Bioenergi

Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

10 inlägg 5336 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Fredrick  
#50283 http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=rubrik

Detta tåls att diskutera, hur kommer det verkligen att vara med vedeldning i framtiden, redan nu klagas det ju på folk som eldar med ved inne i samhällen osv osv.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50285 De som bor tätt ihop borde ju kunna göra en gemensam välfiltrerad anläggning.
Det vore inte fel om även stadsbor fick ta sitt ansvar nångång.

Avatar Fallback

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

matz  
#50287 ..lobbying från skogsindustrin,som ju förmodligen vill att elda meed ved skall förbjudas..läs "kärnkraften är en skogsfråga"
Skräckscenariot är nämligen att energin blir så dyr och har så högt bidrag i form av elcertifikat att det lönar sig att elda skog bara för att producera el.
Därför måste energipriserna och konkurrensen om råvaran hållas nere till varje pris så att den traditionella skogsindustrin kan koka och såga råvaran som vanligt.
..synd att inte vedeldarna har råd att beställa egen forskning!

Avatar Fallback

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50291 Det kom en undersökning för några år sedan som visade att röken från vedeldning innehöll någon sorts antioxidanter som var rent av nyttiga.......

Användarvisningsbild

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50292
matz skrev:..synd att inte vedeldarna har råd att beställa egen forskning!

Där har du nog en poäng.

Användarvisningsbild

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Fredrik Reuter  
#50309 Hej,
Det verkade mest gälla "myseldning" med eldstaden i boytan och själva inneluften som blev farlig, eller har jag missat nåt?
Det måste isåfall varit typ nära 100% som dog i "eldstadsrelaterad" cancer förr i tiden, då fanns väl inget annat?

Avatar Fallback

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Fredrick  
#50333 Det var precis det som slog mig också, folk har alltid eldat med ved. Generationer är uppvuxna på detta vis och nu helt plötsligt kommer det en rapport om att det ska vara värre än att bo mitt på en motorväg??

   TS
Avatar Fallback

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50346 Sådana här rapporter måste tas med en nypa salt. Tillförlitligheten kan bara bedömas om man vet vem som bekostat forskningen.

Användarvisningsbild

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

stegmaster  
#50354 allt kan kjöpas for pengar nu för tiden, even rapporter. :surp:
Synd at dom ger dom plats i tv och tidningar. 😡

Avatar Fallback

Re: Detta kan nog komma att påverka ved/flis i framtiden

flisshejk  
#50357 Det finns nog ett visst fog för larmrapporterna, När jag växte upp under 40-50 talet var det i vår by alla fastigheter som eldade med ved, 1962 köpte jag ett hus av av kommunen nyss renoverat med en kombipanna för ved och olja då kostade oljan
158 kr/kubik, även fast jag hade skog så är man ju bekväm, det blev naturligtvis olja som eldades. Under 60-talet började det Svenska bondesamhället att avvecklas för att övergå till det mer moderna idustrisammhället, samtidigt mer eller mindre tömdes många byar på folk som flyttade in till centralorter och i mina hemtrakter exporterades till de uppväxande industriorterna i andra delar av landet, det var under den tiden vi tappade kunskapen att elda med ved, sen kom oljekrisernas år under 70-80 talet med höjda oljepriser, många som aldrig tidigare eldat med ved började men hade inte kunskapen hur man förfar. I dag när kommuner tar betalt per kilo för soperna är det mycket av dessa som åker in i pannan eller braskaminen mjölkpaket, plastförpakningar osv.
och naturligtvis i en tätort där man är sammanpackad som i en råttkoloni så blir det problem, i våran by där det är nästan ett skotthåll mellan gårdarna blir problemen inte lika stora, men här ser man också det är inte alla som eldar riktigt för det mesta är det att veden inte är torr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).