Skogsvagn (Huggarvagnar)

Redig skogsvagn på blocket

32 inlägg 20985 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48985 Se där. :)

Du får avrapportera vid leverans!

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

XPG  
#48997
MickeBM skrev:Se där. :)

Du får avrapportera vid leverans!


Tyvärr blev den inte min 😡 men den landar i Närterrängen :grin:

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

fmg  
#51129 Hej!

Tänkte bara meddela att vagnen nu har anlänt! Och hittills är jag mycket nöjd med köpet! :grin: Elproblemet låg i ena spaken, det är nu fixat. Men nu är hydraulpumpen på min Valmet 805:a för liten :( , så en frontpump är nu under byggnad. Vagnen är som sagt fräsch, men kranen hade faktiskt lite glapp så nu undrar jag om ni ( Mattias ) som monterade kranen 2001 vet vilken Patu modell det är? Kunde vara bra att veta ifall det behövs reservdelar...
Hoppas på svar!

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

OlaE  
#51204 Den måste vara oerhört klumpig utan ramstyrning? :smile:
Det är ju en relativt lång vagn, och jag vet själv när jag hade hem en kompis som kör JD 810 skotare. :grin:

Han satt i traktorn och tittade bak på min vagn och sa "tusan vad lång den är, den är ju mycket längre än min 810."
Och ramstyrningen är ju det som gör traktor och vagn så smidigt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

mattias  
#51252 Hej!

Jag ska kolla med brossan om han minns vilken kran det var, tror vi har en broschyr på den. Den var ungefär i det skicket när vi köpte den, vi har inte gjort så mycket med den. Vi satte en ny kedja till utskjutet för den gamla rök av, och då såg vi att "kedjefästet" som sitter i utskjutsdelen inte är helt friskt. Kan vara bra att veta ifall det går sönder, så du vet var du ska leta om du tappar utskjutet. Det behövs nog nya glidplattor till utskjutet för där var rättså mycket glapp men det har kanske redan åtgärdats.

Vi hade elproblem som yttrade sig så att man var tvungen att köra med vissa kranfunktioner samtidigt för att den ena skulle gå igång (tex kranlyft för att vippen skulle gå ut). Först trodde vi att traktorn (valmet 6600) levererade för lite olja sen att lödningen på det kretskortet hade spruckit eller nåt så alla korten kollades och löddades om vid behov. Det blev bättre men sen förstod jag att det var dålig jord mellan kretskortet och hållaren. Sen funkade det. Vad var det för elfel nu då? Var det vänster spak eller? Den råkade fastna i tröjan när man gick in och satte sig, det är ju rättså trångt i en traktor. :wink:

Hade vi behållt den så hade det nog byggts ramstyrning och monterats extra pump.
Var hamnade vagnen någonstans? Finland som XPG skrev eller? Det är långt från Skåne... :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

fmg  
#51346 Hej!
Jo, vagnen hamnade i Finland, i Österbotten,Replot (utanför Vasa).
Ja, i vänstra spaken fungerade inte "kvitteringen" eller vad man ska kalla det,för att få igång EHC lådan.
Det är just glidklossarna som jag är i störst behov av just nu.
Skulle vara tacksam för all information,man kan aldrig veta för mycket :wink: .
Du menar alltså att det var dålig jord mellan kretskorten och hållare i själva EHC-lådan?
Användes drivningen med 6600:an också ,eller bara med 650:an,tänkte bara på utväxlingsförhållande :???: .

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

mattias  
#51366 Hej!

Ja nu tror jag att jag vet vilket fel du menar att det var på spaken. Är det när du slår på strömmen till EHC-lådan och den ska "gå igång". Det felet hade vi med men jag trodde att det var glapp i skarvkopplingen bak stolen. Vi fick aldrig rätt på det där...men vi kollade inte heller spaken :grin:

Ja, det var där det var dålig jord. Det sitter en liten skruv till varje kretskort som "låser" mellan kort och chassi. Jag har för mig att den jordade. Innan så var där inte skruvar på alla korten så det satte jag dit, sen försvann problemet iallafall.

Driften användes mest på 650:n. På 6600 så satt det kedjor både fram och bak så där behövdes driften ej på samma sätt. Men ibland så var man tvungen att använda den ändå fastän där inte var drivhjulsberoende på 6600. Det går... x_x ...bara man vet vilket varv man ska ha på motorn och vilken växel. Du får ha lite koll på den ena drivaxeln som går ut till robsonrullen. Den hade gått av någon gång innan vi köpte vagnen och den gick av för oss 2 gånger. Bara att lösna skruvarna där den är fäst vid diffklumpen och ta lös den vid kolven, sen dra ut den åt sidan. In med den i verkstaden och svetsa ihopa den igen, sen är det bara att köra :lol:

Vet ej om du har hittat smörjnipplarna till kardanaxeln. Man får ta loss några små, runda lock för att hitta dem. Lätta att missa

Jag återkommer med kranmodellen... annars är det bara att fråga på. Det är ju det forumet är till för!!

//Mattias

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

mattias  
#51880 Nu får vi se om jag lyckas lägga in några bilder... om det lyckas så är det på broschyren. Såg att det står FORESTERI 44 på kranen på bilden. Brossan hade för sig att de hette FORESTERI när de satt på skogsmaskiner och lastbilar.
Scan2.JPG

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

fmg  
#51889 Hej!

:grin: Och tack för bilagorna!! Få se nu om våra lokala Kesla försäljare känner till modellen, dom är inga höjdare på reservdelar till Kesla precis... :roll: Tack även för all övrig information, den kommer säkert till nytta!
Ska bli skoj att åka ut och provköra så fort jag bara fått frontpumpen klar.

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

mattias  
#51901 Hoppas det blir bra med frontpumpen, hade varit roligt att se en bild på ekipaget när allt blir klart.

Brossan hade en ide om att sätta en Valmet Rollo framför (en modell av 605 eller 705 som byggdes och såldes i Danmark, där man hade hydraulisk drivning på traktorn) Vi var och provade en sådan som var till salu men det blev aldrig någon affär. Annars hade det blivit ett bra ekipage där man kan köra när man sitter bakåtvänd, kanske lite svag motor bara.

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

Betong82  
#138527 Hej du har ingen broschyr eller papper på vagnen ? Reservlelslista eller liknande ?

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

mattias  
#138729 Hej! Vi har inga brochyrer på vagnen. Vet bara att den tillverkades av Rottne som vagn, alltså ingen ombyggd skotare. Har sett likadana vagnar i någon tidning för ett tag sen. Kanske Traktorpower eller något liknande. Har du en sådan vagn själv?

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

Betong82  
#138776 Ja vi har precis vart och köpt en men det är nog original kran på skulle jag tro

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

Betong82  
#138934 Funkade kärran bra att köra i skogen med. Slirade rullarna någon gång ?

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

keja01  
#139058 Den här filen för 20kr kanske innehåller något användbart om rottnevagnen enligt dess beskrivning. Men jag har inte provat att köpa filen.
http://www.filehill.com/file/172

På maskinisten forum under downloads finns det en inscannad reservdelsbok för skotaren Rottne Blondin -81 jag har laddat upp. Bakdelen för skotaren i standard-varianten med 500mm hjul kan vara nästan samma som denna skogsvagn som kallas RD12 antar jag.

Rottne RD12 på youtube:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).