Skotare

gallrings skotare,

19 inlägg 11089 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gallrings skotare,

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50959 Säg att man rent hypotetiskt funderar på att skaffa skotare, av mindre modell, vilken ska man sikta in sej på om man ser till komfort, bränsle, reparationer, service å allt man kan tänka sej.... tänker mej t-j 810, valmet 820, rottne ???, gremo 950, ja ni fattar :wink: en Mindre skotare... gärna som har lite lång kran som kan fungera med en energiklipp,
För det är så att vi funderar på att Kanske skaffa en liten skotare i framtiden å tanken är prislapp på 300-500´ nån som har åsikter, erfarenheter eller bara nått bra att komma me :P



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51006 Om man tänker liten skotare + energiklipp lr litet aggregat för klenstamsavverkning så en kombination som imponera på mej ifjol var en Valmet 830.3 med Nisulas aggregat där dom byggt om kransvängen så han kunde snura mer än varvet(ca 380-390 grader),sen hade dom en större lyft o vippcylinder,iofs var aggregatet utrustat med matarvalsar (finns en bild under "mässbilder")
men det kanske inte är så dumt lr :?:
När han högg opp vägen så arbeta han framför sej med perfekt sikt (i motsats till många andra "klippare" som arbetar bakom maskin och inte ser nåt 8) ),matade vägträden till sidan o lyfte på dom på väg ut.
Han fungerade som en normal skotare trots ombyggnaden (grind,stöttor var orört)
Prismässigt är en .3-a kanske lite dyr ännu,men dom tidigare börjar väl komma ner i lämplig prisklass och med ett klippaggregat utan valsar kanske samma system funkar där oxå :!:
830-n är annars en fin,liten pjäs :-bd

Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51020 jo nog har man sneglat lite på 830, men det verkar inte finnas jätte många? å sen som du säger så ären lite i dyraste laget... iof så kan det bli frågan om en dyrare maskin den dan det blir dax det vet man ju inte, men vi inriktar oss på 3-500´ till å börja me :P
Det kan bli så vi blir utan skotare framöver, vill därför forska lite i vad man ska hitta på den dan...
å här finns det ju som ja alltid säger, ALL expertis man behöver :lol: Nä men nog finns det väl folk som kört nån av alla dessa små som kan komma me ris eller ros på dom olika...

   TS
Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

Skogsmange  
#51074 Hej! Jag har en 810B-95 som jag är nöjd med. Visst har det väl varit en del reparationer men har fungerat förhållandevis bra. Den e ju inte ny.. På 810 an kan man ju arbeta med kranen framför maskinen, en fördel om man ska klippa. Nackdelen är väl john deeres reservdelspriser men huvudsaken e ju att det inte går åt så mycket delar....

Användarvisningsbild

Re: gallrings skotare,

GremoNiclas  
#51258 Vi hade en Gremo 950 -98 för en par år sedan. Den kvalar in i rätt prisklass. Men den är något klen när det är Perkinsmotorn i. Endast 100 kusar. Ska det vara en Gremo ska du nog ha en R-modell iaf, dom kom väl 2000 tror jag. Lång kran finns ju men hur det funkar med klipp vet ja inte.
Våran funkade bra, var väl inte så mycke tjafs. Men behöver man nån reservdel lär man ringa till Ätran. Svårt å höra vad de säger är de också. Dåligt med Gremo-service runt Dalarna o Gästrikland.
Annars är de smidiga och sikten är bäst, du hittar ingen skotare med bättre sikt.

Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51266 Men ja tänkte lite på det där me å klippa framför maskinen?... är inte det lite dumt? eller?... ja menar ska man backa ut me fullt lass på maskinen sen då?... måste va bättre att backa in å klippa väg in å sen lassa på väg ut?.... nu är det ju inte KRAV att den ska funka fullt ut me klipp utan mer att den kanske ska funka att köra lite klippning med ev. ja får mer å mer utsikts röjjning å tänkte man kunde köra lite sånt under tjällossningen å under semestern osv... skotningen är No 1 prio...

sen på 810... är den som minibrunetten eller hur stor skillnad är det? har ju haft en 678 -90 tidigare som ja var väldigt nöjd med... å hur bra hytt äre på 810 runt -95-00? går den så tyst att man kan sitta utan hörselskydd? 678an var väldigt "surrig" så man blev tvungen att ha lurar...

lika undrar ja hur det är me gremon... hur "tyst" är hytten å så... har prov suttit en äldre... tror det var en -97... men som du säger gremonicklas, så tycker han som ägde den att motorn är sketa klen... han har en sprojlans ny gremo nu :P


Priserna annars på maskiner känns ju oki just nu...

   TS
Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

Skogsmange  
#51561 Jag är ingen expert på klippning men jag tror ju att det kan va en fördel att kunna klippa framför även om man inte gör det hela tiden! Min 810 e väl lite för högljudd egentligen men den e ju gammal,lite dåliga lister å sådär. Men jag kör utan hörselskydd iaf..

Användarvisningsbild

Re: gallrings skotare,

GremoNiclas  
#51893 Ljudnivån i 98:an som vi hade var det inge fel på...På ett positivt sätt. Ingen onormal nivå.
07:an som vi har nu bullrar lite mer tycker jag, åtminstone när den belastas.

Användarvisningsbild

Re: gallrings skotare,

ösa250  
#52542
nutte skrev:Säg att man rent hypotetiskt funderar på att skaffa skotare, av mindre modell, vilken ska man sikta in sej på om man ser till komfort, bränsle, reparationer, service å allt man kan tänka sej.... tänker mej t-j 810, valmet 820, rottne ???, gremo 950, ja ni fattar :wink: en Mindre skotare... gärna som har lite lång kran som kan fungera med en energiklipp,
För det är så att vi funderar på att Kanske skaffa en liten skotare i framtiden å tanken är prislapp på 300-500´ nån som har åsikter, erfarenheter eller bara nått bra att komma me :P

hej du ja skulle nog sattsa på en valtra x midjestyrd me lastare och en lång kran mycket bra bas maskin inge bogilådor att byta bra komfort tar sej väldigt bra fram isnö perfekt i gallrnig

Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52558 Det verkar helt klart vara rätt tid att köpa en bättre begad maskin nu.Särskilt lite större maskiner ser ut att ha fallit 25-35% på kort tid.
Hur mycket klumpigare blir en fullsize-maskin? Gissar att hållbarheten blir klart stabil när man inte nyttjar all kapacitet.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: gallrings skotare,

Torparn79  
#52598
ösa250 skrev:
nutte skrev:Säg att man rent hypotetiskt funderar på att skaffa skotare, av mindre modell, vilken ska man sikta in sej på om man ser till komfort, bränsle, reparationer, service å allt man kan tänka sej.... tänker mej t-j 810, valmet 820, rottne ???, gremo 950, ja ni fattar :wink: en Mindre skotare... gärna som har lite lång kran som kan fungera med en energiklipp,
För det är så att vi funderar på att Kanske skaffa en liten skotare i framtiden å tanken är prislapp på 300-500´ nån som har åsikter, erfarenheter eller bara nått bra att komma me :P

hej du ja skulle nog sattsa på en valtra x midjestyrd me lastare och en lång kran mycket bra bas maskin inge bogilådor att byta bra komfort tar sej väldigt bra fram isnö perfekt i gallrnig


och hur får man tag på en sån för under 500 000:-, utan att skaka galler i 5 år innan man är färdig??

Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53797 Har fått för mej att tj/jd 810 är ganska driftsäker,helst version B eller D. Tror även dom är bland dom smidigare och mest "lättfotade" dvs flyter ganska bra "uppepå" om det är fuktigt.
Detta är dock inte fakta för jag har inte kört några av dom andra mindre gallringsskotarna så jag har inte så mycket att jämföra med(förutom lite valmet 828 och 832)
Någon annan här som har det??
Isf vilken är smidigast och mest "lättfotad".
Hur fungerar det med klipp på en så liten skotare,någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: gallrings skotare,

GremoNiclas  
#53850 viktfördelningen på 810:an är väl taskig. Mycket vikt på hyttdelen eftersom kranen sitter där. Så den lär väl inte flyta...

Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53864 Jo, det är ju sant,i tomme blir ju inte viktfördelningen bra. men man måste ju ha med sig lite pinnar med ut oxå :wink: ,med lass borde den väl vara hyffsad. Hur mycket väger en gremo 950/1050 förresten?

Avatar Fallback

Re: gallrings skotare,

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53888
jönsson84 skrev:Jo, det är ju sant,i tomme blir ju inte viktfördelningen bra. men man måste ju ha med sig lite pinnar med ut oxå :wink: ,med lass borde den väl vara hyffsad. Hur mycket väger en gremo 950/1050 förresten?




Tror de ligger runt 12500 ungefär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).