Skördare

Dum fråga, kan aggregat mäta krökar?

6 inlägg 3479 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dum fråga, kan aggregat mäta krökar?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5091 En sak jag tänkt på är om skördarens aggregat "känner" av krökar på stammar och apterar utifrån dessa, eller om det ligger på föraren att se och kompensera för dessa.
Jag vet ju att åtminstone längd och diameter mäts av aggregatet och utifrån detta styr apteringsdatorn kapen.

/Björken



   TS
Användarvisningsbild

icke!

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5100 Nej den känner inte av krökar och dyligt, det är upp till den som sitter i hytten att se dem och aptera därefter

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5183 Skulle vara skönt om nån uppfann "krökkänsel" på maskinen, de skulle bli en storsäljare.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5201 Ja, krökar av olika slag är väl en av de viktigaste parametrarna när man apterar. När jag fäller manuellt går jag runt trädet och tittar hur det ser ut och sen när det ligger ner kan man ju sikta lite utefter måttbandet.

När man sitter i skördaren antar jag att man bara ser trädet från ett håll? Så i princip så kan en långkrök vara i princip osynlig i fel vinkel? Eller kan man snurra trädet lite i aggregatet efter losskapet för att se krökar?

/Björken

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5223 Man kan väl ändra vinkeln på trädet men tar ju lite tid samt om det är gallring blir det jävligt krånligt. Så det borde vara bättre om ágregattet kunde känna av det själv men det blir väl snart standard i alla maskinen.

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5299 Ofta är det så att när man kapat av stocken så ser man krökarna, men de var så dags då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).