Vedmaskiner, flishuggar

finurliga vedanordningar

5 inlägg 4083 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

finurliga vedanordningar

Mojjemannen  
#47916 Är det någon som har exempel eller idéer på smarta lösningar vid vedtillverkning som dom vill dela med sig av. Kan vara i vad som helst, exempelvis vid packning i säck eller pall, eller hantering innan maskin-you name it. m a o vad som helst.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: finurliga vedanordningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47994 På Säker Skog finns lite tips på sågbockar som kan vara användbart http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=19291
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: finurliga vedanordningar

Fredrik Reuter  
#48002 Hej,
Ang förvaring så är mitt tips 1,5m3 säckarna och pallgafflar på traktorn att hänga upp dessa i/hantera dem med.

Har man trångt vid lossning kan en krok i taket fungera, jag testade detta för ett tag sedan när jag hade bråttom:



:D

Användarvisningsbild

Re: finurliga vedanordningar

stegmaster  
#50775 Det her er va jag gör för at skilla ut mer flis från veden för den hamnar i sekken. Gummistoppen har jag lagat själv och flisristen kjöptes för ca kr 1000,-( even den burde en kunna laga själv). Det blir dessutan säkrare och stå med händarna i sekken, då veden kommer glidande på risten oavsett fart på bandet.
Bild

By stegmater

Avatar Fallback

Re: finurliga vedanordningar

AKKAMAAN  
#52917 Jag har några tips för vedklyvning med klyvyxa.
Här i US klyver vi ganska grova dimensioner ibland. Jag använder en 60cm diameter huggkubbe samt en FISKARS Handy slägg-klyvyxa. Ibland klyver jag de riktigt tunga bitarna på marken.
När man har delat en 20 kilos 50cm bit på mitten så vill halvorna ramla isär, och man får böja sig och plocka upp dem på huggkubben igen. Detsamma gäller förstås också för små vedkubbar.

1. Gummistroppen!!
Jag använder ett gummiband typ bagage stropp, samt ett snöre med öglor. Jag virar snöret runt en stor ved kubbe, eller flera små vedkubbar, upp till 15-20 st ibland och sträcker gummistroppen lite lagom. Sen börjar jag klyva....ingenting faller ned på marken jag arbetar mig runt i en cirkel, jag klyver allting till den storlek jag önskar. Sen tar jag hela bunten och lägger den i min vedtrave.

2.Säkerheten!!
Förutom personlig skyddsutrustning vill jag poängtera en fördel ur säkerhets synpunkt med min gummistropp metod.
Genom att hålla ihop arbetsobjektet under hela klyvningsprocessen ges man möjlighet hugga mot stort objet hela tiden, och eventuella missträffar kommer "alltid" att träffa veden nånstans, och därmed inte dina ben eller fötter. Att klyva små vedkubbar, ensamma på huggkubben, kan vara riskabelt om man missar lite.


Somliga använder ett bildäck, men jag har funnit att gummistroppen ger mig mer valmöjlighet och flexibilitet. Ryms i fickan gör den också....
Jag har ett par opretentiösa Youtube videos som visar lite av ovanstående.

http://www.youtube.com/watch?v=WoAOYLMU1Wc
http://www.youtube.com/watch?v=MVSwICvpIVE

Hoppas detta enkla tips kan inspirera till mera manuell klyvning!!

Per A

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).