Skördare

problem med såg på LM 3000

14 inlägg 5456 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med såg på LM 3000

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50138 Vi har dom senaste dagarna haft trubbel med sågen på logmax 3000, den orkar inte driva ända igenom trädet utan stannar ibland så fort kedjan nuddar barken, å ibland mitt i, å ibland sågar den som vanligt å det är riktigt irriterande när man ska kapa nått som är kring 20cm diam å man får ta om me sågen typ 10 ggr men bara ibland.... vi va till logmax å grejja ny motor å har bytt men det är lika ändå. äre nån som har nån ide va det kan vara? Har testat att köra sågen med förstyrsventilen (vet ej om det heter så) å den rör sej inte, vi har även testat att skifta förstyrs ventil men det är forfarande lika... vi har lite slut på ideer så äre nån som har nån ide eller fundering så skulle vi bli glad för det....



   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

masterchief  
#50139 Är det kedjan eller svärdet som stannar?
När jag fipplade med skit i ventilen som styr svärdsmatningen så glömde jag justera tillbaka trycket.
Vid 150bars svärdsmatning så stannar kedjan kan jag lova om man sågar ek :lol:
I annat fall går den av :???:
Provade vid samma tillfälle med för lågt matningstryck, 10bar, då blev det mycket omtag kan jag lova samt långa sletor av sågspånet.
Låter som skit, alternativt trasig ventil.

Avatar Fallback

Re: problem med såg på LM 3000

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50144
masterchief skrev:Är det kedjan eller svärdet som stannar?
När jag fipplade med skit i ventilen som styr svärdsmatningen så glömde jag justera tillbaka trycket.
Vid 150bars svärdsmatning så stannar kedjan kan jag lova om man sågar ek :lol:
I annat fall går den av :???:
Provade vid samma tillfälle med för lågt matningstryck, 10bar, då blev det mycket omtag kan jag lova samt långa sletor av sågspånet.
Låter som skit, alternativt trasig ventil.



Det är kedjan som stannar... vi funderade på om det kunde vara så att trycket på matningen (matar svärdet) har blivit för högt så att kedjan hugger, men det verkar inte vara så... å det som är lite konstigt är väl att det går bra ibland å ibland inte, men det kan ju ifs bero på som du säger skit eller pajj ventil... ska kolla det imorrn å blir det inte bättre så blir det nog att ta dit nån som kan....tyvärr är man ju inte så insatt i det här me tryck å grejjer så vi får nog ta till lite hjälp...
men har nån nå mer tips så vill ja gärna höra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50146 asså, det kan ju ha med hur fruset virke, å trädslag.. Testa att ställa ner trycket svärdsmatning i omgångar.
Jag fick justera mitt 4000 när det blev kallt, o lite grövre skog..

Kan ju va skit/fel på tryckreducerare oxo - om ni inte gjort en koll på alla trycken, enligt manual, så gör det..

Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

skogsjan695xl  
#50153 Vi hade exakt samma problem på en skogsjan 695xl jag körde förut, satt ett logmax 750 på den.
Då blev det så att kjedjan orka inte runt när man kapa grövre och när det var lite klenare gick det skapligt.
På den så var det högtrycks ventilen som var skrot, bytte den och ställde in trycket så funkade det perfekt sen.

Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50163 som Skogsjan sa ovan. Tror inte att er kap får högtrycket.
Kolla upp om den ställer på pumpen som den ska då den ska kapa.

Avatar Fallback

Re: problem med såg på LM 3000

Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50166 Du har nog elfel tror jag, dålig jord...

Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50172 Jordfel kan du utesluta med en gåmng... med ett avbrott e jordkrtsen skulle det stå helt stilla eller skulle du få felmeddelande på datorn (D4 iaf)... Jag skulle kolla att den begär högtryck vid kapning i första hand sen kan det va som det stått att matningstrycket e för högt eller lågt. det ska ligga på 40 - 60 bar har jag för mig. Mätuttaget heter SM och reducerventilen heter R8. Du kan ju förstås åxå byta ut magneten på ventilen med nån annan som e bredvid... Vad har du för dator i maskinen och hur länge har sågmotorn gått?

Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

skogsjan695xl  
#50174 Om du har Dasa 380 så kan du ju gå in på testa utgångar, testa högtryck, då ska motorn stanna om den går på tomgång, gör den inte det utan den hoppar och går så är trycket för lågt.

Avatar Fallback

Re: problem med såg på LM 3000

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50175 vi har D4 dator, å sågmotorn har vi inte en aning om hur länge den suttit där, maskin har gått runt 10000 timmar å vi köpte den 2 år gammal så har inte en aning, men nu sitter iaf en splitt ny sågmotor på plats eftersom vi fick för oss att det var den som var problemet....

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

skogsjan695xl  
#50176
nutte skrev:vi har D4 dator, å sågmotorn har vi inte en aning om hur länge den suttit där, maskin har gått runt 10000 timmar å vi köpte den 2 år gammal så har inte en aning, men nu sitter iaf en splitt ny sågmotor på plats eftersom vi fick för oss att det var den som var problemet....




Okey, men då får du kolla trycket, för det är nog aldeles för lågt, sitter väll en högtrycks ventil på dom med har jag för mig.
Är inte felet i högtrycksventilen är det bara att ställa på hydraulpumpen mer.

Avatar Fallback

Re: problem med såg på LM 3000

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50196 Nu verkar det ha löst sej... kan vara som nån skrev, matningen, har sänkt den ganska rejält å nu funkar det, enligt farsgubben så sågar det bra, ja får avgöra hur bra de sågar imorrn om allt håller till mitt skift...
Men ja blir så glad att all denna kunskap finns på den här sidan, man är ju bara novis va gäller aggregat å så, å vi har aldrig behövt laborera med matningen förr, får hoppas det var det som var felet iaf (1 erfarenhet rikare;))....


Tack å bock alla ni som kommit me tips!!!

Nu finns det en beg sågmotor till salu;) tror det var en F11-019 för nån intresserad....

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

masterchief  
#50209 Ofta om det är skit så kan det räcka med att gänga in och ur ställskruven några gånger......

Användarvisningsbild

Re: problem med såg på LM 3000

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50211 Fint att du fick igång den igen... Sågmotorn ska du sätta på hyllan och ha i reserv. man vet aldrig när de smäller till och den e slut... Va har du för maxfart i datorn på sågmotorn??? och en grj till som man kan laborera med e fördröjningen till svärdmatningen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).