Skördare

lastkännande system

5 inlägg 7655 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

lastkännande system

Kvistfri  
#509 jag undrar om någon vet hur ett lastkännande hydralsystem funkar? vanligt traktorsystem har väl konstant och man själv får reglera med varvet på motor. vad är fördelarna med lastkännande. är det vanligt? kvistfri har många frågor igen,,,,,,,,,,,,,,,

hälsn kvestfri



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#525 Hej,

Lastkännande är mer komplext, dyrare men i gengäld effektivare och kostnadsbesparande i drift.

Lastkännande system anpassar flöde och tryck efter behov, detta steglöst.
Ganska komplexa system med några fler komponenter än vanligt "open-center" system.

Jämför med att tejpa fast gasreglaget på motorsågen i bottläge och kör så även om du inte kapar eller kvistar hela tiden.
Vid ett konventionellt system går ett stort antal HK förlorade ner i hydraultanken när systemet inte används, även högre slitage.
Lastkännande går direkt ner i "viloläge" när man inte påverkar nån cylinder eller dylikt.

Ja, det går att utveckla mer, nån annan kanske har mer att säga?!

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Re: lastkännande system

Kawasakibutiken.se  
#108484 Finns det något man kan sätta på ett konstanttryckssystem som gör det till ett ls system, utan att behöva byta pumpen. För att kunna köra tex ett skördaraggregat via hammarhydrauliken på en grävare.

Avatar Fallback

Re: lastkännande system

ulfgustav  
#108508 Hej


Finns det något man kan sätta på ett konstanttryckssystem som gör det till ett ls system, utan att behöva byta pumpen. För att kunna köra tex ett skördaraggregat via hammarhydrauliken på en grävare

För att ge ett korrekt svar på frågan ovan måste man veta mera om hydraulsystemet.
I konstantryckssystem så sitter det en variabelpump och ibland så kan det vara så enkelt att man bara fixar med plugg eller strypning i pumpens regulator.
I ditt fall så kanske det är så att man måste göra en utvändig lösning med ventil där man väljer system lösning, men det går inte svara på i detalj utan att ha fördjupat sig i systemkonstruktionen

Avatar Fallback

Re: lastkännande system

Kawasakibutiken.se  
#108574 Grävaren i fråga är en Cat 307b med enkelverkande hammarhydraulik, vad det är för pump vet jag inte. Men när man öppnar ventilen för oljan fram till det stängda kopplingen så går motorn riktigt tungt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).