Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

19 inlägg 13946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Deminer  
#49762 Fick min timmervagn till ATV´n stulen. Inga problem då den var försäkrad, men nu känns det ju lite tomt bakom Polarisen.....
Nu gäller det att hitta en ersättare och har kollat runt en del.
Thule har ju just nu ganska bra priser på sina vagnar ute hos sina återförsäljare....tydligen är det galven som är lite flammig...
Har kollat in Rösjömåla och deras vagn.
Råkade springa på en Danroy. Tydligen är dom på gång med en ny vagn, men eftersom deras hemsida verkar ligga helt nere (Danroy.se finns ledigt att regga!) är det inte lätt att skaffa sig info. Var tillverkas dom? Dalsland? V Götaland eller Kina?
Vill inte ha med hydraulagg, eftersom jag går i andra funderingar åt det hållet, utan söker en bra och enkel vagn.
Kinasaker? Känns helt ärligt lite sådär....
Nån härinne som har något att tillföra?
Just nu lutar det nog mest att den nya Danroyen, som jag kan få se "live" till helgen, står högst på listan......
Men.... givetvis måste man ta kunskaps/erfarenhets banken som finns härinne till hjälp!
Jag har en Polaris X2 800 som dragare, så kraft finns det!!!
Tacksam för alla tips/erfarenheter!


Senast redigerad av Deminer tis 10 feb 2009, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49778 Har själv kört med en Avestavagnen i 1 år (www.avestavagnen.se) som fungerade utmärkt. Hade deras budgetmodell med stora hjul och linkran. Brukar finnas ute på blocket ibland.
Har nu bytt upp mig till en xyz-vagn med hydraulisk griplastarkran. Har bestämt mig för att prova på "motormanuell gallring" av ett gäng hektar. kommer nog ta några år verkar det som....

Men griplastare efte ATV är faktiskt väldigt bra, även om den blir lite tung. kör med en Articcat 650H1.

Användarvisningsbild

Re: Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Deminer  
#50041 Lokale handlaren skulle fått in en av de "nydesignade" Danroyvagnarna nu till helgen. Men, NÄHÄ......kommer nog först under nästa vecka!.....?
Har dock en del andra både vagns och maskinsaker planerade under helgen.
Tack för tipset!
Avestavagnen alltså!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Deminer  
#50401 Över 200 visningar men bara en kommentar......
Känns väl sådär?! ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Yanmar 1502d  
#50459 Intresset var onekligen svalt. Det jag kan styrka dina tankar i är att ta bort alla kineser. Jag har en kellfri med bom och stödben. Den fungerar bra förutom att jag fått svetsa stödbenens fäste, bankarnas fästen och till slut fick jag helt enkelt låta svetsa fast bankarna i ramen. Det blir dyrt i längden för mig som inte kan svetsa.

Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

calle336  
#50475 Är kellfri också kina import??

Hur fungerar kranarna på dessa? Bra el dåligt?
//Calle

Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50489 Åker med en Kranman 1500 vagn och tillhörande vajerkran. Vad jag vet, så skall vagnen vara förberedd för griplastarkran, så det kan ju vara ett bra utgångsläge för den som vill hitta på något eget. Vagnen har centralrörsram och löstagbara bankar. Både dragstång och ramen i förhållande till grinden kan justeras, så jag är nöjd med vagnen. Dessutom så tycker jag att de lackade delarna står emot slitage väldigt bra. Absolut inte den billigaste vagnen, men inget har gått sönde på den och då har jag satt den i både stubbar, träd och stenar när man kommit smygande i skogen och jag inte har varit tillräckligt uppmärksam bakåt. Jag har extrautrustat den med batteri och stödben och det är ett absolut måste enligt mig. Jag tror nog att de flesta svensktillverkade vagnarna har ungefär samma kvalitet, så det är nog bara tycke, smak och närhet till en bra säljare som avgör... Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Yanmar 1502d  
#50503
calle336 skrev:Är kellfri också kina import??

Hur fungerar kranarna på dessa? Bra el dåligt?
//Calle


Det är Kinaimport vad jag vet och det är inte lyckat. Kranen fungerar utmärkt och det är en handvinsh som är kraftig och tvåväxlad. Alltså inte hydralkran. Men det är så risig passsform på fästet till bankarna och fästet för kranen att det behövs stödben och fästena till dessa viker sig.
Jag har mycket från Kellfri och verkar vara lätlurad. Allt det jag har är mer eller mindre skit pga billiga lösningar. Men deras service är jättebra och de bistår med reservdelar om det är en garantisak vilket jag har haft på alla mina prylar.
Hydralklyv, vedklipp,timmervagn är från Kellfri.

Hej vad snålheten har bedragit visheten för mig :grin: men jag är lika glad för det

Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Joe  
#50534 Gör de inte kellfri's grejer i någon öststat?

Användarvisningsbild

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Deminer  
#50543 Man säger ju att;
"Köper man billigt får man gråta många gånger under resans gång.... Köper man kvalité gråter man bara en gång - när man betalar!"
Tack för att det trillar in en del tips!
Bor ganska nära Skara o Kellfri....men det verkar ju vara sådär.....Danroy säljaren finns också i närheten.
Får fundera ett tag till och vill nog ta en koll på den nydesignade Danroyen innan beslut fattas!
Har kollat in både Kranman o Avesta idag. Verkar vara stabila saker!

   TS
Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

amcore  
#50544
Deminer skrev:Man säger ju att;
"Köper man billigt får man gråta många gånger under resans gång.... Köper man kvalité gråter man bara en gång - när man betalar!"
Tack för att det trillar in en del tips!
Bor ganska nära Skara o Kellfri....men det verkar ju vara sådär.....Danroy säljaren finns också i närheten.
Får fundera ett tag till och vill nog ta en koll på den nydesignade Danroyen innan beslut fattas!
Har kollat in både Kranman o Avesta idag. Verkar vara stabila saker!


nydesignade? har dom kommit med en ännu nyare design? jag köpte en danroy vagn ifjol vid denna tid och den va helt omgjord mot för dom andra kantiga, denna va mer eller mindre av bockade rör

Användarvisningsbild

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Deminer  
#50549 Nydesignad o nydesignad.....?!
Försäljaren hade en "vedvagn" med bockade rör, men väntade in en av deras "timmervagnar" i den här designen.
Om det är han som pratar i nattmössan eller om du vet mer vet jag inte. Danroy har ju ingen sida på webben och alla broschyrer visar de gamla sakerna. (Danroy.se finns ledigt för registrering....!)
Jag skall ringa imorgon och försöka skapa lite klarhet i det hela!
Är du nöjd med din "rundprofil" vagn eller??

   TS
Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

amcore  
#50587
Deminer skrev:Nydesignad o nydesignad.....?!
Försäljaren hade en "vedvagn" med bockade rör, men väntade in en av deras "timmervagnar" i den här designen.
Om det är han som pratar i nattmössan eller om du vet mer vet jag inte. Danroy har ju ingen sida på webben och alla broschyrer visar de gamla sakerna. (Danroy.se finns ledigt för registrering....!)
Jag skall ringa imorgon och försöka skapa lite klarhet i det hela!
Är du nöjd med din "rundprofil" vagn eller??


aha okej sedärja! jag hade även möjligheten att köpa den nydesignade "timmervagnen" men säljaren avrådde mej då den va så tung mot för vedvagnen, dock är denna med lite småtung fram med då den inte har vinchstolpen på grinden utan på en egen stolpe sen är vedvagnen kort,timmervagnen är längre!
jag har förlängt min till 390cm,, samt byggt ny stolpe och kran på den. även större hjul köpte jag till.. hittils är jag nöjd med den det lilla jag kört,enda som är negativt är att bankarna verkar inte tåla vad som helst då en av bankarna har vikt sej, inte samma stabilitet som med fyrkants stål

Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

Yanmar 1502d  
#50649 [
aha okej sedärja! jag hade även möjligheten att köpa den nydesignade "timmervagnen" men säljaren avrådde mej då den va så tung mot för vedvagnen, dock är denna med lite småtung fram med då den inte har vinchstolpen på grinden utan på en egen stolpe sen är vedvagnen kort,timmervagnen är längre!
jag har förlängt min till 390cm,, samt byggt ny stolpe och kran på den. även större hjul köpte jag till.. hittils är jag nöjd med den det lilla jag kört,enda som är negativt är att bankarna verkar inte tåla vad som helst då en av bankarna har vikt sej, inte samma stabilitet som med fyrkants stål[/quote]

Tycker det låter som en massa problem. Säljaren avråder??? Vem ska den då vara för???Klena bankar och behöva bygga ny stolpe och kran. Det är till och mer än vad jag behövt göra på min Kellfri för 9900 kronor.
Jag har använt den hårt och mycket och bara behövt svetsa lite så jag kanske ska vara nöjd. Tog hem 5 meters timmer för att såga så det var ganska grovt och fyllde vagnen full och kände att det var gränsfall men när jag läser att en banke för dig vikit sig så håller min vagn riktigt bra.
Sen har den faktiskt jäkligt bra markfrigång och inte dubbade däck vilket jag tycker är positivt då den blir lättare att backa med då däcken har sämre fäste.

Avatar Fallback

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter någon??

amcore  
#50786
Yanmar 1502d skrev:[
aha okej sedärja! jag hade även möjligheten att köpa den nydesignade "timmervagnen" men säljaren avrådde mej då den va så tung mot för vedvagnen, dock är denna med lite småtung fram med då den inte har vinchstolpen på grinden utan på en egen stolpe sen är vedvagnen kort,timmervagnen är längre!
jag har förlängt min till 390cm,, samt byggt ny stolpe och kran på den. även större hjul köpte jag till.. hittils är jag nöjd med den det lilla jag kört,enda som är negativt är att bankarna verkar inte tåla vad som helst då en av bankarna har vikt sej, inte samma stabilitet som med fyrkants stål

Tycker det låter som en massa problem. Säljaren avråder??? Vem ska den då vara för???Klena bankar och behöva bygga ny stolpe och kran. Det är till och mer än vad jag behövt göra på min Kellfri för 9900 kronor.
Jag har använt den hårt och mycket och bara behövt svetsa lite så jag kanske ska vara nöjd. Tog hem 5 meters timmer för att såga så det var ganska grovt och fyllde vagnen full och kände att det var gränsfall men när jag läser att en banke för dig vikit sig så håller min vagn riktigt bra.
Sen har den faktiskt jäkligt bra markfrigång och inte dubbade däck vilket jag tycker är positivt då den blir lättare att backa med då däcken har sämre fäste.


varför jag förlängt den och byggt om stolpen va för att jag enbart har den till att hämta 5-6 meters plank/bräder ifrån solosågen och det visste säljaren om så därför rekomenderade han den mindre. tror nog att 390+ är längre än vad timmervagnen är tillomed, jag är iaf nöjd.. sen ska jag kanske tilläga att det var några i jaktlaget som krökte ena banken när dom lånade vagnen att köra fram en älg,antagligen körde dom in i ett träd. alltid när man lånar ut nåt så blir det skader, men tills nästa älgjakt ska vi bygga en vagn som är anpassad för just att hämta älg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).