Gallring

Sortimentsfrågor i gallring

9 inlägg 4666 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sortimentsfrågor i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52337 Har lagt ut en gallring, och nu håller de som bäst på att köra ut det till vägen. Kontrakte skrevs i höstas med ett högt pris för massaved och normaltimmer. Priset jag fick då gäller nu.

Två undringar:
1) De har lagt gran och tallmassa i en hög och skrivit barrmassa på vältlapparna. Hela gallringen (i det området) är på ca 5 ha, så visst borde man kunna rensortera. Eller mäter de andelen gran resp. tall vid industri och ger betalt därefter?
2) De har även huggit kubb. Detta sortiment prissätts vid avverkningstillfället, finns det risk för att fub-priset för kubb understiger det garanterade massapriset måntro?

Detta är mitt första avverkningsuppdrag efter 5 år som skogsägare. Jag har lagt ut det ganska förutsättningslöst, så får vi se hur de gör. Som det ser ut nu, så är spåren efter maskinerna något jag får fundera över. Det går inte att ta sig ut i skogen annat än till fots eller med storskotare länge.


Senast redigerad av Fredrik Reuter lör 07 mar 2009, 13:16, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Felstavad överskrift

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

mrlynx  
#52353 Läs uppköparen prislista för det brukar ge ledtrådar.
I prislistan för norra skogsägarna finns det ingen skillnad på gran eller tall i massaveden så det finns ingen vinst i att rensortera.
Jag känner tyvärr inte till sortimentet kubb men om det uppfyller kraven för massaveden så finns det ingen anledning att sortera ut det sortimentet om det inte ger bättre betalt.

Om det blir oacceptabla markskador i körstråken bör du kräva att de tar dit grävmaskin och återställer efter sig.
Är uppköparen rädd om sitt rykte så ombesörjer han det gratis.
Dock har skador på rötter redan skett och det går inte hejda urlakning av tungmetaller.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsfårgor i gallring

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52361 jo, kubbpriset kan kanske vara lägre - om du hade riktigt bra massapris.. Men mest e det väl för att placera volym på annat än granmassa som väl är rätt trögt nu - iaf häromkring.
Kolla vad du får för pris, å sen räkna lite.. En del massaved, och även klenare timmer blir ju kubb - till ett dagspris som kanske e betydligt sämre..

Spår i gallringar är ju inte bra. Men detdär är nog olika för varje bolag, dock borde det väl finnas med i avtalet? Verkar inte vara så vanligt att man går in och rättar till spår i stickvägar. Tyvärr - annars hade jag kanske mer nytta av min grävlastare.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52362 Spåren är i basvägen, inte i skogen. Trots kallt före.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52375 Spårbildning ska du inte godkänna 😡
Vilken skotare har dom använt :?:

Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

Jägmästarn  
#52378 Kom ni överens om att särsortera barr- och granmassaved? Troligtvis särsorterar de inte dessa sortiment då det finns ett överskott av granmassaved på marknaden.

Ifrågasätt detta!

Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52394 Samslagningen av gran å tall massa kan ju oxå bero på: Låg andel granmassa(Hos oss måste det bli ett billass eller minst 40m3fub granmassa för att vi ska sortera ur), hög andel rotröta= stor risk för hög vrakprocent i granmassaveden, Låg ersättning till entreprenör = Samslagning= Högre prod./timme.

Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52395 Jag backar lite där, det VERKAR som om inköparen bara har barrmassa. Får kolla upp det i veckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsfårgor i gallring

orre  
#52488
Mangan skrev:Spåren är i basvägen, inte i skogen. Trots kallt före.

Spår i basväg är ju i alla fall lättare att åtgärda.
Brukar delvis bero på att i gallringen kör man på risbädd men tyvärr brukar inte basvägen vara risad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).