Skogsvagn (Huggarvagnar)

Utslitna leder på kran

6 inlägg 4884 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utslitna leder på kran

simon  
#52370 Morsning
Har en Kellve 40-40 kran som lederna börjar bli dåliga på. Vad göra? Går det att byta bultar och lager eller hur gör man.
Det finns tydligen expanderbultar som man kan ersätta med, är det lätt och något att rekomendera.Tacksam för tips.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Utslitna leder på kran

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52377 är väl enklast att byta bussningar. brukar bli billigast så. men beror ju på hur mycket dom är slitna. dock finns det ju dom som inte har sådana möjligheter :x dåliga konstruktioner.

Avatar Fallback

Re: Utslitna leder på kran

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52382 Expanderbultar kostar tyvärr en hel del. Kolla i första hand om det inte är utbytbara länklager vilket är mycket billigare. Brukar inte vara svårt att byta. Är det stora slitage och hålen "utslagna" och ovala blir större ingrepp och kanske går det då expanderbult. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Utslitna leder på kran

orre  
#52489 Jag har monterat en expanderbult ppå en maskin på jobbet. Funkade kanon tills vi skulle demontera den. Det gick inte att få loss den.....
Uppborrning och brotchning till lämplig överdimention rekomenderar jag om hålen är ovala.
Detta kräver dock att kranen demonteras samt tillgång till mkt bra verkstad.
Eventuellt kan man göra/köpa bussningar ner till "rätt" dimention.

Avatar Fallback

Re: Utslitna leder på kran

simon  
#52648 Var kan man köpa bussningar och sån´t till en Kellvekran det är inte den nyaste modellen precis eller är det standard mått.
Har för mig att Kellve senare blev Vreten men kan missta mig. Om det är så kanske det finns reservdelar från Vreten som passar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Utslitna leder på kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52683 Simon: Du måste först kolla vad det är som glappar!
1
Är det bussningarna som är utslitna?

2
Är det tapparna/axlarna som bussningarna lagrar mot som är dåliga?

3
Är det plåtarna/fästöronen som är uppglappade så sprintarna inte sitter stadigt?

Det är i fall 3 som expanderbult är aktuella.

MVH
MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).