Uppvärmning

Hur stor tank kan jag ha?

24 inlägg 14205 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor tank kan jag ha?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50179 Jag har en parca norrahammar 15 kw panna tillverkad 1980 som jag eldar utan tankar med idag. Tänkte köpa till en tank men hur stor kan den pannan klara av? Man vill ju inte tokelda länge bara för å värma en tank. Huset är ett enplans på 130 m2, byggt 1981. Även tips på bra tank mottages



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50204 1000 liter är nog bra, jag köpte en oisolerad som jag byggde in i ett hörn i pannrummet med rejäl isolering, det blev bra.
Kan nog vara fint med två 500 liters åxå så kan man trixa lite.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50205 kan man få för stora tankar? Ju mer pålästa ägare ju större rankar brukar dom ha.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50206 Jag är fantastisk på att stava....

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50212 om pannan är för klen ska man väl inte ha för stora tankar eller hur fungerar det egentligen? Jag tänkte att i en klen pannan får man elda så pass mycket och länge innan man fått upp tempen i tankarna så det inte är värt det eller tänker jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50221 Så är det nog ja, har man en liten panna så är det bättre med lite mindre tankar.
Men prova med 1000 liter, så får du se hur det funkar.
Men se till att bygga på ett sånt sätt tt du lätt kan sätta in en större panna någon gång när denna går sönder, och då lätt utöka med någon tank till.
Det där med att köpa en oisolerad och bygga in själv och isolera rejält är en bra ide!!
Man ska se till att få bra styrutrustning så man skiktar tankarna bra!
Se till att all kringutrustning klarar av en utökning av vattenvolymen.

Själv så tycker jag att det är en bra ide att ha varmvattenberedaren i tanken med, i form av en rörslinga i tanken, en slinga i botten för en eventuell framtida solfångare på taket är inte så dumt eller, kotar inte så mycket extra när man ändå ska skaffa nytt.
Blir värre en gång när man ska utöka att riva ut allt och sätta in nytt...

(sen så tror jag att Trilla skulle behöva ett bra rätsvatningpogram =)) )

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50245 En ny panna på ca 35kw brukar kräva minst 1500 liter,det kan även bli att om du har varmvattenberedaren på nuvarande panna att den blir kyla mot acktank?Acktankar har av anledning inbyggda beredare?En bekant behöll gamla pannan,kapade bort beredaren och pluggade,koppla mot acktankar med vedförugn mot pannan,funkar perfekt.Har själv haft vedförugn mot gammal panna,lättskött och bekvämt tyckte jag.Tror den är lite bortglömd i debatten gällande miljö/vedeldning.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50255
trilla skrev:Jag är fantastisk på att stava....

man kan editera sina inlägg :wink:

http://www.tanksvetsv1.dana1.se/ får mycket beröm på olika forum på nätet, de bygger tanken som du vill, och till ett rimligt pris.
Jag har en gammal panna i stil med din , vedbaron från -96 med ca 1000L med beredare i den ena, tänk på i fall du vill ha solpanel i framtiden...

för stor tank har jag funderat på en del med, kan man verkligen ha de? (inom rimliga gränser)

Säg att man har en 5kubik till min panna, de är förmodligen över vad pannan klarar att värma upp i fall man eldar kontinuerligt 1dag, när de är kallt, men spelar de någon roll i fall man har bra siktning i tanken?

fördelarna är ju att man kan elda hur mycket som helst med en "förliten" panna, medan med en modernare panna så kan man elda lagom...

Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50259
Zixten skrev:Det där med att köpa en oisolerad och bygga in själv och isolera rejält är en bra ide!!

Jo det är bra imho, en fördel till är att man kan beställa den i rätt mått för lokalen, jag har 3,15 i takhöjd så
jag beställde en 1000-liters som var 2,7 hög så då blev den smal och fin, sen isolerade jag med dubbelt mot köpestankar
och resultatet blev att man kan ha 1000-liter 80º vatten, men endast 15º varmt i pannrummet, bra tycker jag.
Zixten skrev:Själv så tycker jag att det är en bra ide att ha varmvattenberedaren i tanken med, i form av en rörslinga i tanken, en slinga i botten för en eventuell framtida solfångare på taket är inte så dumt eller, kostar inte så mycket extra när man ändå ska skaffa nytt.
Blir värre en gång när man ska utöka att riva ut allt och sätta in nytt...

Jepp det tycker jag åxå, hade jag vetat om solslingor så hade jag beställt den med solslinga och en extra för jordvärme.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50262
Zixten skrev:Så är det nog ja, har man en liten panna så är det bättre med lite mindre tankar.
(sen så tror jag att Trilla skulle behöva ett bra rättstavning program =)) )


I firefox kan man ha de tillägget...

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... dictionary

bara att välja språk genom högerklicka i t ex ett forum....

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50288 bengt.a - berätta gärna mer om vedförugnen...hur fungerar den tex?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Henrik Petersen  
#50566 Jag tycker inte at en acktank kan bli för stor(innom rimlighedens gränser).
Köp en tank på teks. 3000L med 2 vv slingor, en til förvärmning i botten samt en i top + evt solslinga(or) i en stor tank kan det vara bra med 2 slingor en i toppen och en i botten. Vil man bara ha en kan man ha den i mitten. Jag tycker inte man behöver
slinga for jordvärme, det går ändå icke at räkna hem med en bra vedanlägning. Jag håller med om at det är vigtigt med bra
styrudrustning dvs.laddventil typ Laddomat samt motorshuntventil.
Jag har köpt min tank hos tanksvets (den länk du fik i et tidigare inlägg) ock är jättenöjd med den.

ps. Jag staver ju okså som en kråka, men svenskan är inte mitt modersmål :wink:

mvh Henrik

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50613
tullan skrev:bengt.a - berätta gärna mer om vedförugnen...hur fungerar den tex?

Hej min bror hade en Kenjonförugn till sin kombi panna,han kanske inte hade rätt förutsättning att använda förugn,fick göra en lång rörbit för att kunna ansluta den askluckan.Han har nu köpt en Calmar V33 istället med 2st 750 liter tankar,verkar fungera bra.Är någon i behov av en laddomat kan ni höra av er.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50675
Henrik Petersen skrev:Jag tycker inte man behöver slinga for jordvärme, det går ändå icke at räkna hem med en bra vedanlägning.

Nä kanske inte men det är en bra backup att ha om man inte kan elda och det är lätt och billigt att sätta dit när man
en gång monterar, man vet aldrig vad som händer.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50794 Vedförugnen funkar så att den är ett magasin som jag fyllde 2-2 1/2 ggr per dygn beroende på hur kallt det var,dåligt isolerad stuga.Halverade vedåtgången med den samt hade varmt dygnet runt.Förbränningen är liksom i nya kerampannor att sträva mot så blå och ren låga som möjligt.Hade en Skabersjö med fläkt,det var en termostatstyrd draglucka som jag kopplade på termostat som hade styrt oljebrännaren.Mycket lite skötsel mot vad många nya pannor kräver för att gå på maximal effekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).