Bioenergi

Energiklipp

84 inlägg 49976 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#51463 min klipp är en nisula.

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

stegmaster  
#52157 Video av en Naarva klipp på en Kubota 161(5t)


Her er en annan finsk röjningaggregat

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#52201 Tittade på Kubota med Narvaklipp, tyckte det gick långsamt att klippa om jag jämför med min Nisula.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

odinsengel  
#52263 men lilla lasse det sitter på en grävmaskin det är lasse från nyköping va som skriver detta
mitt nya naarva går bättre än det gamla jag hade

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#52271 Grattis! då kanske du börjar närma dej hastigheten hos en Nisula.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

odinsengel  
#52275 du är rolig du tycker nog kanske klippen är snabbare hos en nisula men man kan ju typ bara ta ett träd i tagen med det ackulumeringen är ju skrämmande och inget svar om du va ifrån nyköpings trakten :D hur mycket kubik ligger du på i timmen då ungefär

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Knegarn  
#52282 "bänkar mig i soffan med en öl och kollar på klippfighten"


:grin: en nisula 280 hade vi i hela 3 veckor (ny), körde den i ca 15 minuter tills jag insåg att alla klippar i den klassen är alltför oeffektiva för oss! naarva tror jag inte ett skvatt på heller! (jag tror egentligen inte på klipp öht men försöker nu igen med en större jäkel)
Jag tänker inte ha en klipp som kräver motorsåg så fort det närmar sig 30 cm! dessutom ska en klipp va enkel o rejäl!
men det är bara jag, född stressad och lat! :grin:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#52285 Nyköping stämmer bra. kubik i timmen, svår fråga. Med en bra och jämn medelstam över 20 med slånsnår under 5 ett snitt kan nog bli ca 12-13. Du knegarn, ja tycker det är väldigt skönt att komma ur hytten och köra lite motorsåg ibland.

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52366
skotarlasse skrev:Nyköping stämmer bra. kubik i timmen, svår fråga. Med en bra och jämn medelstam över 20 med slånsnår under 5 ett snitt kan nog bli ca 12-13. Du knegarn, ja tycker det är väldigt skönt att komma ur hytten och köra lite motorsåg ibland.


Vad för kubik räknar ni - m3s eller m3fub?
Motorsåg ska man väl inte ha i gallringar nuförtiden? :lol:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#52368 Flisved räknas i m3s. Och jag kör mest åkerkanter, då är motorsågen en nödvändighet.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

odinsengel  
#52399 då förstår jag ännu mindre hur du kan säga att naarva är långsamt vi ligger på samma kubik som du ungefär som det ser ut iaf

:D:D

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#52419 acumuleringen kanske spelar en viss roll på kapaciteten, ska bli kul för dig att se nästa generation Nisula.... Jag har sett den.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#60292 Nu hemkommen från Elmia, har tittat på ett flertal klippar och den mest intressanta tyckte jag var Rottnes prototyp,
enkel och smidig, accumuleringen sitter framför rotatorn vilket gör att aggregatet inte behöver va så högt, bra grip,
lite hög vikt för en skotarkran ca 400 kg.
Nån mer som sett nått användbart så skriv!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

odinsengel  
#60766 hej lasse :D är inte det en kopia av logmax .... nisula missade jag där nere tyvärr... annars hittade du nått vettigt ny maskin snart eler blir du kvar med valmeten mvh micke

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#60882 Hej du Micke!
Har inte tittat på Logmax, om det är en kopia, skit samma bara det funkar bra.
Fortsätter ett tag till med Valmeten, har tänkt mej en dual nån gång i framtiden,
tyvärr så är det en ekonomisk fråga när och om man kan byta maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).