Skördare

Trimmade sågkedjor

13 inlägg 5333 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trimmade sågkedjor

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38643 Under 24h racet med johan nord har jag för mig att jag läste i jd tidningen om att det användes specialslipade kedjor.
Nån som vet hur dessa var slipade?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38645 Ingen aning, men jag tycker min kedjeslipare gör överjävliga kedjor.
Slipar hos Himlinge i Söderköping.
Nästan så man suckar när man tvingas ta en ny kedja emellanåt :lol:
Han är dessutom jäkligt engagerad.
Ser han om kedjorna slits onormalt så säger han till, tex om drivkransen är sliten eller om de går med för lite smörja.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38693 jag tror att dom va slipade för snabbare evakuering av spån; alltså slipade på "baksidan" av tanden så att den blir kortare... lite svårt att förklara utan bild.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38695 Finns det nån "paparazzi" i närheten av Johan som kunde lägga upp en bild? :D

Användarvisningsbild
Thunborg  
#38696 Det stämmer som seaflower skrev 8) Tanden är avslipad på baksidan :!: Vi har samma kille som slipar, så jag har sett kedjorna,han kör bara på sina specialare 8) Jag är därimot skeptisk, tror det sitter i huvet :roll:

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38697 trot eller ej men jag har en batteridriven liten vinkelslip som jag vässer kjedjorna med, använder upp kjedjan med en påsättning! det jag märkt är att om jag slipar djutpt spånutrymme så sågar dom jäkligt snabbt en gång när jag överdrev med detta fick jag till en riktigt sväljande kedja så sågmotorn stanna halvägs in i stammen.
Jag vet att många anser att det tar för lång tid att slipa den när den blir slö men jag räknade att jag lägger ner ungefär 5-8 minuter per dag på detta så jag anser inte att det är nån stor förlust.
Sen tar det ju några försök innan man får in "frihandsvinkeln"
uppkomsten av detta förfarande föddes av att jag hade glömt kedjorna hemma en dag men hade tagit med slipen för att vässa knivarna så jag gjorde ett försök, sen dess tror jag inte på andra kedjor änn mina frihandsslipade :D Nya kedjor tar för dåligt jag slipar om dom innan jag börjar köra (jag vet att jag är konstig)
Valmets kedjespännare är väldigt bra för detta förfarande den släpper ut svärdet men håller kedjan rätt spänd när man vrider igen kranen på bommen.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38698 vore kul å få se en bild och märke på kedjan :)

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38709 Det sägs ju att en kedja som slipats för "hand" skall kunna gå nå jävulskt. Annars vill ja slå ett slag för Stihls kedjor som e lika breda hela vägen,går som tåget! Allra helst när de är nya.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38830 Någon här som har testat att slipa kedjan med slipmaskin med slipstift,typ "geting"/dremel multi? På frihand med kedjan monterad på maskinen då alltså,det borde ju vara enklare än med vinkelslip iaf. 8)

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38899
jönsson84 skrev:Någon här som har testat att slipa kedjan med slipmaskin med slipstift,typ "geting"/dremel multi? På frihand med kedjan monterad på maskinen då alltså,det borde ju vara enklare än med vinkelslip iaf. 8)


Jag har sett en 12v "skrika" med slipstift just för att slipa kedjor, fanns stift i olika storlekar för olika kedjor. Kommer inte ihåg vart bara..

Användarvisningsbild

Re:

Thunborg  
#51272
Simba skrev:Finns det nån "paparazzi" i närheten av Johan som kunde lägga upp en bild? :D


En dålig bild men åndå en bild :lol: Det är sthil tror den heter ms :geek:

Avatar Fallback

Re: Trimmade sågkedjor

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51273 RS menar du nog, det står ju på kedjan. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Trimmade sågkedjor

Thunborg  
#51275
Sludent skrev:RS menar du nog, det står ju på kedjan. :ugeek:


Där ser man , jag hade fel :wink: :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).