Skotare

Sit right

14 inlägg 4633 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sit right

Markus Johansson  
#51336 Tjena skogskompisar!

Jag är lite nyfiken på hur många det är som har sit right i sina maskiner? Själv tycker jag att det är en ganska bra lösning under förutsättning att den fungerar, jag provkörde en skotare en gång med "efterbliven" sit right, det va inte skoj...
Skulle vara kul att höra lite ris och ros, lite komentarer... :lol:

/Mackan



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sit right

skogsjan695xl  
#51338 jag tycker då det är underbart med sit right, alltid sitta rakt. skönt att slippa att luta, lite lömskt kan det vara att inte känna hur maskinen lutar i vissa tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Sit right

Markus Johansson  
#51340
skogsjan695xl skrev: lite lömskt kan det vara att inte känna hur maskinen lutar i vissa tillfällen.


Jo det kan man ju hålla med om... En annan grej som man kanske inte tänker på är att om man har en passagerare med sig i hytten så får man ha lite koll på vad hon / han har sina ben, armar o.s.v En polare åkte med mig en gång, han höll på att bli kastrerad av stolen :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sit right

totte  
#51369
Markus Johansson skrev:
skogsjan695xl skrev: lite lömskt kan det vara att inte känna hur maskinen lutar i vissa tillfällen.


Jo det kan man ju hålla med om... En annan grej som man kanske inte tänker på är att om man har en passagerare med sig i hytten så får man ha lite koll på vad hon / han har sina ben, armar o.s.v En polare åkte med mig en gång, han höll på att bli kastrerad av stolen :grin:


Om jag förstod rätt så är de alltså framför allt "o.s.v" som man skall vara rädd om om man åker med :lol:

Avatar Fallback

Re: Sit right

orre  
#51372
Markus Johansson skrev:
skogsjan695xl skrev: lite lömskt kan det vara att inte känna hur maskinen lutar i vissa tillfällen.


Jo det kan man ju hålla med om... En annan grej som man kanske inte tänker på är att om man har en passagerare med sig i hytten så får man ha lite koll på vad hon / han har sina ben, armar o.s.v En polare åkte med mig en gång, han höll på att bli kastrerad av stolen :grin:


Eller bara ta upp kvinliga liftare för en skogsutflykt :P

Avatar Fallback

Re: Sit right

Markus Johansson  
#51374 Haha! En bra ide... Eller så tar man bara med sig sina ovänner i hytten :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sit right

GremoNiclas  
#51895 Har en i Gremon. Är mycket nöjd. Inte haft nå trassel. Skönt för ryggen.
Skulle haft en i H-09:an också...

Avatar Fallback

Re: Sit right

Buffalo Per  
#51899 Sit Right är kanon..Har de i ´min Buffalo, Kör ofta me två inställningar på farten. 1 när ja står still och hugger.Bra om den är lite "seg" då om maskin gungar me när man tar träd långt ut så att stolen inte hinner plana ut...så man sitter som en kråka när maskin står i position igen :lol: 2. lite snabbare när man skotar..och åker "basväg" men dock bara så den hinner de stora hindrena annas blir man tokig. :p Ps. Jycken aktar sig för kuppering under stolen Ds.

Avatar Fallback

Re: Sit right

dag-man  
#51924 Första gången ja pröva sitrighten så trodde ja att stolen lossna :lol: men de va skönt att sitta hyfsat rakt hela tiden :grin:

Avatar Fallback

Re: Sit right

Ponsse Ergo  
#51986 Sit Right är bra, då de fungerar.

Men den vi hade gjorde mest de andra, alltså att inte fungera.
Då blir stolen ledlös och och lutar sig mot väggarna, men vi hade den ju i en markberedare så de kanske var lite extremt :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Sit right

sebbe junior  
#52554 det är så jävla gott med sit right men det är en jävligt dyrt att bytt om den rycker sönder.

Användarvisningsbild

Re: Sit right

rocky  
#53499 Sitright funkar bra så länge dom inte glappar i leder. Då blir dom bara jobbiga och det sliter fruktansvärt på kroppen. Våra har inte fungerat felfritt och vi har fått byta ut flera sitright mot nyrenoverade efter alldeles för få timmar. Ska man renovera sitright så måste man oftast byta det mesta delar i den och alla skruvar är låsta med locktite så man förstör skruvarna och svär över sakerna för att man inte kommer in i enheten.

Provade även en annan typ av sitright, kommer inte ihåg märket på den men den hade ingen motor utan bara en "gasdämpare" som man ställde trycket på med en ratt. Sen fick man själv "tillta" stolen med benen. Den kastades ut efter första lasset!!!

Användarvisningsbild

Re: Sit right

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53535 Min sitright (gamla modell utan fjärrkontroll) har suttit på maskin i 17000h sen 99..
Har bytt elektronikdelen (a 1500:-) men inget annat.
Dock har jag något gnissel i den, särskillt när den är kall. Jag har testat med WD40, men antagligen inte kommit åt att få den på rätt ställe.

Inte mycke glapp alls, vet ju iof. inte hur bra en ny känns, men lider inget av den än.
Men jag vill inte vara utan den en enda minut!!

Användarvisningsbild

Re: Sit right

Valmet860  
#54607 Vi hade en på den gamla skördaren och de var ju suveränt. Men den vart ju lite överflödig när vi bytte maskin till en som hade en jätte stor tilt under hela hytten och kranen. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).