Avverkning (slutavverkning)

Arbete i avverkningslag

115 inlägg 45053 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48755 haha! , jodå du har så rätt! ...och inte f-n gör man om den utförslöpan igen :lol: .. och just detta med vätskefyllda hjul blev nog min räddning 8) ..då man har alla fyra fylld med denna älskvärda vätska :geek: ... men man har en slags inbyggd funktion i hjärnan som tycks göra att man vill provocera naturlagarna :surp: ..som INGEMAR STENMARK sade : "d e bare å åk" .. eller "d finns myket olika sorters snö" :lol: :lol: ..och appropå snö så är det dags att gå ut och skotta igen ..

menar en rätt trött spindel

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#49061
"spindeln" skrev:haha! , jodå du har så rätt! ...och inte f-n gör man om den utförslöpan igen :lol: .. och just detta med vätskefyllda hjul blev nog min räddning 8) ..då man har alla fyra fylld med denna älskvärda vätska :geek: ... men man har en slags inbyggd funktion i hjärnan som tycks göra att man vill provocera naturlagarna :surp: ..som INGEMAR STENMARK sade : "d e bare å åk" .. eller "d finns myket olika sorters snö" :lol: :lol: ..och appropå snö så är det dags att gå ut och skotta igen ..

menar en rätt trött spindel


Tja, efter att ha skottat en hel del snö som nog hade kunnat förflyttats av en mycket spänstigare person, med snabbt övergående trötthet, om den hamnat på din tomt, känner jag av muskelgrupper som jag inte använt på länge!

Kom på efter att jag läst dina rader att jag själv skrivit under rubriken "Gilla läget", där texten till vissa delar handlar om att helt enkelt lösa uppgiften. Å så fick jag akut dåligt samvete! Vad är det jag uppmanat till? Men sen kom jag ihåg att jag betonat vikten av att detta inte får ske till vilket pris som helst: På många (eller i varje fall några) ställen i böckerna betonar jag vikten av att vara försiktig och tänka "steget före". Och försöker att ge tips kring arbetet. Men avverkningsarbet handlar ju faktiskt precis som du skriver, ibland om att trotsa naturlagarna! Tänk bara: Ett engreppsaggregat som väger 1700 kg ute på 10 m arm. Stående i nån slänt. Har fortfarande efter alla år svårt att fatta detta. Och så ett träd i på kanske 800 kg i aggregatet.

Så nog tror jag att du har en sån där funktion. Och den är väl åtminstone hälften så väl utvecklad som den funktion som, fint uttryckt, kommer att trygga mänsklighetens fortlevnad!

Ska komma på ett sätt att adressera snön till din garageuppfart.

Planera på största allvar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49114
per-erik skrev:
"spindeln" skrev:haha! , jodå du har så rätt! ...och inte f-n gör man om den utförslöpan igen :lol: .. och just detta med vätskefyllda hjul blev nog min räddning 8) ..då man har alla fyra fylld med denna älskvärda vätska :geek: ... men man har en slags inbyggd funktion i hjärnan som tycks göra att man vill provocera naturlagarna :surp: ..som INGEMAR STENMARK sade : "d e bare å åk" .. eller "d finns myket olika sorters snö" :lol: :lol: ..och appropå snö så är det dags att gå ut och skotta igen ..

menar en rätt trött spindel


Tja, efter att ha skottat en hel del snö som nog hade kunnat förflyttats av en mycket spänstigare person, med snabbt övergående trötthet, om den hamnat på din tomt, känner jag av muskelgrupper som jag inte använt på länge!

Kom på efter att jag läst dina rader att jag själv skrivit under rubriken "Gilla läget", där texten till vissa delar handlar om att helt enkelt lösa uppgiften. Å så fick jag akut dåligt samvete! Vad är det jag uppmanat till? Men sen kom jag ihåg att jag betonat vikten av att detta inte får ske till vilket pris som helst: På många (eller i varje fall några) ställen i böckerna betonar jag vikten av att vara försiktig och tänka "steget före". Och försöker att ge tips kring arbetet. Men avverkningsarbet handlar ju faktiskt precis som du skriver, ibland om att trotsa naturlagarna! Tänk bara: Ett engreppsaggregat som väger 1700 kg ute på 10 m arm. Stående i nån slänt. Har fortfarande efter alla år svårt att fatta detta. Och så ett träd i på kanske 800 kg i aggregatet.

Så nog tror jag att du har en sån där funktion. Och den är väl åtminstone hälften så väl utvecklad som den funktion som, fint uttryckt, kommer att trygga mänsklighetens fortlevnad!

Ska komma på ett sätt att adressera snön till din garageuppfart.

Planera på största allvar
/Per-Erik


jah! till och börja med så , måste jag köpa boken ...och önskar att jag haft den redan i "beredskap" :-) ty jag hann bara köra en dag med min nya fina lyftkolv ..då en "ultramodern värsta sortens" superinfluensa tog hela min kropp i beslag :surp: jag brukar nästan aldrig bli sjuk , ..då hade denna läsning kommit väl till pass..jag är inte riktigt på hugget ännu . men hoppas på morgondagen .. och därmed är vi ju inne på planeringen .. och nog kan man planera i skogar och mark på alla möjliga tänkbara sätt :smile: , men denna microbiologiska kraft som min kropp drabbats av hjälper det nog inte ens med ett halft sunt furnuft och vätskefyllda hjul :lol: :lol: ... man kan i mitt nuvarande skick säga att man kan sätta en hel maskingrupp ur spel bara genom eventuell närvaro :???:

och inte undra på att man var lite trött 8)

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#50059 jah! till och börja med så , måste jag köpa boken ...och önskar att jag haft den redan i "beredskap" :-) ty jag hann bara köra en dag med min nya fina lyftkolv ..då en "ultramodern värsta sortens" superinfluensa tog hela min kropp i beslag :surp: jag brukar nästan aldrig bli sjuk , ..då hade denna läsning kommit väl till pass..jag är inte riktigt på hugget ännu . men hoppas på morgondagen .. och därmed är vi ju inne på planeringen .. och nog kan man planera i skogar och mark på alla möjliga tänkbara sätt :smile: , men denna microbiologiska kraft som min kropp drabbats av hjälper det nog inte ens med ett halft sunt furnuft och vätskefyllda hjul :lol: :lol: ... man kan i mitt nuvarande skick säga att man kan sätta en hel maskingrupp ur spel bara genom eventuell närvaro :???:

och inte undra på att man var lite trött 8)[/quote]

Hej igen Spindel
Idag har jag bestämt mig för att förhäva mig ordentligt, du vet skryta.

Men först vill jag förklara att jag inte kunnat skriva på ett tag. Fingrarna har varit helt fördärvade. Nåt reumatiskt tror jag. Som kommer av att jag varit så jädra torr i halsen. Men nu har jag fixat det där med strupen. Blev bättre om man fuktade lite. Och genast så funkar både kreativitet och fingrar!

Vätskefyllda hjul är riktigt bra. En tekniker jag träffade en gång påstod att det var lämpligt att fylla endast den ena av boggihjulen med vätska. Vad säger du om detta?

Nja, nog skulle du kunna ha nåt intressantare med dig än ”skogslitteratur”. Visserligen är det väl 500 foton och teckningar/illustrationer i böckerna. Men jag skulle föreslå annan intressant litteratur med foton. Å andra sidan är det jag tänkte föreslå minst lika svårt att förstå sig på som skogmaskiner! Å hade du skaffat dig en sån där besten hade du ju i varje fall kunnat få lass på kärran utan lyftkolv!

Tänkte igen på det där med att planera vägar å vilka utmaningar vi möter på i skogbruket. Kom att tänka på hur norrlänningarna säger: "Det är som det är och det blir som det blir". Tänkte på en låt som Knopfler gjort. Jag är inte så bra på utrikiska men jag är säker på att det är en låt om att köra i skogen å influensa och alltihop: What it is. Det måste väl betyda ”Det är som det är”. Den riktiga versionen hittar jag inte längre. Så jag tänkte att istället sänder jag dig en varning, om hur det kan gå om man halkar omkring på bukplåten, i slänterna, det kan ju faktiskt gå rent åt helvete. Framförd av Chris Rea

Får förhäva mig i nästa inlägg. Blev för långt. Men det handlar om att det blivit andra ordningar uppe hos Gud. Han har helt nytt sätt att finna kunskap.

Lyssna och njut
menar
/Per-Erik


Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50130 hej igen per-erik !

jag tror nog ändå att jag skulle haft glädje av , just denna skogslitteratur just då :-) .. och just detta med vätskefyllda hjul i boggieapplikationer är jag nog inte rätt man att fråga ..jag har ju bara 4 hjul att fylla ... och tack för "musik-länken" ..
och jag tänkte att jag skulle svara med samma mynt :-) och hade en hel del funderingar i alla kategorier ... och eftersom "det är en svacka" i skogen för många just nu , och att just texten har en visst BUDSKAP i vissa delar , så valde jag just denna låt :smile:

väl mött i skogarna alla!


Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#50625
"spindeln" skrev:hej igen per-erik !

jag tror nog ändå att jag skulle haft glädje av , just denna skogslitteratur just då :-) .. och just detta med vätskefyllda hjul i boggieapplikationer är jag nog inte rätt man att fråga ..jag har ju bara 4 hjul att fylla ... och tack för "musik-länken" ..
och jag tänkte att jag skulle svara med samma mynt :-) och hade en hel del funderingar i alla kategorier ... och eftersom "det är en svacka" i skogen för många just nu , och att just texten har en visst BUDSKAP i vissa delar , så valde jag just denna låt :smile:

väl mött i skogarna alla!



Tror nog det fanns budskap i den! Men nu finner jag det inte.

När det gäller vätskefyllning av boggiehjul, så bör båda fyllas lika mycket. Är ena hjulet tomt blir maskinen knappast något stabilare alls, förrän att boggien pendlar mot boggistopp, såvitt jag förstår. Diskussionen blir förstås helt annorlunda om det sitter en hydraulcylinder på boggin (har glömt vad detta system kallas).

Känner mig på humör att förhäva mig nu. Du vet, det finns en gammal historia, en skism mellan olika typer av akademiker, säkert uttjatad, enligt följande: När jägmästaren inte klarar av en frågeställning, riktar han sig till Gud och ber om råd. Gud å sin sida vänder sig tillbaks ned till skogsmästaren/skogsteknikern och ber om råd, och får där svar på frågan, och kan sen förmedla svaret till den novise jägmästaren.

Men nu är det nya ordningar, menar jag: När jägmästaren vänder vänder sig till Gud, svarar han numer: Ska bara läsa vad där står i böckerna Arbete i avverkningslag!

Inge kul? Tja, men förhävde sig i alla fall!
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50627 alltid bättre att förhäva sig ibland , än inte alls . och vad det gäller vätskan i boggies ... så valde jag att låta frågan gå vidare till folk med bättre vetande om just detta ;) och att just mitt svar på musiklänk föll just på ovan bif. kan man ju tolka lite hur som helst , såvida man är begåvad med humor och en smula "ironi" ;) ojdå! jag hade visst gjort en "tavla" med musiklänken ? .. vi gör ett nytt försök :???:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#50811
"spindeln" skrev:alltid bättre att förhäva sig ibland , än inte alls . och vad det gäller vätskan i boggies ... så valde jag att låta frågan gå vidare till folk med bättre vetande om just detta ;) och att just mitt svar på musiklänk föll just på ovan bif. kan man ju tolka lite hur som helst , såvida man är begåvad med humor och en smula "ironi" ;) ojdå! jag hade visst gjort en "tavla" med musiklänken ? .. vi gör ett nytt försök :???:


Tja, du Spider, den låten kan man verkligen koppla till vår profession. Och lite ironi är väl sällan fel. Ibland ser jag på allt jag gjort som att det just är ett enda stort skämt!

När jag lyssnade på låten nu senast associerade jag dock till ett rykte jag hörde här om dagen, och tänkte på allvaret, när ett antal, redan hårt trängda entreprenörsföretag blir uppsagda. Och jag tror att det är rätt vanligt, när någon ytterligare nu skruvar ned skylten, är det är de som verkligen gör riktigt bra arbete, som inte klarar konkurrensen, eftersom de kanske behöver några spänn till, för att utföra arbetet väl. Och detta vill jag även koppla till andra diskussioner här på forumet.

Och jag känner igen mig, då jag själv befunnit mig i en situation, när man spelat det sista korten, och möjligen även något som man egentligen inte hade, och tillvaron verkar gunga i sina grundvalar.

Så jag tycker att du har slagit huvudet på spiken, med eller utan ironi, så visst är det för många därute, precis som han sjunger i låten: Ett både hårt och tufft liv!

Menar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50836 hej igen "per erik " ... man får tacka för förtroendet vad det gäller "låtar" ;) och jag följer dina och våran mkt . duktige vän "bertilsson " inlägg i alla frågor om just rundvirke , ... men just nu har jag ingen energi över att föra min talan , ;)

Avatar Fallback

Re:

per-erik  
#51267 [quote="Admin@skogsforum"][quote="Jasi"]

Kom just på, Fredrik, att jag skulle vilja höra ett utlåtande från, dig kring böckerna. Det är ju några månader nu sen du iförskaffade dem. Och du måste ju verkligen kunna anses genuint intresse kring skogsbruk!

Trots spridningen på böckerna får jag sällan någon egentlig negativ kritik. Vissa klargöranden i Mätningsbestämmelser skulle nog kunna vara på sin plats. Men ämnet är inte det lättaste att förklara. Kanske finns även andra delar som bort förklarats bättre?

Känner du att du fått någon ny intressant/"dyrbar" kunskap? Eller använder du böckerna vid fullmåne, när du har svårt att sova!?

Räds!
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Fredrik Reuter  
#51498 Hej,
Ja, det kan jag göra, jag ska tåta ihop vad jag tycker någon gång under helgen (hoppas jag)!
Och nej, jag läser inte bara vid fullmåne... :wink:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#51532
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ja, det kan jag göra, jag ska tåta ihop vad jag tycker någon gång under helgen (hoppas jag)!
Och nej, jag läser inte bara vid fullmåne... :wink:


Nja, nu gör du mig lite spänd, när jag på fredagskvällen, som en god Dalmas sitter här med en dalahäst i ena handen, handböckerna i den ena handen, och kylt helgtillbehör i den andra handen. Ok, blev nog lite mycke händer, men du vet, trodde jag hade ett rörligt intellekt, men kanske är det mer frågan om ett rörigt intellekt!?

Allvarligt talat, Fredrik, kunskap ut till produktion, i skogsbruket, borde väl vara viktigt?

Trodde
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51542 Det var ett bra reportage i senaste Direkt-Kontakt /Skog om/av dej Per-Erik,läsvärt ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Fredrik Reuter  
#51666 Hej igen,
Här kommer mina, högst privata, åsikter om böckerna:

Jag har lärt mig mycket när jag nu läst dem ett tag!
Jag är en sån där kunskapstörstande "dåre" och eftersom jag letat, men inte funnit, liknande böcker inom detta område var/är det intressant läsning.
Jag kan tänka mig att det finns något att hämta för alla med skogsintresse i böckerna.
Vi har ju diskuterat tidigare i denna tråd om nyttan professionella skogsdrivare skulle kunna ha, jag skulle vilja ta upp nyttan jag tror skogsägare och självverksamma också skulle kunna ha.

Det finns ju mycket i böckerna om avverkningsplanering.
Vill man som skogsägare "vara på tå" finns ju info om snitsling, planering av vägar, olika markegenskaper osv.
Detta tror jag även självverksamma kan ha nytta av.

Vidare bra info om planering av vältplatser och var och hur vältor byggs på bra sätt samt bra info om virkestillredning, virkesfel och virkesmätning (både i skogen och vid industrin).

Också bra info om skotning, mycket tips som kan användas av oss som kör griplastare.

Till sist tycker jag det finns bra allmänna delar om säkerhet och maskinkännedom, generellt också bra med alla bilder.

Någonting som saknas?
Ja, jag skulle vilja ha mer skrivet om gallring, men det kanske skulle kräva en egen bok...

Tja, det var kort från mig, jag kommer säkert komma nåt mer efter att jag skrivit detta, men då får jag återkomma.

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#51984 Det var kul att höra av dig Simba, och att du tyckte det var läsvärt. Men: Efter den där artikeln är jag nog mer ökand än känd. Eller vad tror du? Men det mesta som står där är sant. Och apropå ngt helt annat: Tänkte komma över till er i anslutningar till några tävlingar 25-27, vet inte vad de kallas. Kul om du hälsar på mig, så kan jag lära dig ngt ni där borta nog saknat länge nu: Den svenska nationalsången!

Tja, du Fredrik, jag tycker du har vettiga, privata åsikter. Tror som du att de allra flesta som är verksamma i skogsbruket kan finna ngt guldkorn i böckerna. Mätningsbestämmelserna är väl elementär kunskap. Och när det gäller planering är mycket lika, oavsett om man tänker sig en 20-tons maskin eller en liten maskin. Och de ”allmänna” delarna funkar också på olika ”nivåer”.

I anslutning till det du skriver skulle jag vilja peka på ”upphandlarkompetens” och även koppla detta till förändringen i samhället. Skogs-Sverige har förändrats mycket de sista decennierna, och kommer att förändras än mer, på ett mycket påtagligt sett, beroende på framförallt två faktorer: Dessa är urbaniseringen och akademiseringen. Med urbanisering menar jag att allt fler är utbor, arbetar och bor i städer, och tappar ”markkontakten” och förståelsen för skogsbruket och det arbete som utförs i skogsbruket. Med akademisering menar jag att alltmer av ansvaret för vad som sker i produktionen vilar på personer utan praktisk och erfarenhet och övergripande förståelse. Själv tycker jag ibland att detta är riktigt otäckt. Nu är det inte så att jag har något emot akademiska studier: Jag är själv akademiker. Men jag tror på kombinationen av båda delarna, om det nu verkligen går att dela upp olika typer av kunskap, vilket jag egentligen tycker är fel: Det är när olika typer av kunskap kombineras som man når längst!

För den intresserade markägaren kan böckerna även fungera bra som fördjupninglitteratur, där han kan bli en bättre upphandlare: Med ökat ”kritiskt öga” men även en ökad förståelse för vad som sker!

När det gäller gallring så är detta en egen historia. Skulle vilja återkomma med kommentar kring detta. Men det är lustigt med kunskap och dynamiken runt denna: Har du t.ex. tänkt på och förstått varför värmlänningarna legat så tidigt/långt framme i mekaniseringen?

Undrar
/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).