Avverkning (slutavverkning)

Totalt avverkningsstopp!

15 inlägg 5506 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Totalt avverkningsstopp!

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51707 Chefen ringde på Söndagmorgon och meddelade att produktionschefen ringt sent igårkväll och talat om att det blir totalt produktionsstopp en vecka på SCA från och med 24.00 inatt! Så nu åker jag och kör ett skift idag, så tar jag en dag ledigt i veckan som annars kommer bestå i service och planering o dylikt. Inte utan att det känns lite närvöst med jobbet nu, hur ska det bli framöver?!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Totalt avverkningsstopp!

Torparn79  
#51708 jag hörde att Stora Enso hade höjt mindiametern på grantimmer till 27 cm... :surp: :surp:
dom är visst rädda för att dom inte ska få in nå massaved annars.
intressant utveckling det här, jag är övertygad om att massa och energived kommer att få sitt rätta värde och det är snart...

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

Hjelms  
#51721
matsimon skrev:Chefen ringde på Söndagmorgon och meddelade att produktionschefen ringt sent igårkväll och talat om att det blir totalt produktionsstopp en vecka på SCA från och med 24.00 inatt! Så nu åker jag och kör ett skift idag, så tar jag en dag ledigt i veckan som annars kommer bestå i service och planering o dylikt. Inte utan att det känns lite närvöst med jobbet nu, hur ska det bli framöver?!

Vars kör ni på SCA då?

Användarvisningsbild

Re: Totalt avverkningsstopp!

Skogshuggarn  
#51726
Torparn79 skrev:jag hörde att Stora Enso hade höjt mindiametern på grantimmer till 27 cm... :surp: :surp:
dom är visst rädda för att dom inte ska få in nå massaved annars.
intressant utveckling det här, jag är övertygad om att massa och energived kommer att få sitt rätta värde och det är snart...


27 cm m3to?,,,,,,, :surp: :surp: :surp:

Annars så verkar ju timmret försvinna fort från avläggen medan massan blir kvar.
Härbärgerar fn ca 600 m3fub mav på mina ägor åt en skiftesgranne (AU/Bolag), och det har närapå legat i 3 veckor utan att en pinne fösvinner.

Hmmm?,,, får nog börja ta ut "markhyra" för travarna snart

Användarvisningsbild

Re: Totalt avverkningsstopp!

Torparn79  
#51727
Skogshuggarn skrev:
Torparn79 skrev:jag hörde att Stora Enso hade höjt mindiametern på grantimmer till 27 cm... :surp: :surp:
dom är visst rädda för att dom inte ska få in nå massaved annars.
intressant utveckling det här, jag är övertygad om att massa och energived kommer att få sitt rätta värde och det är snart...


27 cm m3to?,,,,,,, :surp: :surp: :surp:

Annars så verkar ju timmret försvinna fort från avläggen medan massan blir kvar.
Härbärgerar fn ca 600 m3fub mav på mina ägor åt en skiftesgranne (AU/Bolag), och det har närapå legat i 3 veckor utan att en pinne fösvinner.

Hmmm?,,, får nog börja ta ut "markhyra" för travarna snart


Stora var visst rädda att lagrena skulle sina rekordfort på massan, dom får ju inget flis ifrån sågarna heller.
den entreprenören jag hörde om sa att han skulle blunda när han högg härdanefter, finns inget samvete i världen som kan stå ut med att köra prima timmer till massaved.
det är inte så att det har blivit en miss i lagerdatabasen då?
grannen har skotat ut 1500 m3 som åkarn inte visste om att det fanns, det som har legat längst har legat sedan julveckan (1:a gallringsvirke)...

Användarvisningsbild

Re: Totalt avverkningsstopp!

Skogshuggarn  
#51731 Det här är frågan om slutavverkning, och timmret är bortkört sedan länge så det låter ju otroligt att det skulle ha blivit någon miss gällande massaveden.
Tror helt enkelt att vissa massabruk i nuläget stryper produktionen vilket i sin tur resulterar i att egna virkesplaner fort blir överfulla.
Har man då bra upplagsplatser nära väg så blir det sådana som jag som får hålla upplag (mellanlagring).

"Timmer till massaved"?,,,, tja, man får väl snart ställa om till "90 tals huggning" igen på egna marker.
Alltså Ingen slutavverkning!, utan enbart inrikta sig på "skogsvårdande åtgärder".
Röja och hugga gallringsvirke i egen regi, osv.,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

Mickev  
#51748 Att köra timmer till massaved är inget nytt här uppe iallafall. Till och från har man köpt timmer och tagit in det som massaved på husumfabriken. Dock så vände ju tiderna som ni vet i höstas och nu säljer husum minimalt med papper och har dragit ner på farten markant. Ryktas även om att man ska slå av fabriken så fort det blir varmare. Det är inte alls bra. Dessutom har fabriken dragit på sig rekordstort virkeslager och det handlar om kring 600 000 kubik massaved man har liggandes på terminaler runtikring, lager som man drog på sig precis före lågkonjunkturen.

Användarvisningsbild

Re: Totalt avverkningsstopp!

Skogshuggarn  
#51784 Exakt!,,, det är tyvärr inga nyheter att prima timmer ibland går till massabruken.
Frågan är bara om man ska godta att skicka 120-150 årig skog att bli "tidningspapper" för några "magra" 100 lappar/m3?.

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

Mickev  
#51788 Ja de tar liksom emot att köra in timmer till massabruket. Allt handlar om pengar nu för tiden och då kör man timmer till den som betalar best. Dock är det oftast klentimmer som körts till Husum, inte gammalt grovt.

Men just nu skickar faktiskt holmen en del av sitt timmer med båt till finland (eller vars de nu var). Håller på att lägga upp ett lager på husumfabriken och sen framåt slutet av veckan ska 974orna sätta sina gripar i virket och lasta en båt med det.

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51800
Hjelms skrev:
matsimon skrev:Chefen ringde på Söndagmorgon och meddelade att produktionschefen ringt sent igårkväll och talat om att det blir totalt produktionsstopp en vecka på SCA från och med 24.00 inatt! Så nu åker jag och kör ett skift idag, så tar jag en dag ledigt i veckan som annars kommer bestå i service och planering o dylikt. Inte utan att det känns lite närvöst med jobbet nu, hur ska det bli framöver?!

Vars kör ni på SCA då?

Västra Medelpad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

mrlynx  
#51805 Jag hoppas skördaren börjar ta min gallring i veckan för den är på en grannes skog så det borde inte vara så långt borta.
Slutavverkningsskördaren vet jag inte var den är.
Om nu Holmen drar ner i husum och det blir i princip leveransstopp in till fabriken så måste dom väl ändå ta emot kontrakterat virke?
Jag har inte läst det finstilta i avtalet.

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

Mickev  
#51858
mrlynx skrev:Om nu Holmen drar ner i husum och det blir i princip leveransstopp in till fabriken så måste dom väl ändå ta emot kontrakterat virke?
Jag har inte läst det finstilta i avtalet.


Jadu, jag vet faktiskt inte vad som står i avtalet så. Men i regel brukar ju säljaren vilja leverera de som redan är kontrakterat. Men som sagt, vet inte riktigt hur det ligger till på den fronten.
Dock tror jag att då dom slår leveransstopp, då stänger dom mätstugan och då får inget virke köras in till fabriken.
Såg en lapp idag att dom stänger mätstugan på torsdag kl 18 och har då stängt resten av veckan (normala öppettider är måndag 06:00 till Fredag 18:00, sedan 12h på lördag och söndag) anledningen sägs vara fulla virkeslager.

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51875
mrlynx skrev:Jag hoppas skördaren börjar ta min gallring i veckan för den är på en grannes skog så det borde inte vara så långt borta.
Slutavverkningsskördaren vet jag inte var den är.
Om nu Holmen drar ner i husum och det blir i princip leveransstopp in till fabriken så måste dom väl ändå ta emot kontrakterat virke?
Jag har inte läst det finstilta i avtalet.


De brukar skriva in minst tre år som de kan vänta med avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Totalt avverkningsstopp!

mrlynx  
#51886 Spännande!
Jag kontrakterade avverkningen i sommras till föreningen när papperna för övertaganadet av fastigheten var klara.
Pengarna från avverkningen behövs för att betala fastigheten.
Så nu kanske jag måste vänta två år innan det blir några pengar. :surp:
Frågan är då om dom avverkningskontrakt som är skrivna med en högre prisnivå än dagens får vänta tills marknaden har vänt och priserna stigit?

Användarvisningsbild

Re: Totalt avverkningsstopp!

Pidden  
#60919 Det är tråkigt som bara dne med stoppveckor! Fick av Sydved reda på i Feb. att alla grupper skulle köra fullt 3 veckor i månaden och sen ha en stoppvecka fram till Maj. Stoppveckorna skulle sen fyllas med röjningsuppdrag och kurser som Sydved skulle hålla, men det hela slutade med att det var inte alla grupper som stod still när dom skulle.

Detta med stoppveckor infördes bara för att Nymölla som tar emot massaved (löv & gran) skulle gå lite på lågvarv och sågverken hade fullt upp med att såga stormvirke, men sen fick man ju tillbaka att man ska köra som en tok hela sommaren bara för att det ska skickas färsk Granmassaved upp till Hylte, sen i höst blir det att man ska troligtvis ta det lugnt igen och sen jaga inköpare för att få något att köra.


Sydved skulle släppa sina sommargallringar runt den 15e juni och tills dess så ska man köra allt annat skit, nu har vi tillexempel åkt på att köra 500-1000 kubikmeter lövgallring och det är ett jävla skit att köra på sommaren, Sen har man fått massa annan skitkörning som till exempel köra runt och leta upp barkborreträd och gamla vindfällor, blir så trött på det.


Det hade varit om dom släppt gallringarna till oss tidigare eftersom vi fått stå still eller köra massa småobjekt på 70-200 kubik, vilket brukar ta 1,5-2 dagar. sen är det vidare till nästa ställe. och aldrig vet inköparna något. Vi har 5 större områden (liknande kronoparker) som vi kör på och då hade dom lika gärna kunnat släppa någon sommargallring till oss! Så hade man sluppit onödiga stopp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar