Bioenergi

Förvara ved..

32 inlägg 40342 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvara ved..

Johan_L  
#48392 Hur förvarar ni eran ved som ni klyver?
Låter ni det ligga ute och sedan kör in det i en bod?

Jag har lite dåligt med förvaringsmöjligheter inne för min egna ved.
Men jag har en gammal ladugård.
Det är högt i tak och ganska luftigt.
Då tänkte jag såhär, jag slänger in sj-pallar på golvet så dom inte ligger direkt på backen.
Sen tar jag och öppnar upp lite på fasaden för att få mer luftning.
Man kanske rentav kan ta bort ca 1m högt, kanske 2-3 meter upp på väggen och sedan sätta in sånhär vindväv ist.
Då kommer ju liften in och ut men inget regn in.
Torkar veden här inne?
För jag hade tänkt att jag skulle klyva det och sedan med transportören köra in det direkt.
Då slipper man en massa hantering av veden och det vill jag komma ifrån.
Eller hur luftig måste en byggnad vara?

Tacksam för svar..



   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48393 TOPPEN!

Jag skulle göra exakt så, och klyva rätt in i lokalen...

se till så att du inte får så mycke "BÖS" med in bara, ha dörrarna öppna på våren / sommaren.

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

Johan_L  
#48398 Tack!
Den största anledningen till att jag har tänkt såhär är att jag är så förbannat trött på att hålla på och plocka med veden!
Såhär går det ju till idag:
Klyva veden (vedmaskin)
Ligga i hög ute och torka.
Ta lastmaskinen och köra upp skopa för skopa till vedskjulet.
Sedan kasta in veden från skopan i vedskjulet.
Köra in i pannrummet från vedboden med skåttkärra.
Det är inte kul med all den här hanteringen!

Så nu tänkte jag att jag skulle klyva med vedmaskinen ute och köra in det direkt med transportören.
Sen ligger det och torkar inne (torkar ju kanske inte lika fort, men det får ju inget regn på sig, men massa luft)
Sen gör jag en binge till lastmaskinen (3-4 kbm)
Som jag sedan fyller från ladugården och kör fram till pannrummet med lastmaskin..
Det som jag ser som stora plus är:
När veden är klyvd är det hela klart! (man slipper plocka om den efter torkning)
Med en stor binge (3-4kbm) utanför pannrummet kan man ta in lite grann då och då.
Slippa springa med skottkärran 50m enkel väg ca 12 ggr/ vecka..

Det låter gott att du tror på min ide!
Det jag är lite orolig för är att veden torkar ordentligt, men är det bara luftigt så borde det väl torka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48399 När träden är avverkade och trädslag har också stor betydelse.
Tall och asp tex bör ligga som långved 1 år innan du bearbetar den till ved, den torkar inte med denna metod om den är huggen samma säsong.
Du har inte möjlighet att fylla från 2 håll?
Fylla från ena sidan ett år och från andra sidan året efter, detta för att cykla uttaget.
Kräver dock utrymme för 2 års förbrukning.

Du ville också ha exempel på hur andra gör.
Jag kör upp i hög med vedmaskin, travar sen i trådbackar där veden får stå och torka.
Täcker backarna på sensommaren när vädret börjar bli sämre.
För närvarande har jag ingen bra lösning efter detta utan får trava in veden i bod för att sen köra in med skottkärra.
Ska bygga pannrum framöver och då är tanken att jag ska ha en port där en back ska kunna lyftas in.

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48400 Ved värmer många gånger :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48402 Garanterat! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48414 Jag slänger in min skrytbild från september:
Vedsept2008.jpg

Den gröna trp behöver nog inte flyttas från där den är på bilden, toppen är just under nocken.
Den gula trp är ett renobj för framtida bruk.
Öppningen där det är staplat är delad i två så man alltid tar den äldsta veden först.
Det yr in lite snö men det känns inte som nåt problem, snön är ju torr.
Sannolikt kommer vi att snygga till panelen osv när tid och ork gives, för syns skull.

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

Johan_L  
#48476
MickeBM skrev:När träden är avverkade och trädslag har också stor betydelse.
Tall och asp tex bör ligga som långved 1 år innan du bearbetar den till ved, den torkar inte med denna metod om den är huggen samma säsong.
Du har inte möjlighet att fylla från 2 håll?
Fylla från ena sidan ett år och från andra sidan året efter, detta för att cykla uttaget.
Kräver dock utrymme för 2 års förbrukning.


Det jag har hugget nu är en del asp, björk och gran.
Jag kan fylla från 2 håll samt att jag kan ha 2 fack brevid varandra så jag har tänkt att varva med 2 år som du säger.

Slurfi skrev:Jag slänger in min skrytbild från september:
Vedsept2008.jpg

Den gröna trp behöver nog inte flyttas från där den är på bilden, toppen är just under nocken.
Den gula trp är ett renobj för framtida bruk.
Öppningen där det är staplat är delad i två så man alltid tar den äldsta veden först.
Det yr in lite snö men det känns inte som nåt problem, snön är ju torr.
Sannolikt kommer vi att snygga till panelen osv när tid och ork gives, för syns skull.


Det är ungefär såhär min lada ser ut, MEN den har ju hel panel på utsidan så den är ju tät, men jag tänkte ju öppna upp i panelen så det blir luft.
När du har så högt i tak så måste det väl bli väldigt luftingt?
Är det är stor nackdel att taket är på så att inte solljuset kommer åt? Det måste väl vara bättre än att det regnar på det?

Det lutar åt att jag kommer göra som jag nämt tidigare, känns som det smidigaste alternativer.
Jag har gott om plats i ladan så om jag kan köra upp 2 eller kanske 3 årsförbrukningar nu och sedan fylla varje vår allt eftersom, så måste det väl få gott om tid på sig att torka.
Jag kan vara ute och cykla nu, men torkar inte veden bättre av rikligt med luft än solljus?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48479 Min far tycker om att randbarka innan han fäller björken och de större randar han lite till
när de ligger ner, sen får lövet dra ur det mesta och sen klyvs och klipps allt, de grövre
klyver vi lite till med en hobbyklyv, sedan får det ligga minst över en säsong och veden är så
torr så man törs knappt ha den i pannrummet. Jag randar ingenting, tycker det blir överjobbat då.
Så tydligen funkar vedboden.
Till yttermera visso så anser jag att man ska ha veden inne i pannrummet en vecka även
om den upplevs väldigt torr, jag behöver ofta inget tändpapper utan tänder bara i nån näverflik.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48483
Johan_L skrev:Det är ungefär såhär min lada ser ut, MEN den har ju hel panel på utsidan så den är ju tät, men jag tänkte ju öppna upp i panelen så det blir luft.
När du har så högt i tak så måste det väl bli väldigt luftingt?
Är det är stor nackdel att taket är på så att inte solljuset kommer åt? Det måste väl vara bättre än att det regnar på det?

Det lutar åt att jag kommer göra som jag nämt tidigare, känns som det smidigaste alternativer.
Jag har gott om plats i ladan så om jag kan köra upp 2 eller kanske 3 årsförbrukningar nu och sedan fylla varje vår allt eftersom, så måste det väl få gott om tid på sig att torka.
Jag kan vara ute och cykla nu, men torkar inte veden bättre av rikligt med luft än solljus?


Visst gör solljuset sitt, men inget jag ser som nödvändigt.
Är det bara luftigt och veden får ligga tillräckligt länge så ska det bli bra.
Är lite osäker på om man ska ha det alltför öppet, då luftfuktighet, regn osv kan förstöra för dig när vädret blir sämre.
Beror nog mycket på var i landet du bor.
Har du mycket kallt väder så hjälper kylan till att torka veden också.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

stegmaster  
#48731 enligt en minitest i tidningen NORSK VED i somras, skulle man kapa och klyva veden så fort som möjlig efter den va huggen.
Even törken blev bäst när täcking gjordes så fort som möjligt efter klyvning.
Testen var utförd på vanlig eurosekk, samt 3 forskjellige Big Bags( med forskjellige luftspalter)

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

Alfons  
#48966 Finns många sätt att förvara/torka ved, ett par till.
Skaffa en billig självlastarvagn (luftig) fyll den och låt stå ev. med presenning på. När det torkat kör du vedlasset dit du vill o matar av, om inte det går vinkla upp vagnen med lastare o dra fram så åker åtminstone det mesta av. Hur det funkar beror på vilken vagn man har o övriga förutsättningar. En annan variant, lägg ut engångspallar t.ex 5x5 m klipp till en bit industristängsel eller viltstängsel som bildar en lagom cirkel på pallunderlaget när det bundits ihop. Fyll på med skopa, transportör eller kasta in tills det blir en jämn o fin topp, jämna till så håller presenningen bättre om du lägger på en sån och regnvattnet rinner av. Korta fjädrande stroppar håller duken spänd och är enkla att fästa o ta loss. Nackdel är att det är lite jobbigt att tömma men om man placerar nätskarven åt det håll man ska tömma kan man öppna efter att man lastat ur en del. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

dieseltomten  
#50659 För att slippa hanteringen så man inte sliter sej fördärvad så har jag klyvit rätt ner i nätkorgar som jag tagit ur
kemikaliebehållaren på . Sen staplat dem två å två. Pressening på den övre. När veden torkat lyfter man in den i pannrummet
genom garageporten som råkar sitta där.

Smidigare än så kan det inte bli?!
Synd bara att min panna är för usel att elda ved i så än är de pellets, lite motsägelsfullt för en vedsäljare
ellerhur :-)

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

masterchief  
#50662 Här är lite bilder på min vedförvaring.
Bild

Bild

Ved förrådet är en plansilo där det har lagts tak på.
Öppet i båda ändar för luftgenomströmning.
Lägger det mesta i säck som körs upp direkt till pannrummet med lastartraktorn.
Lägger en del på pall med sidostöd också, mest det som är grövt som man inte kan klyva med vedmaskin.
Vid pannrummet ställer jag säcken på en europall och drar sedan in med palldragare.
Anser ved inte ska värma mer än 1 gång :lol:

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50664 Det där blir man ju inte alls avundsjuk på... /:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).