Skördare

Valmet 350

17 inlägg 8696 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 350

skogsjan695xl  
#49281 Vi har ett konstigt fel på det Valmet 350 som sitter på skördaren jag kör. Kapen går skitsakta, man kan ju nästan bre en smörgås under tiden.
Min arbetsgivare har nu sagt i 6måb att han ska ta dit reparatör, men inget händer, han tycker jag ska hugga så länge det funkar.
Nån som har varit ute för nått liknade på ett sånt aggregat?
Kedjan går fort som den ska men svärdet går så sakta.
Tänkte jag får fixa det själv när ingen annan gör det.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

masterchief  
#49289 Hade skit i ventilen som styr svärdsmatningen på egs550.
Betedde sig likadant.
Skruvade bort den och blåste rent sedan gick det igen 8)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

skogsjan695xl  
#49292 okey, ska åka till maskin under helgen så ska jag kolla det, blåsa rent och testa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49293 Svärdmatning är ju justerbar.
Kolla hur du justerar hastigheten på det aggregatet. Det är ju där felet ligger.
Men troligast är ju ett ventilfel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

masterchief  
#49294 Fipplade med justeringen innan vi gjorde rent.
Glömde skruva tebaks, och vid provkörningen hade vi 150bar iställer för rekomenderade 40-50bar.
Snacka om att svärdet högg som en kobra, hoppade inte kedjan gick den av :lol:
Nu kör vi på ca 52bar, lite i överkant, men då man gallrar vill man ha ett rappt svärd.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

skogsjan695xl  
#49296 det är nog mest troligt på att det är skit nån stans, för det kvittar hur jag än ställer tryckkurvan på datorn så blir det inge bättre. man kan testa att ställa upp det i bott kanske och se om det händer nått iof.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 350

orre  
#49320 Tänk bara på renligheten innan du börjar skruva. Blås rent noga innan du börjar lossa hydraulkomponenter.

Avatar Fallback

Re: Valmet 350

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49452 funkar det at köra som det är nu, bara att det går lite sakta? Är den slö och klen eller bara slö? men som tidigare sagt, skit i ventilen är väl de troligaste om den inte svarar på ändrade inställningar. Kolla dock upp så att cylindern inte läcker över eller nåt för jag vet att det har varit en del strul med kapcylindern på 350...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

Knegarn  
#49462 har du testat logga in med 7716 och ställa upp maxtryck på svärdmatning? jag kör på ungefär 32% nu och det rör sig rätt fort då. sen kan du ju ställa upp individuellt/diameter (alltså den vanliga kurvan) men du kommer inte åt max/min tryckinställningarna utan att logga in med servicekoden! jag kan förklara hur du ska testa detta via telefon när du sitter i maskin nån dag om du vill!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

skogsjan695xl  
#49480 jag får testa att logga in imöra 1feb och titta, har inte varit inne där och ställt tryck tidigare så det får kollas över och så river jag nog isär kap cylindern nån dag och kollar över det också.
Skriver imöra och berättar hur det gått :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 350

Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50030 det är mest troligt en spricka i kapblocket en kompis hade som du beskrev och dom bytte och det vart bra med det

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

skogsjan695xl  
#50095 Felet hittades efter ett tag letande, gick igenom den sektionen som var till kapen och hitta till slut att en fjäder inuti en reduceringsventil var av.
Bytte den och nu funkar den som den ska igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 350

Gubben  
#50099 Felet sitter i en av två möjliga backventiler den ena kommer du åt i bakkant på paketet i aggregatet under en slang kopling 3/8 till höger uppepå. den andra kräver att man demonterar kapventilen så provna ned den som sitter bra till. den har mest troligt gängat upp sig.
skogsjan695xl skrev:Vi har ett konstigt fel på det Valmet 350 som sitter på skördaren jag kör. Kapen går skitsakta, man kan ju nästan bre en smörgås under tiden.
Min arbetsgivare har nu sagt i 6måb att han ska ta dit reparatör, men inget händer, han tycker jag ska hugga så länge det funkar.
Nån som har varit ute för nått liknade på ett sånt aggregat?
Kedjan går fort som den ska men svärdet går så sakta.
Tänkte jag får fixa det själv när ingen annan gör det.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52219 Ni som kör med 350,ingen som haft problem med att få fällbygeln att hålla? Pratade med en kompis idag,andra fällbygeln som spricker och maskinen är inte ens 1,5 år gammal. Den första sprack av helt så de fick ny på garantin,nu har de svetsat den de satte på.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 350

skogsjan695xl  
#52232 Den som jag körde hade gått 10000 tim men den har då aldrig blivit svetsad eller nått på, så den har iaf hållt :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).