Vedmaskiner, flishuggar

Det bästa jag sett!

17 inlägg 8220 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det bästa jag sett!

Yanmar 1502d  
#50215 Den här förtjänar en egen tråd för den är bara så häftig.





   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

stegmaster  
#50224 Fundear på hur det gått med CE merking på den her, hvis man inte lager den själva? :wink:
Men effektiv, det er den for säkert. :grin:

Avatar Fallback

Re: Det bästa jag sett!

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50228 Gubben verkade ju t.o.m ha kvar alla fingrar (mot alla odds.....) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

totte  
#50229
pla1 skrev:Gubben verkade ju t.o.m ha kvar alla fingrar (mot alla odds.....) :grin:


Jo, med tanke på att han verka vara helt huvudlös så är det inte så illa =))

Avatar Fallback

Re: Det bästa jag sett!

Yanmar 1502d  
#50237 Samma typ men lite vänligare :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Det bästa jag sett!

Yanmar 1502d  
#50238 Endast fantasin sätter gränser. Ser ut som gubben håller på att klyva huvudet av sig mitt i klippet.




   TS
Avatar Fallback

Re: Det bästa jag sett!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50240

Fingrarna är lätta att hitta i lådan :shock:

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50241
Röjkvist skrev:http://www.youtube.com/watch?v=sUUPKEk6ds4&NR=1
Fingrarna är lätta att hitta i lådan :shock:


Vågar fan inte titta mer!!! x_x

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

Torparn79  
#50246
Röjkvist skrev:http://www.youtube.com/watch?v=sUUPKEk6ds4&NR=1
Fingrarna är lätta att hitta i lådan :shock:

det enda som dök upp i huvudet på mig var att en hydraulklyv inte är särskilt dyr i alla fall...

Avatar Fallback

Re: Det bästa jag sett!

mrlynx  
#50299 En klyv med ett stort hjul med yxor på finns bland annat på Vännäs motormuseum.
Den brukar dom ta fram varje år och demonstrera på motormusets dag.
Men jag vet ingen som använder den typen av klyv idag.

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

totte  
#50322 Dom var mycket vanliga på 50-60-talet i mina dåvarande hemtrakter i Småland. Hade yxor på sidan om hjulet som var inbyggt i en stor trälåda så man kunde jobba två man, från varsin sida. Vedbiten stack man in liggande från sidan i en "nisch". Det farligast med dom var om man inte höll vedbiten korrekt, då kunde den slå tillbaka med kraft nog att slå in skallen eller i varje fall krossa käke och tänder.

En annan risk som jag hörde om var han som startade den på sensommaren, varvid det visade sig att getingarna, som hade byggt ett avsevärt bo inuti, blev skäligen förtörnade.

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50326 Såna finns lite här å där ännu, de är inte så farliga om man kommer ihåg att inte sätta in tjuriga björkar i dem.
Jag har bara kört en sån hos ex svärmor för 20 år sedan, det krävdes lite samling innan jag tordes fram och köra
men sen gick det finemang.
Jag skulle dock inte tillåta en sån på gården idag just pga riskerna som finns och att hydraulklyvar är så eleganta.
Det finns ingen anledning att köra med farliga maskiner när det finns bättre.

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50361 Vi har en sån som fortfarande används lite varje år. Kör lite till köksspisen i torpet med den. Jag har kört åtskilliga kubik med den o jag anser inte att den är farligare än andra klyvar(undantaget maskiner med tvåhandsgrepp). Man ska ju inte stoppa in fingrarna i dom men det är ju samma sak som med en bandsåg t.ex.
Man ska heller inte ha handen ovanpå trät (ungefär samma sak som tummen i ratten på traktor utan servo) samt se till att trät ligger an ordentligt mot anhållet, om inte kan det slå upp lite. Om det kör fast så brukar remmen hoppa av ganska kvickt. När man lärt sig den är den otroligt snabb o effektiv, iallafal på klenare ved.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50381
Magnus M skrev:Vi har en sån som fortfarande används lite varje år. Kör lite till köksspisen i torpet med den. Jag har kört åtskilliga kubik med den o jag anser inte att den är farligare än andra klyvar(undantaget maskiner med tvåhandsgrepp). Man ska ju inte stoppa in fingrarna i dom men det är ju samma sak som med en bandsåg t.ex.
Man ska heller inte ha handen ovanpå trät (ungefär samma sak som tummen i ratten på traktor utan servo) samt se till att trät ligger an ordentligt mot anhållet, om inte kan det slå upp lite. Om det kör fast så brukar remmen hoppa av ganska kvickt. När man lärt sig den är den otroligt snabb o effektiv, iallafal på klenare ved.

Magnus M


Klyvar av den här modellen går hela tiden, det blir ett stressmoment att hinna stoppa i biten innan klyven kommer, väldigt lätt hänt att stressa upp sig så man gör fel.
Hydraulklyv med enhandsgrepp klyver inte innan du själv aktivt har aktiverat den.
Så jag kan nog inte hålla med dig om att dom skulle va lika säkra...

Användarvisningsbild

Re: Det bästa jag sett!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50407
Zixten skrev:
Magnus M skrev:Vi har en sån som fortfarande används lite varje år. Kör lite till köksspisen i torpet med den. Jag har kört åtskilliga kubik med den o jag anser inte att den är farligare än andra klyvar(undantaget maskiner med tvåhandsgrepp). Man ska ju inte stoppa in fingrarna i dom men det är ju samma sak som med en bandsåg t.ex.
Man ska heller inte ha handen ovanpå trät (ungefär samma sak som tummen i ratten på traktor utan servo) samt se till att trät ligger an ordentligt mot anhållet, om inte kan det slå upp lite. Om det kör fast så brukar remmen hoppa av ganska kvickt. När man lärt sig den är den otroligt snabb o effektiv, iallafal på klenare ved.

Magnus M


Klyvar av den här modellen går hela tiden, det blir ett stressmoment att hinna stoppa i biten innan klyven kommer, väldigt lätt hänt att stressa upp sig så man gör fel.
Hydraulklyv med enhandsgrepp klyver inte innan du själv aktivt har aktiverat den.
Så jag kan nog inte hålla med dig om att dom skulle va lika säkra...


Ja kanske :???: . Men om man tittar på folk som kör engrepps hydraulklyv så står dom ofta med ena handen på kubben o slår till spaken med andra. Har sett en där handsken fastnade i kubben precis när den sprack, som tur var fick han lätt ur näven ur hansken.

När jag kör med hjulklyven lägger jag upp kubben på kanten, väntar alltid tills jag sett kniven gå förbi o sen in. Jag trycker aldrig dit kubben om jag inte vet vart kniven är.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).