Skördare

produktionsbegränsning

61 inlägg 18859 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

masterchief  
#50454 Mina uppdragsgivare hävdar att Sveaskog ska ställa i 5 veckor, lite osäker på exakt när, men att de ska ställa är klart.
Man får lite känslan av att det ryktas mycket och ingen egentligen vet.
Samtidigt utnyttjas läget till att pressa entrepenörerna lite extra iom de vet ryktena om stillestånd.
Köre verkar finnas om priset justeras :???:

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50458 Tror att mycket får rulla på tills vidare härikring tack vare att det är bästa vintern på länge. Blir nog ändring på det till tjällossningen.

Avatar Fallback

Re: produktionsbegränsning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50465 Alla bolag i FIN slår på bromsen,bla StoraEnsos skogschef Jorma Länsitalo talar om "ett historiskt rekordlångt avverkningsstopp" :surp:
Ryssvirket som spökar...
Dessutom har UPM varslat alla sågverk om permittering till efter semestern,enda positiva med det beskedet är att inget sågverk läggs ner,utan nån sorts framtidstro verkar ändå finnas 8)

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50521 Alla entreprenörer på Sveaskog bergslagen är uppsagda efter semestern och produktionsstop i 5 veckor i April+.
Dax att börja träna röjsågsmusklerna tills dess... :cry:

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

Knegarn  
#50536 Jaha, maskin flyttad idag från sista enso objektet, vettefan när man får hugga nått åt dom igen 😡

Nu blir det att köra genom några leveransobjekt, vi har väl ca 2000 kubik gallringar att köra för nya maskin och ca 3000 kubik energived för andra 901an och grävmaskin med klipp här under våren. Blir väl att ta lite längre sportlov och sånt och sen drar ju vårbruket igång i slutet på april.
Lite mer skogsdikande och sånt har vi tagit på oss och lite specialjobb så våra chaffisar ska få va kvar och jobba fram till sommarn iaf.

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

Lill Junior  
#50826 Stora Ensos båda maskinlag här ska gå över till manuellröjning i april....

Avatar Fallback

Re: produktionsbegränsning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50837 detta blir nog en minst sagt spännande upplevelse för en del ...

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... easkog%20säger%20upp%20avtal%20med%20entreprenörer

och därmed finns inte "skvaller" ..utan fakta

Avatar Fallback

Re: produktionsbegränsning

Solo  
#50839 Kör åt Svea Västerbotten-dom ställer egna grupper från 1:a april - 1:a augusti.Entr. ska få köra!

Avatar Fallback

Re: produktionsbegränsning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50927 jah! fy f-n på ren svenska , detta är inte skoj 😡 .. och jag lider med de som får ställa maskinerna . detta medför nog ett rätt skapligt "avbräck" även för skogs /timmer åkare ...

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50931 Näe, skoj äre ju inte.
Men nu hoppas man ju verkligen att ingen får för sej att göra något annat än att justera priserna uppåt,
Absolut inte neråt, bara för att det e dålit me jobb för närvarande.

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

masterchief  
#50935 Jag har fått erbjudande att få mer körning om jag justerar priset nedåt för att kompensera prissänkningen en del 😡
Då blir det att ställa maskinerna amorteringsfritt och ta fram röjsågarna. för då räcker det inte till avskrivningarna.
Sänker man priserna bygger man sakta sin egen grav, skulle det barka åt skogen så är det lika bra att det gör det på kort tid än att först bygga upp magsår under ett par år....för åt skogen går det i vilket fall....
I dagens ränteläge är det inte så farligt att ställa amorteringsfritt.... för min del gör det ca 4000kr i månaden.
Problemet är lönekostnaden...

Avatar Fallback

Re: produktionsbegränsning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50942
kalhygge skrev:Näe, skoj äre ju inte.
Men nu hoppas man ju verkligen att ingen får för sej att göra något annat än att justera priserna uppåt,
Absolut inte neråt, bara för att det e dålit me jobb för närvarande.


ja det får vi ju verkligen hoppas att INGEN gör .. men det finns alltid nån som kryper lägre och kör till de inte får diesel längre .. och då är katastrofen ett faktum , SMF i all ära ! .. men vad exakt kan dessa tillföra nu ?? och det är samma med svenska åkeriföreningen , det är tufft nu !

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50945
masterchief skrev:Jag har fått erbjudande att få mer körning om jag justerar priset nedåt för att kompensera prissänkningen en del 😡


Jaa.. Vem går på det?
Är det många entr. som HÖJT priserna i samma höga takt som virkespriserna stegrat?
Om inte - varför ska entr. då sponsra en vikande efterfrågan på virke?

Hoppas uppdragsgivarna tänker på detta vid eventulla förhandlingar.. Marknaden lär ju komma igång igen..
Räntan är ju låg nu, så det borde väl verkligen gå att "överleva" våren med alternativa arbeten.

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

masterchief  
#50950 Jag minns på 90talet när jag började min skogsbana, då sade Södra att en förstagallring i bästaf all gick plus minus noll.
Det var en skogsvårdande åtgärd.
De senaste åren har de blivit bortskämda med höga priser och nu krävs det vist en hundring över kubiken för att det ska vara lönt att gallra.....

Användarvisningsbild

Re: produktionsbegränsning

Golddigger  
#50953 Vi kör åt Martinssons och dom ville sänka avverkningskostnaden med 5 % samt förlänga faktueringstiden från 30 dagar till 60 dagar.
Men alla entreprenörer sa NEJ !
Så vi kör på samma som tidigare..men gissningsvis så får väl vi vänta att dom säger upp avtalet nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).