Uppvärmning

Rostermaterial

6 inlägg 5159 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rostermaterial

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51826 Jag har problem med att mina roster (själva gallret där flisen brinner i pannan). De verkar inte långsiktigt tåla värmen (värmeväxlingarna?) utan böjer sig och går så småningom sönder. Så nu funderar jag på om det finns något lämpligt värmetåligt material för roster som verkligen håller formen utan att böja sig.
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Rostermaterial

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51830 Gjut järn används för det mesta. Av järn material så utvidgar sig gjutjärn minst vid värmehöjning.
Är rosteret gjutet tunt och smidigt förkortas livslängden.
Det är viktigt att hålla undan askan under rostret.
Ligger rostret inbäddat i aska underifrån kan det bli slut med rostret på 1 år i värsta fall.
99 ggr av 100 så har asknivån gjort slut på rostret.
AvestaSheffield tillverkar en stålkvalité som de flesta pelletsbrännartillverkare använder sig av.
Den kvalitén är bra men den förbrukas också. Kvalitén kallas vist eldfast rostfri.

Användarvisningsbild

Re: Rostermaterial

Torparn79  
#51842
Famag skrev: AvestaSheffield tillverkar en stålkvalité som de flesta pelletsbrännartillverkare använder sig av.
Den kvalitén är bra men den förbrukas också. Kvalitén kallas vist eldfast rostfri.


rättelse: dom heter outokumpu idag.
"Corten"plåt då, ursäkta stavningen, som man gör pannor och liknande av, eller det kanske är samma som vi tänker på, Famag?

Avatar Fallback

Re: Rostermaterial

flisshejk  
#51843 Den erfarenhet jag har av 25 års fliseldning är att man får räkna med att byta rostern då och då men jag använde minst 5-6 mm syrafast rostfriplåt det var vad som stoppade längst, men den kostade ju lite grand men det ärju inte frågan om så stora ytor.

Avatar Fallback

Re: Rostermaterial

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51860 Materialet från Avesta (Outokumou Torparens stavning, Avesta var lättare) har handelsnamn MA, är en rostfri kvalité

Användarvisningsbild

Re: Rostermaterial

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51915 Jaha, gjutjärn eller syrafast rostfri plåt är alltså det som rekommenderas. Den sistnämnda vet jag finns hos en lokal plåtverkstad, så den ligger nog bra till så länge de inte tar ut några fantasipriser.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).