Skördare

John Deere 770/ Rottne H8

17 inlägg 10300 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere 770/ Rottne H8

Skog  
#51765 Tänkte höra vilka synpunkter som finns fördelar/nackdelar körsätt på respektive maskin
Han jag jobbar åt ska ev nästa år kanske byta ut 2004;an, han har varit å kollat på en 770
men är inte den lite väl stor att köra mellanzon med :?:
240cm med 9m kran å han som körde den tyckte den var rätt stjälpig
Priset var väll det som var mest lockade motför H8:an
Synpunkter ,fakta mottages gärna



   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

masterchief  
#51767 Jag anser H8an gör sig bättre i förstagallring då den har nivellerig och är smidigare.
De där 20cm kommer att märkas en hel del i stråkkörningen.
Andra och sistagallringar håller jag nog 770 som strået vassare då den har längre kran, kan få med mer träd i ett uppställ.
H8ans kran anser jag vara för kort för effektiv andragallring, iom vägarna är upphuggna.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

rocky  
#52840 H8 är betydligt smidigare att ta sig fram med i terrängen tack vare pendel armar. Den är även otroligt stabil. Så länge man planerar sin körning med stickvägar och beståndsvägar så har man väldigt hög produktion. Undvika "tomkörning" för det tar lite längre tid att förflytta sig i terrängen med H8an om det är väldigt stenigt. Kortare kran är ingen nackdel för man blir mycket snabbare i snitt med stickväg och beståndsvägshuggning. Behöver inte köra slalom mellan träden så mycket, bättre blick över arbetsområdet.

Det är ju oftast lika långt mellan stickvägarna i gallringarna, men det går fortare att köra väghuggning i en andra gallring när vägträden är borta men det är ju lika mycket att plocka mellan vägarna. Nackdel är att det kan bli lite mindre ris i vägarna men det är marginellt. Sprider man ut riset brukar det räcka ändå. Har kört H8an i medelstam 0,04-0,46 utan problem.

Från markägare har vi bara fått höra "vilken liten smidig maskin ni har" men dom som har 770 får höra "vad stor den är för att vara beståndsgående". I vårat område är det en liten beståndsgående gallringsskörddare som markägarna vill ha, medans andra områden inte vill ha en liten beståndsgående gallringsskördare. Fördelningen i området är en 770 och minst femton 2004/h8 som går på bolag.

Har sett en del bestånd efter 770 och hört av markägare att det blir väldigt breda beståndsvägar efter 770 än 2004/H8.

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52868 tänk här uppe finns det dom som kör slingerstråk med 911:or med 600 hjul.... Och 1070ar... :oops:

Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

GremoNiclas  
#52887 Hörde om en som körde "slingerväg" med en Gremo-skördare. :D Han körde åt Stora ska tilläggas :D

Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

Lill Junior  
#55891 Har sett en Hemek/Tigercat H18 i första gallring, dock i hans egen skog.

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

Skogsproffs  
#73071
rocky skrev:H8 är betydligt smidigare att ta sig fram med i terrängen tack vare pendel armar. Den är även otroligt stabil. Så länge man planerar sin körning med stickvägar och beståndsvägar så har man väldigt hög produktion. Undvika "tomkörning" för det tar lite längre tid att förflytta sig i terrängen med H8an om det är väldigt stenigt. Kortare kran är ingen nackdel för man blir mycket snabbare i snitt med stickväg och beståndsvägshuggning. Behöver inte köra slalom mellan träden så mycket, bättre blick över arbetsområdet.

Det är ju oftast lika långt mellan stickvägarna i gallringarna, men det går fortare att köra väghuggning i en andra gallring när vägträden är borta men det är ju lika mycket att plocka mellan vägarna. Nackdel är att det kan bli lite mindre ris i vägarna men det är marginellt. Sprider man ut riset brukar det räcka ändå. Har kört H8an i medelstam 0,04-0,46 utan problem.

Från markägare har vi bara fått höra "vilken liten smidig maskin ni har" men dom som har 770 får höra "vad stor den är för att vara beståndsgående". I vårat område är det en liten beståndsgående gallringsskörddare som markägarna vill ha, medans andra områden inte vill ha en liten beståndsgående gallringsskördare. Fördelningen i området är en 770 och minst femton 2004/h8 som går på bolag.

Har sett en del bestånd efter 770 och hört av markägare att det blir väldigt breda beståndsvägar efter 770 än 2004/H8.


Instämmer helt!

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73095 en fråga som kanske inte passar just i denna tråden men det handlar ju om beståndsgående skördare så jag provar:
Hur gör ni som kör stråken nu när marken är vattenmättad och det är löst överallt?
Själv kör jag en STOR tj1270 i gallring och det känns som att man vill göra vägarna minst 6dm bredaare nu än normalt för att skotarn inte ska mosa rothalsarna totalt och att mata virket mot sig är ju ingen hitt nu för man vill ju ha allt man kan få att åka på.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

skogsjan695xl  
#73097
ume skrev:en fråga som kanske inte passar just i denna tråden men det handlar ju om beståndsgående skördare så jag provar:
Hur gör ni som kör stråken nu när marken är vattenmättad och det är löst överallt?
Själv kör jag en STOR tj1270 i gallring och det känns som att man vill göra vägarna minst 6dm bredaare nu än normalt för att skotarn inte ska mosa rothalsarna totalt och att mata virket mot sig är ju ingen hitt nu för man vill ju ha allt man kan få att åka på.


jag gör nog inte vägarna nämnvärt bredare vid blöta objekt, men jag drar alla träd till mig och matar på motsatt sida så allt ris blir i vägen och så skippar jag sista massabiten och lägger i vägen ist.

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73188 Mörks kör "slingerstråk" med sin 911.4 med 600 hjul och "vända" fälgar. Dom kör ju långt,lånt norrut ska tilläggas. Är nog inget som som hade gjort succé i småland iallafall! :grin:

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

Prorider  
#74452 Här kör en entrepenör slingerstråk med en 911.1:a med 700-hjul och band fram. :O :D

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

mrme  
#74469 Har åkt i en ponsse ergo som kör slinger den var 3 m bred c33 och H6 aggregat, vi hade kunnat köra där med våran 860 med 600 hjul å smala lastutrymmet nån skada hade de nog blivit men inte mycke kan ja lova. Inget dom själv ville men dom måste,sca kör väl beståndsgående med vilken maskin som hellst å 27-32 m mellan vägarna. Rätt vansinigt tycker ja. Eter går en ponnse buffalo som är typ 3.15-3.20m bred :shock: .Tycker våran är bred med sina 2.80

Vore riktigt kul att köra/titta på en gallring efter H8/770 F10/810.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74470
mrme skrev:Har åkt i en ponsse ergo som kör slinger den var 3 m bred c33 och H6 aggregat, vi hade kunnat köra där med våran 860 med 600 hjul å smala lastutrymmet nån skada hade de nog blivit men inte mycke kan ja lova. Inget dom själv ville men dom måste,sca kör väl beståndsgående med vilken maskin som hellst å 27-32 m mellan vägarna. Rätt vansinigt tycker ja. Eter går en ponnse buffalo som är typ 3.15-3.20m bred :shock: .Tycker våran är bred med sina 2.80

Vore riktigt kul att köra/titta på en gallring efter H8/770 F10/810.



usch tur att det inte är här nere i småland/halland... här tycker dem ju nästan att gremo 950 och valmet 830 är för stort... :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: John Deere 770/ Rottne H8

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74472 sca har väl bara som krav att gallringsskördarna ska klara en maxbredd på 2,80 eller nåt sånt... Därför dom grejar och vänder fälgarna och sånt på 911:orna för att klara det.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 770/ Rottne H8

masterchief  
#74477
mrme skrev:Har åkt i en ponsse ergo som kör slinger den var 3 m bred c33 och H6 aggregat, vi hade kunnat köra där med våran 860 med 600 hjul å smala lastutrymmet nån skada hade de nog blivit men inte mycke kan ja lova. Inget dom själv ville men dom måste,sca kör väl beståndsgående med vilken maskin som hellst å 27-32 m mellan vägarna. Rätt vansinigt tycker ja. Eter går en ponnse buffalo som är typ 3.15-3.20m bred :shock: .Tycker våran är bred med sina 2.80

Vore riktigt kul att köra/titta på en gallring efter H8/770 F10/810.

Du är alltid välkommen p åstudiebesök på H8an, iofs så rullar det en F12 alternativt rapid G efter den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).