Skotare

Gremo "start problem"

11 inlägg 5489 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gremo "start problem"

Leroux  
#50684 Tja! har fått problem med att starta en gremo 950r. tänningen fungerar och start motorn är de heller inget fel på men när man vrider nycken i "startläget" händer inte ett skit. någon som kan hjälpa mig klura ut en lösning på problemet? :mrgreen:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Gremo "start problem"

masterchief  
#50685 Vi kan ju börja mde det enkla, är det kräm i batteriet?
Är det dåligt kan fläkt, radio mm hoppa igång inne i hytten, men inte ett klick hörs från startmotorn.

Användarvisningsbild

Re: Gremo "start problem"

Skogshuggarn  
#50699 Defekt tändningslås, (tändplattan),,,,,???? 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Gremo "start problem"

Torparn79  
#50706 är det rent och bra kontakt på batteripolerna??

jordflätor/kablar, hur är det med dom??

Avatar Fallback

Re: Gremo "start problem"

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50715 gör klassikern och knacka lite lätt på startmotorn, funkade på våran gamla r.

Användarvisningsbild

Re: Gremo "start problem"

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50717 klickar solenoiden på startmotorn?

Användarvisningsbild

Re: Gremo "start problem"

totte  
#50720 En av de bästa testerna att börja med är väl att dra en kabel direkt från batteriet och ansluta till solenoidens manöveringång. Går startmotorn runt då så sitter felet i tändningslås eller ledningarna dit. Startar den inte så är felet i solenoid/startmotor eller i jordflätor/startströmskabel.

Användarvisningsbild

Re: Gremo "start problem"

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50724
totte skrev:En av de bästa testerna att börja med är väl att dra en kabel direkt från batteriet och ansluta till solenoidens manöveringång. Går startmotorn runt då så sitter felet i tändningslås eller ledningarna dit. Startar den inte så är felet i solenoid/startmotor eller i jordflätor/startströmskabel.



brukar gå att ta en mejsel eller kort bit kabel mellan + kabel-annslutningen på startmotorn och manövern till solenoiden.

Avatar Fallback

Re: Gremo "start problem"

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50763 eller , om dieselvärmare finnes ? går inte denna sin angivna tid ... och har funkat klanderfritt tidigare närmsta dygnen , så siktar jag på batteritorsk , eftersom styrdonen till de flesta värmare , har inbyggt en "spänningssensor" som säger ifrån och slår av värmaren om volt /AMP är för lågt :geek:

i övrigt håller jag med i ovanstående , men OM tändninglåset skulle vara "väck" ..kan det vara skadligt för maskinens elsystem att "tvinga igång den" med en skruvmejsel , dyl ... så jag skulle nog följa "tottes" råd i detta fall och endast "dutta till" på solenoiden med en kabel .... för att se om startmotorn lever ;) :geek:

Avatar Fallback

Re: Gremo "start problem"

Jönsson  
#50879 Det sitter troligen ett startrelä någonstans är detta sönder kan du få detta problem, kolla startmotorn med en kabel eller mejsel.
Fungerar den tar du å mäter så du har ström på styrkabeln till relät från tändninslåset, har du inte det så är det tändningslåset, är det ström på den så är det relät, kolla utgående ström där oxå för säkerhets skull.

Hoppas det löser sig ...

Avatar Fallback

Re: Gremo "start problem"

thomasw  
#50920 Hej,

Vi eldade upp startrelät i vår Gremo förra veckan, två kablar som nött och kortade reläet. Resultat = samma fel som du beskriver. Nytt Hella relä och skarva på lite på kablarna så var det ur världen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar