Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Husqvarna Fyrhjuling ?

14 inlägg 9273 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna Fyrhjuling ?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51172 Jag vet att husqvarna håller på att utveckla en egen tillverkad fyrhjuling Ingen som kan sitta inne på lite mera info ?
Enl Rykten så ska den vara på ganska många kubik ....... så är det nån som vet nått, så sjung ut jag är nyfiken :lol:



   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51202 Den måste vara både billig och bättre än jappsen annars tror jag det är ett tämligen dödfött projekt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

johan713s  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51203 Hej!

Det stämmer att Husqvarna håller på att ta fram en fyrhjuling. Grundkonceptet har skett tillsammans med ett annat företag inom motorbranchen men Husqvarna har nu helt tagit över utvecklingen. Fyrhjulingen skall vara en högkvalitetsprodukt, och troligtvis inte konkurrera med importerade kinamaskiner i första hand.

Eftersom jag jobbar inom produktutvecklingsbranchen så vet jag inte riktigt hur mycket jag vill/vågar säga, det finns ju anledning till att Husqvarna själva inte gårtt ut med information/lansering. Däremot skall det bli roligt att se när produkten kommer ut på marknaden.

MV Johan

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

swe#kipp  
#51206 som den hva dåre man är så skulle jag absolut vilja ha en Hva Atv :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

ANDERS NYQVIST  
#51208 Hej det är en fin och brutal atv, motor på topp modelen är på många cc och toppar en bra bit över hundra ni kan gissa vad motor kommer ifrån och den blir inte den billigaste på marknaden, 8) jag säger inte mer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51213
ANDERS NYQVIST skrev:Hej det är en fin och brutal atv, motor på topp modelen är på många cc och toppar en bra bit över hundra ni kan gissa vad motor kommer ifrån och den blir inte den billigaste på marknaden, 8) jag säger inte mer.

Ja är motorn en briggs&Stratton med utsickande vevstake så blir det nog bra!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

ekhamra  
#51214 Vidareutveckling av DXR 310 kanske
Bild

http://se.husqvarnacp.com/node5061.aspx

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

ANDERS NYQVIST  
#51224
ekhamra skrev:Vidareutveckling av DXR 310 kanske
Bild

http://se.husqvarnacp.com/node5061.aspx


Inte riktigt så larvig :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51228 Husqvarna har ju redan en utv.
http://www.trucktestdigest.com/TTDfeatu ... eviewl.htm
http://www.utvtoday.com/Feature/Husqvarna/review.htm
Men jag trodde hela tiden att det var en ombadgad Kawasaki mule men det verkar inte vara det...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

Fredrik Reuter  
#552383 Denna tråd fyller nu tio år och det kan vara dags för en uppdatering. #tb10
Jag kollade efter lite hur det gick med detta projekt och tyvärr verkar det vara en ganska tråkig historia.

Om det stämmer så utvecklade Husqvarna fyrhjulingen som är på bild nedan tillsammans med ett företag som hette Highland. Highland ville också parallellt lansera sina egna produkter i USA och under en affärsresa omkom den ena ägaren, Mats Malmberg i en flygolycka.

Om detta är enda anledningen till att det inte blev någon ATV satsning vet jag inte, är det någon annan som har mer info är det bara att fylla på här i tråden.

Bilden nedan är från Husqvarna Museum och visar en av förseriemaskinerna. Helt klart var det tänkt som en ATV för lant- och skogsbruk, eller vad tror du?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

rejser  
#552400 Highlander körde väl med rotax-motorer om jag inte minns fel.
Närmast i dagsläget är väl om KTM beslutar sig för att slänga ut något som hva, dom lär väl inte själva få släppa atv. Eller har svårt att tro det, borde väl ingått i ktm's köp av mc-delen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552417 På studiebesök i Husqvarna museumet. :smile:
1550576955_20161122_130134.jpg
1550576963_20161122_130146.jpg

Den officiella förklaringen jag fick när jag frågade var den inte kom ut på marknaden. Var att det kom en lågkonjuktur.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

ANDERS NYQVIST  
#552514 Jag har bockat fyrkants rören det är special rostfritt till ramen och pakethållaren. Och mins jag rätt så är det 950 cc motorn som sitter på från deras offroad maskin.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Fyrhjuling ?

Seb macahan  
#552526 Front och Rotaxmotor påminner ganska mycket om Can-am. De har/hade ju en 1000cc vad nu det skulle vara bra till. Själv hade jag samma modell fast en 650 och den var hysteriskt snabb och stark. 60hk på en så lätt maskin blir lite farligt. Har för mig att deras 800cc hade lika många Hk fast lite mer vrid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).