Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Behöver råd om timmervagn

7 inlägg 5514 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver råd om timmervagn

HP  
#51391 Har en rätt så liten skogsfastighet i södra sverige och har hittills anlitat entreprenörer för skotning. Nu tänkte jag skaffa en lämplig vagn till min ATV, men vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har kikat runt i de trådar som handlar om den här typen av vagnar, men har inte sett ngn kommentera hur det funkar med stock av bok och ek. Det jag kommer köra ut på detta vis är ffa lövstock som ska gå till ved, så grövre stockar kan jag mkt väl ta i kortare längder. Kom gärna med råd och tips.
Typ av vagn? Funkar "traktorvagnkopiorna" bra vid lastning/lossning? Behövs verkligen kran och winsch eller är det bättre att vara utan det och istället vara två pers vid lastningen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om timmervagn

Yanmar 1502d  
#51415 Hej!

Jag har en Kellfri för 9900 tror jag den kostade. Den har bom och manuell winsch. Jag tar hem grov björk, gran och tall med den. Idén till vagnen är bra. Den är följsam och väger inte mycket så den är lätt att haka på. Winschen och bommen orkar förvånansvärt mycket.
MEN den är klen i godset. Jag har fått svetsa fast bankarna och svetsa om stödbenen. Ids men göra det så är det en helt ok vagn. Boggifästet är numera också fastsvetsat eftersom den lösning som var på vagnen höll inte. Det var bultar som pressade mot huvudramen så att det skulle sitta fast och den kunstruktionen sprack i svetsarna.
Jag vet att de har gjort om detta så att jag tror att det fungerar bättre nu.
Sen har den inte skogsdäck utan breda gräsdäck men det ser jag som bra eftersom det går lättare att backa med den samt att den går att skjuta in i garaget för hand. Enda nackdelen är att backa på snö för då behövs fästet. Andra vagnar jag använt har varit knepiga med att flytta för handför att de vägt så mycket att man knappt orkat att flytta dem. Använde en svensk vagn på Suzukis största atv och det var inte bra eftersom den inte har stel bakaxel så sjönk den ihop av vagnen som säkert hade ett kultryck på 100 kg. Flyttade jag boggin på den så spårade den uselt.
Jag har ett kultryck på min vagn på c:a 50 kg och den spårar riktigt bra.

På det hela taget så är jag numera nöjd med vagnen.

Lycka till i din vagnjakt.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om timmervagn

orre  
#51417 Winch fram på fyrhjulingen är nog ett måste. Sätt på en enklare wirekran på kärran med ett fäste för winchen så du kan flytta den efter behov. Ha fäste för såg och dunk bak på fyrhjulingen så är inte det ivägen heller.
Ska du köra mycket kortlängder så kan extra bankar kanske behövas.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om timmervagn

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51506 Säger som föregående: Winsch fram är ett måste! Jag själv har vajerkran på min vagn och jag tycker det funkar fint, men jag skulle gärna ha radiostyrning. I helgen var jag ute och tog hem Al, som i alla fall var grövre än 13 tum. Jag tog det i 2,4m längd och hade inte haft en susning att få upp det på vagnen utan kran. Dessutom är det ju bättre att ha kran när man skall spela hem stocken och det är snö, eftersom vajern då går högt och lyfter stocken något.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om timmervagn

Qkeeper  
#58873 Har en Kranman T1500 vagn med tillhörande vajerkran. Fungerar utmärkt trots de att jag inte har hunnit få på radiostyrning än vilket självklart gör det hela mycket smidigare. Jag är jätte nöjd med kärran jätte bra kvalité och en mycket genomtänkt idé. Men den kostar ju därefter också. Tänk på att inte ha för liten vinsch till kranen också då det går väldigt sakta. själv har jag en 3,o Warn vinsch men skulle gärna ha större, den orkar ju dra upp även de grövsta stockarna men det går ju inte fort och den får slita hårt. Men hur som helst Kranman har kvalité även på de mindre vagnarna.
DSC07682.JPG

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om timmervagn

HP  
#58875 Tack för era synpunkter. Det blev en Kranman T700 med kran och vettig vinsch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om timmervagn

Qkeeper  
#58912 Bra val (Y)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).