sön 18 feb 2007, 10:57#6303
Kan hända att det gick å få tag på drivpaket även efter det att 430 slutade tillverkas. Motorn var ju en Perkins, Bakaxeln från IH kanske vxl-lådan också. Så mycket mer av traktorn användes inte. På slutet köpte dom beganade traktorer och rev för att få delar.
En äldre bonde lär ha fått ut nypriset för sin 430 och den var nog över tio
år gammal. Fast jämför man priset på en 430 idag med nypriset då det begav sig så kanske skillnaden inte är så stor.
En av huvudorsaken till att man lade av var just att det blev svårare att
få tag på delar, Volvo ströp tillgången. Kanske hade det att göra med att Valmet tog över traktorerna och dom gjorde ju egna skogsmaskiner. Sedan kom det nya säkerhetskrav som hade krävt konstruktionsändringar och då blev det helt enkelt för dyrt att fortsätta. Viljan fanns nog men inte finansiella muskler.
Storleksmässigt är maskinen i ett segment för sig och svår att jämföra
med något annat. Möjligen AGT rulle. Det är ju inte bara bredden som spelar roll axelavstånd och längd gör sitt till om det är trångt bland träden. Vikten är också en faktor.