poster med sluavv också, tror ni detta är nått att satsa på.

Och nej jag ska inte ha nån grön 1070 eller nått sånt, då jag vill och ska ha skogsjan/cat eller ecolog.

Ska även lägga till att det kommer nog kompleteras med ett klipp och rensa diken,vägar m.m också.


Hmm, jag skulle inte vilja gallra för mycket under 0.10 med Lm5000. Komplettera istället med ett lm4000/ackumulering..

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Knegarn  
#52537
Skog skrev:Håller defenitivt med Engstrand ska var 6 hjul i backen även på en gallrings maskin, är väll enda fördelen att du kan få den jäkligt billigt typ kilopriset på skrot :lol: :lol:.. nä de var elakt

har dom börjat sälja dom för ponssepriser? :wink:

Avatar Fallback

Re: Eco log 570B

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52563
Lukas_Lundstrom skrev:Vad som gäller bränsle förbrukningen så ligger den väl kanske runt 15 liter i gallring med ett 5000. Slutavverkningen ligger jag på ca 23 - 25 liter i timmen (0,6 liter m3) med 580b me 7000. vad som gäller 6 eller 4 hjuling så e de bara 6 hjuling som gäller... kan man hantera en sån så e dom inte de minsta klumpiga... och sen e dom stadiga istället, innte vet jag hur ni andra som kör 4 hjuliga gallringsmaskiner har sina taxor satta men här på åland har vi ingenting extra för att stå och vippa och svaja för att det står ostadigt. Priset verkar dock lite väl saftigt på den där maskinen... flera hundra tusen för mycke... Ligg lite lågt och se vad som dyker upp i maskinväg priserna kommer att rasa mycket ännu... senast i helgen fick jag reda på en 911.4 me 360 som gått 400 timmar för 2 mille.

Har varit och provat en 550c med LM5000 men det fanns inte ens tendens till att vara ostadig.Man kunde utan problem skicka iväg aggregatet 11,3m i 90grader och hämta hem träd.Där kan man tala om lyftkraft,dom har även ett 4000 när dom kör gallring.Dom har också en 560b och enligt dom drar 550c 4liter mindre i timmen.

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Lars-Erik Plåth  
#52565 hej jag kör med en 560 c med ett 5000c med acckumulering och vi kör allt i från 0.05 gallringar och uppåt vi valde mellan ett 4000 och 5000 men det föll på det senare då vi kör lite allt möjligt men vi ångrar det absolut inte men ska du bara köra 1 gallring så välj ett 4000

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

skogsjan695xl  
#52586 Det låter att som som man får titta på nyare med merca motor.
Nån som vet om man kan lica maskiner idag?

Vore ju jätte fint att få lica en 560C med 4000 med flerträd, vore drömmen att ha en sån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52589 Går ju att få tag på en "smalbyggd" 560 om man ger sig tusan på det. Går en sådan 560c med LM 4000 här.

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52590 jag förstår inte vitsen med en "smalbyggd" maskin. skotaren måste ha rum att ta sig fram hur som helst. stickvägarna måste ändå ligga på 3.5 meter minimum. Sen ska man inte stirra sig blind på vad en maskin tar diesel i timmen så vida man inte kör på timpenning... Liter per m3 e de som e intressant. en gallrings maskin får ta fast 20 liter i timmen men då sk den producera därefter åxå. då kommer såna parametrar in som långkran, vätsefyllda däck, flerträdshantering osv...

Användarvisningsbild

Re: Eco log 570B

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52618 Näe de räcker bra med en vanlig 560,men skrev det eftersom det var delade meningar om 6 lr. 4 hjuligt. Å eftersom en "vanlig" 560 redan är smidig så är en "smalbyggd" ännu smidigare. :D
Har skotat med 810 efter brorsans 560,det är fullt sjå att ta sig fram i vissa passager.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).