Lill Nalle skrev:totte skrev:Det här är jätteroligt att läsa, den första skotare jag satt i var en Drivax, på skogsbruksskolan i Värnamo. Vi hade några stycken som bara användes på övningsgården, minns ju inte så mycket från det utom "styret". Hade en Timmerkalle och en gammal Brunett också, samt Blondiner. Drivaxarna körde vi aldrig i terräng.
Här fanns en Drivax på trakten, en bonde en halvmil bort hade en, men nu står där en ÖSA 250 på gården och Drivaxen är borta.
Det var intressant med berättelser från förr! Min Drivax har gått på Osby skogsskola på 60 talet!
där var klistermärken för varje spak i bakkarmen! Domänverket hade flera har jag hört, som fick slita reält!
Dom maskinerna vi fick köra i skogen var Blondiner, en BM 868 och en Kockum 836B. Minns att man tyckte att Blondinerna kändes otroligt moderna och lättkörda efter att ha kuskat runt på en övningsbana med Timmerkalle och Brunetten. Drivaxarna fick som sagt aldrig lämna grusplanen på övningsgården, dom underhölls bara precis så dom gick att köra på plan mark tror jag. Kockumen var kul att köra på väg, rena racerfordonet. Eftersom jag hade körkort fick jag alltid äran när maskinerna skulle köras till o från övningstrakterna.
Har kört en "Timmerkalle" senare lite grann, fast det egentligen var en Gruskalle som var ombyggd. Hyrde ett hus i Blekinge ett år och ägaren hade den. Körde lite vedlass och ett och annat stocklass till hans lilla sågverk. Gick rätt bra om det var fast mark, men var det löst så det sjönk lite så tog det stopp för markfrigången under bakaxeln var inte gjord för skogsbruk.