Sågtimmer

grövsta trädet?

70 inlägg 61214 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27994 När jag var i småland efter gudrun så hittade jag en liten gran som jag tyvärr inte mätte , 762an gick inte att få på vid roten den ställde sig bara på knivarna så jag knallade ut med måttband och sprayburk och mätte upp 5,5m , men tji fick ja för aggregatet gick på inte där heller så det fick bli en omväg och lite extra arbete för rotkaparna istället :shock:

Avatar Fallback
Månstorpan  
#28004 quote="masterchief"]
Månstorpan skrev:175 cm gran åkte ner i tisdags med 758:an.. givetvis va ju rotbenen inräknade då...

på tal om rotben, va nån da innan i veckan, ja de va den absolut bästa dan som ja haft i skogen! så MÅNGA å så STORA rotben man fick göra under hela dagen :D , ja de va något enormt alltså! satt bara me ett stort smile hela dagen :lol:

skulle allt vilja höra va skotarn säger när han kommer dit????

funderar på att stänga av telefonen iaf när man vet han närmar sig :)

175cm gran :shock:
Hoppas det var 1st 75centimetare 8)[/quote]


Nope, 175 cm ska de vara.....

Skotarn ha ju lite att göra me att svarva ner den till 75 cm i rot så dom inte vrakar stocken... hehehe, lite motion behöver dom allt ha folket i skotarn :lol:

Användarvisningsbild
Skog  
#29024 Körde 8,10m granstockar 1999 när jag var i Tyskland, de höll mellan 60-70cm i topp, var lite tungt åt Skogsjan skotarń :lol:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29073 Min sågbänk sväljer max 55 cm.
Drar ut stockarna med ATV, dom gillar inte heller övergrovt.
Skogsbolaget pyntar vrakpris +40 cm.....
Grövsta trädet på min mark mäter ungefär åtta meter i omkrets. Det står där det står. Av vilken anledning skulle jag slå omkull det trrädet..?

Användarvisningsbild
Sjögård  
#29096
Nolltax AB skrev:Min sågbänk sväljer max 55 cm.
Drar ut stockarna med ATV, dom gillar inte heller övergrovt.
Skogsbolaget pyntar vrakpris +40 cm.....
Grövsta trädet på min mark mäter ungefär åtta meter i omkrets. Det står där det står. Av vilken anledning skulle jag slå omkull det trrädet..?

...2,5m i diameter, är det en gammal ek eller vad är det för träd?

Det största jag fällt var en tall på 55cm i diameter (brösthöjd) :oops:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29281 En ek, helt korrekt. Helfrisk. Mäktiga trän....

Avatar Fallback

Gran

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30798 Sågade en gran till ved.
den var ung 75cm i brösthöjd

Bild
[/url]

Avatar Fallback
orre  
#41258 Största gran jag tagit hand om var en rotvälta efter stormen per.
Den var 105 cm i roten (putsad o klar) samt 34 meter lång.....
Blev nästan fullt på 83-35 an

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

Houthakker  
#42054 Hej, skall lägga upp någon bild av lite större träd som jag har fått ta ner.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Nolltax AB  
#51533 har grov gran å tall oxå på markerna.
Kollegan blev vansinnig, vi styckade av en tomt, 2000 kvadrat. Skogsmark, fällde allt men en fet asp sparades. Julgransmotsvarigheten vad gäller asp.... USA-modellen julgran alltså.... Stående order, ge fan i aspen.
Åsså sålde vi fastigheten och det första dom gjorde var att kapa aspen såklart.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Nolltax AB  
#51534 80cm eller nått sånt i bh. Har iofs fler såna aspar men de vägrar jag kapa.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

JD_1110  
#52098 Minns en björkbit jag körde ut en gång. Lastbilschauffören sa att den vägde dryga ett ton på sina tre meter.

Synd att diametern är okänd...

....men det är den stösta björk jag sett

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53005 När jag körde timmerbil så hade jag en bokpinne på 3 meter en gång, den vägde strax över 2 ton och var precis jag fick den över stötterna, vet att den var VÄLDIGT grov men tyvärr ej hur grov den var :/

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Skogsmange  
#53040 En ganska stor gran jag fällde föe ett par veckor sedan..

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

Pidden  
#61218 Har inte så stor koll på storingarna man lagt omkull men det är några stycken! :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).