Virkesmätning och Matrisfub

Vrak pga krök

65 inlägg 38742 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vrak pga krök

masterchief  
#51186 Är det fler härinne som har märkt att andelen vrak pga krök har skjutit i höjden sedan december?
Från att ha legat på stadiga 1% så har vi hamnat på ca 3-4% helt plötsligt.
Antingen behöver jag kalibrera om ögat eller så har virkesmätarna blivit mer känsliga :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51190 vi har fått högre staplar på sista tiden, vi har dock inte fått reda på varför, men troligen krökar, efter som vi varit på ett sånt område...

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51201 Kanske har VMF bestämt något nytt?
Eller så har virket gått till någon annan industri med andra mätbestämmelser. Det är så det fungerar, köparen bestämmer vad som skall vrakas i mätföreningarna.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

orre  
#51234 Brukar det inte vara så att vrakprocenten är låg när det är stort "sug" efter virke men att den av ´någon "oförklarlig" anledning skjuter i höjden när industrin inte vill ha så mycket virke ( eller åtminstonde inte betala för det) 😡
Man kan ju undra om sågverkens kroksågningsutrustning inte är inkopplad???????????????

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

masterchief  
#51245
orre skrev:Brukar det inte vara så att vrakprocenten är låg när det är stort "sug" efter virke men att den av ´någon "oförklarlig" anledning skjuter i höjden när industrin inte vill ha så mycket virke ( eller åtminstonde inte betala för det) 😡
Man kan ju undra om sågverkens kroksågningsutrustning inte är inkopplad???????????????

Tanken slog mig faktiskt lite med :???:
Tycker vi inte huggit sämre skog än vi brukar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51271 Likadant här med,men på hösten när det är tomt på plan så duger det mesta :D

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

masterchief  
#51286 Den här frågan kan bli väl så het som fuskfubb 😈
Är fallet så med vrak efter efterfrågan så är det riktigt ruttet.
Jag har numera börjat krävt att få vrakprocent samt orsak på varje objekt.
Tidigare klagade de bara när det blev förmycket vrak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51291 Tror att den nya kvalitetsindelningen ligger bakom. Färre klasser och enklare bedömning men bra mycket hårdare krav på krök. Till skillnad från de gamla reglerna slår krök idag väldigt hårt. Sågarna kanske vill ha kortare virke??

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51295 helt klart intressant ! ... det är just detta "vrak" j-vulskapet jag retat mig på sååå länge , .. och det var nog det ämne jag själv skrivit mest om på detta forum .. , och att bestämmelserna för just krök kanske "trimmar upp" alla mätare lite extra kan man ju dock ha förståelse för .. men när man ser förvåningarna över vrak % i tidigare / ovanstående som t.e.x "masterchief" eller "simba" så är det nog en tydlig signal på att detta bör disskuteras vidare . jag betvivlar icke deras kunskaper :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51304 Jo, liten efterfrågan gör nog köparna mera kräsna!

En annan mysko sak när det gäller vraken är att om massavraken skulle betalas som bränsleved, så skulle mätningskostnaderna öka? Åtminstone påstod styrelsen för Norra skogsägarna detta på sin stämma, enligt skogsland. Hur kan detta komma sig? En virkestrave skall väl mätas lika noggrant (läs till samma mätningskostnad) oavsett om vraket betalas eller ej'?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Golddigger  
#51350 Vi har legat på 2,5-3,5 % fram till Januari.
Fick igår senaste listan och den är från halva Feb och då har vi fördubblad vrakavdrag 6,7% T och 5,6 % G.
Såg att alla grupper har nästa fördubblat vrakavdrag...så nånting har hänt.
En lite del kan jag förstå att det kommer från dåliga och klena vinterposter men inte en fördubbling.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

orre  
#51367 Det rätta enligt min mening vore att sågen betalar timmerpriser efter "sågbar cylinder"
Det som "blir över" efter diameternedsättning borde betalas med massavedspriset för det blir ju celulosaflis!

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Skogsmange  
#51557 Nu när det är lågkonjunktur måste ju sågverken ha mer gratisvirke så att dom får bättre lönsamhet...

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

masterchief  
#51566 Något jag undrat över är hur opartiska mätarna är.
Läggs sågen ned så blir de säkert utan jobb.
Så kan de påverka lönsamheten för sågverket så är det mycket möjligt de gör så.
Bara en teori i dessa tider.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Skogsmange  
#51572 Vrakningen grundas nog på procentsatser och inte på verkligheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).