Motorsåg och handhållet

Oregon 73LPX

77 inlägg 27022 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

Huggis  
#51383 Någon som vet något om 72jp kedjan?

Har förövrigt kört windsor, helt ok kedja, bra hårdhet, men skär inte lika mjukt å fint och mkt som gamla lp, men är en bra kedja. Kör nu med stihls 1.5 variant, i mitt tyckte bättre än windsorvarianten och tom ännu tåligare.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

swe#kipp  
#51402 vart fick du tag på Stihl 1,5 i 3/8 ??
jag antar att det är RS !?

Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51416 Vilken Windsor kedja provades?

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

Huggis  
#51601
Mange skrev:Vilken Windsor kedja provades?


58APL. Den skär mjukt och fint, påminner om 73lp, men har mer vibrationer och skär inte lika bra. Men det är ingen dålig kedja på något vis. Det är bara det att ingen kedja som jag testat går så mjuk och skär så otroligt bra som lp. Nu pratar jag givetvis inte om "out of the box" som oregon verkar tro är något försäljningsargument. Jag har inte till denna dagen fått en ny kedja som inte behövt filas, då menar jag både tänderna och ryttarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51604 Filar du efter mall eller på frihand?

Jag filar på frihand o har inte märkt skillnad på 58APL och 73LG. Dessa två är samma.
Windsors motsvarighet på 73LP heter 58APLG och även denna märker jag ingen skillnad på.
Har testat i torr Alm och halv torr Björk.

Ingen kedja som tillverkas idag är optimal vid köptillfälle.
Att fila nya kedjor så de blir bättre är nog inget ovanligt. Snarare ett riktmärke på att man har lärt sig nåt..

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

Huggis  
#51627 Sågar man alm behöver man knappt tänder, du kan såga med ryttarna enbart ;) Men torr björk är stenhård, torra träslag har lite annan karaktär än när dom är färska. Tex torr ek är stenhård, men när den är färsk påminner den nästan lite om gran, väldigt mjuk. Detsamma med ask. Men när man sågar grov bok då får du ett helt annat gensvar från kedjan, man kan känna när tex enskilda tänder tappar skärpa. Jag använder alltid mall när jag sågar bok, vill inte komma för lågt ner i tanden, dvs, det är inte bra att få en för bra filning. Det är inte säkert att ha en för agressiv kedja när man står på hala branta sluttningar och gör instick i halshöjd tex. Man vill ha en konstant skärpa, sågen ska liksom suga sig fast i virket, varje vibration i bok = en tand som inte skär optimalt. Så det handlar mkt om att hitta den där gyllene balansen mellan rätt höjd på ryttarna och rätt djup under skärtanden.

En ny filmall filar tex kedjan lite för högt och får inte det där rätta suget, en halvsliten mall brukar ge bäst resultat. När man väl fått det optimalt så går kedjan nästan vibrationslöst och skär jämnt och oehört snabbt. Som att skära i smör kan man säga. Men sen oregon ändrade hårdhet i metallen på kedjan så duger den inte att såga i frusen bok. Den tappar skärpan aldeles för fort och går en smula för agressivt.

Men nu pratar vi mest hårda träslag, men har man sågat allt och har några års erfarenhet så märker man även skillnaden tydligt i gran etc.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51643 Jodu... ryttarna enbart!
:lol:

Inte många som får erfarenheten att såga i Alm som är färsk o frisk. Torr finns det nog många som testat.
Finns nog inget träslag som skänner lika mycket som Alm. Inget kul alls o hålla på med men är rätt konstant i struktur (om man håller sig till samma Almtyp) och nånting jag har god tillgång till, så det blir rätt mycket av det, tråkigt nog...

Sågar hellre i vilket som helst av de andra.

Har sågat en liten del Ask, rätt skaplig mängd bok o Ek genom åren...
Nu blir det bara Alm till egen ved... Nåt annat vill jag inte.

Björket är snart slut, men underbart o såga i! Det vrider sig inte i fibren, rena o fina innuti fibren, väger inget..
Ja, helt underbart i jämförelse!

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

Huggis  
#51647 Måste nog erkänna att jag inte sågat någon färsk alm, almen brukar ju oftast stå intill åkrar, och den blir hård som sten när den är torr, sen med all inväxt jord och grus så blir det inget kul alls, tycker du att almen brinner bra?

Har väldigt liten erfarenhet av alm förutom när den är död. Sån har jag sågat massvis av. Skulle inte våga drömma om att använda lpx kedjan där.

Ja just, en annan sak vad gäller optimal skärförmåga har att göra med hur hårt spänd kedjan är. För löst så vinklar varje tand för mkt när den går i virket och får inte optimal skärvinkel, detsamma om den är för hårt spänd. Det jag har kommit fram till är att kedjan ska vara mer åt det spända hållet, men får inte gå trögt i svärdet, utan man ska kunna ta tag i en tand och kastja runt kedjan så att den går runt fritt med lite friktion. Dels har det ju även att göra med tappad effekt om man spänner den för hårt, men oxå med att tanden inte har rum att arbeta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51654 Det brinner kanon sen man lärt sig elda med det.. Det tog ett tag...
Det får inte vara torrt.. Då blir det för kompact o för lite syre.
Första året jag eldade Alm var det snustorrt! Resultatet blev att det fick stå ett par bitar i vatten som varvades in i laven.

Grön alm är hård, lite trådigare än ek, o bryter inte av lika lätt.
Det är lite lurigare o fälla eftersom fiberna inte alltid går upp o ner utan det kan vara snurringar o äckligheter lite varsrtans.
Även frisk alm släpper grenar lite då o då när kronorna är täta. Man får bokstavligen se upp ordentligt. Särskilt när det börgar röra sig.... Trigger/Säkra hörnet gör alm fällningen betydligt mindre spännande.
Att en stam snurrar ett varv på 3-4 meter är inget ovanligt.
Tänk er ett fällskär med instick. När du stuckit in o börgat gå bak så nyper det till o skrotet sitter som berget!
Det är inte klämt av vikt eller nåt nprmalt utan fiber som vridersig efter de kapats. Skitkul!
Park och skogs Alm som planterades in för 200 år sen härikring är helt ok, men de tidigare o senare Engelska All'e almarna är luriga.

I alm kan man glömma 1,3mm spårvidd, torr som grön...

Att tanden vill dra sig ut har o göra med med vinkeln och ryttarställning.
Ju mer var tand ska ta i tjocklek destu mer vill den ut.
Riktigt vass, max 28/30 grader o orörda ryttare fram till minst halvsliten, 0,6-0,8mm höjdskillnad från ryttare till tand.
Man ser på svärd o sidolänkarnas slitage hur de belastats.
Syns direkt skillnad om de pressat eller haft låg ryttarställning.
Att kompensera skörpa med låg ryttare känns trevligt, men sliter onödigt o kostar massor i effekt.

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186276 har ikkje lest heila tråden i kveld men har lest den før. var inne på denne sida her i dag: newsawchains.co.uk er mange ulike kjeder her. la merke til ei som heite 73 DP, nemlig oregon si semichisel kjede i 3/8. Lurer på om huggis har prøvd denne her. Tenkte eg skulle nevna det siden eg sjølv har best erfaring med micro/semi chisel kjeder.

Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

palbin  
#187973 Jag skaffade en 100-feet rulle Oregon 73LPX i våras - egentligen hade jag
hellre velat ha Carlton, men det går handla Oregon-rullarna mkt förmånligt
för 2500 spänn eller så från UK ... .

Oregon-kedjan ser ut som skit i fråga om material faktiskt men fungerar
betydligt bättre - jag har även kört en del olika Carlton 3/8 kedjor som har
en helt annan "metall-känsla", men de är nog inte så mkt bättre i vilket fall
... .

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

palbin  
#222364 Jag har nu kört min Oregon 73LPX rulle en hel del och kommit
fram till att Carlton är mkt bättre så jag skall försöka "kränga"
det jag har kvar av 73LPX och köpa en Carlton-rulle istället: jag
har kört Carlton 3/8 1.3 mm (A1) från rulle och 3/8 1.5 mm (A2
heter den väl?) färdigköpta och Oregon-kedjan som jag först var
glad för finner jag nu vara underlägsen ... .

Varför kan man inte köra 1.3mm i alm föresten - det har jag just
gjort - fast lite i taget bara - en byggsnubbe samlade ihop mina
fällda och torftigt delade träd (pga sällsynt "aggresiv" undervegi-
tation) med grävskopa (kan tydligen användas till annat än gräv-
ande) och lade dem på lastbil för att sedan "dumpa" alltihiop på
min tomt - så det blev såga, flytta, såga, flytta, etc ... men som
sagt: varför fungerar ej 1.3 mm? Är almsjuka föresten ngt som
ser ut som mögel? (Tre av de almsjuka almar jag fällde kunde
nämligen mkt väl ha varit almar och hade ngt mögeliknande på
sig ... .)

PS. Detta är ju inte sälj o köp men om ngn vill köpa ngt mellan
drygt 1/2-a och knappt 2/3 av en Oregon rulle 73LPX 100feet
rulle billit så skicka mig ett PM :) . Metallpris plus porto typ ... . DS.

Edit: rullen är numera krängd - låt oss alla ha medlidande med
dess nye ägare ... . Amen.

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223255 Har prøvd noen år litt fra og til med denne kjeda. Synes kanskje at ho er litt oppskrytt på ei 361 som eg har synes eg at eg kapper fortare med ei 21 bpx kjeda enn 75 lpx, skulle ikkje tru det men slik opplever iverfall eg det.

Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223269 Super 70 behöver vrid för att prestera bra. De såg som saknar detta är ofta mindre och passar bättre med Super 20 kedjan. Oavsett tand typ...

Har inte provat med 361 på ett bra tag o kommer inte ihåg hur den gick. Får kolla i anteckningarna om så behövs.

Vissa mindre såg klarar o hålla varvet med super 70 likväl som super 20.

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

hillbom  
#224118 Hej på er! Bryter mig in i den här tråden eftersom jag varit på en liten kurs där vi b.l.a. fick lära oss lite om dessa kedjor (BPX och LPX). Om man filar en sån kedja med en 4,8 mm fil så blir stötvinkeln densamma som dom gamla BP och LP och då går dom inte bra, dom ska filas med 4,5 mm filför att behålla rätt stötvinkel. Jo, jo, jag vet att det står 4,8 mm på kartonerna, men prova att fila med 4,5 mm, kan vara värt ett försök....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).