Arbetskläder för skogen

Sågbyxa

22 inlägg 22959 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågbyxa

datanisse  
#49747 "Midjebyxa med sågskydd (skyddsklass 1, 20 m/s). Tillverkad i bävernylon. Två fickor fram. a 869:-"
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15095285
På "Claes i sjön" kan det va' nåt' o dra på sig eller måste man upp på dyrare brallor?.
Vad skiljer - komfort, säkerhet etc ??
Ska ju kapa upp en hel del i vår/sommar ......verkar svettigt om bena mm ..... finns det nån' lösning mot det ?
/datanissen som börjar bli varm i kläderna :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

swe#kipp  
#49756 Mitt tips är att satsa på ett par sköna byxor från tex Stihl, Husqvarna eller Pfanner dom kostar mer men är så sjukt mycket trevligare att jobba i att det är värt dom extra kronorna !!
Och om man har sköna byxor minskar risken att man "glömmer" dom när man bara skall göra småjobb runt huset :)
Tror att Hva's nu mer heter "midjebyxa T20" mina heter protech och är en tidigare variant ,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49759
swe#kipp skrev:Mitt tips är att satsa på ett par sköna byxor från tex Stihl, Husqvarna eller Pfanner dom kostar mer men är så sjukt mycket trevligare att jobba i att det är värt dom extra kronorna !!
Och om man har sköna byxor minskar risken att man "glömmer" dom när man bara skall göra småjobb runt huset :)
Tror att Hva's nu mer heter "midjebyxa T20" mina heter protech och är en tidigare variant ,,,,,,


Köpte ett par Stihl comfort för några veckor sedan = det bästa jag gjort på länge.... \:D/ \:D/ som att ha ett par lite tjockare mysbyxor :D
funderar :-? t.o.m på att använda dom vid röjning vore skönt slippa bli skinnflådd på smalbenen

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

Deminer  
#49767 Var och inhandlade ett par Hva T 20 strax efter jul.
Har nu kört ca 100 timmar och är otroligt nöjd med dom.
Skall man såga en del är de extra pengarna väl investerade!

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49773 Om man ska såga någon hel om året så borde ju Clas i sjöns, eller andra billiga byxor funka, bara man ser till att dom har bra godkänt sågskydd!!
Men ska man gå lite mer reglbundet med sågen kan det nog vara ide att satsa på lite dyrare / bekvämare byxor.

Vad som skiljer billiga från dyra med samma sågskyddsklass borde väl bara vara komforten?
För alla byxor märkta med "skyddsklass 1, 20 m/s" borde ju ha samma skydande effekt, i alla fall om man har dom på sig när olyckan är framme!

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

swe#kipp  
#49776 Sant Zixten ,, och jag tror att dom på bilden i länken är samma som Hva's billigaste byxa fast i lite anna färgsättning.
jag har haft liknande byxor och tyckte dom var välllldigt varma på sommaren, så därför tipsade jag om dom dyrare/skönare/svalare byxorna :D

Avatar Fallback

Re: Sågbyxa

HN  
#49813 Jag köpte sågbyxor på jula och märket är Blåkläder jag är mycket nöjd med dom. Har inte haft dom på sommaren än.

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

Deminer  
#49830 Helt klart gäller det ju att värdera hur mycket man skall använda saker o ting kontra vad man vill betala.
Skall man, och är helt säker på att det är så det kommer att förbli, bara såga en helg per år, behöver man kanske inte slanta upp massvis av pengar för saker o ting.
Att byxorna är märkta för en viss skyddsklass borde ju innebära att dom verkligen klarar av de krav som ställs i just den skyddsklassen. Ett sätt KAN ju då vara att man väljer lite enklare mtrl till andra saker.
En cykel på Biltema ser ju lika blank ut som en Skeppshultscykel hos den lokale cykelhandlaren.
Skillnaden kanske märks när man pedalat runt ett antal mil.....
Kolla att yttertyg, blixtlås mm känns helt ok!
Sömmar sydda ordentligt?
Ev förstärkningar på knä samt längst ner vid fötterna i "starkare/tåligare" mtrl?
Sen är det nog så att komforten i ett par brallor med stretchpaneler är lite högre, men skall man bara köra en helg om året kan man nog ta det och lägga mellanskillnaden på andra trevligare saker.....och dom vet ju vi alla att det finns gott om!! ;-)

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49833
HN skrev:Jag köpte sågbyxor på jula och märket är Blåkläder jag är mycket nöjd med dom. Har inte haft dom på sommaren än.


jag köpte också blåkläders sist, klart mycket bättre än mina tidigare Husqvarna och har mycket bättre passform än några andra sågbyxor jag provat utom dom dyra i stretch. (jag provade ALLA innan jag slog till)
Jag ger blåkläder många tummar upp och rankar dom som dom bästa byxorna om man inte ska köpa dyra stretchbyxor, men då är dom ju 3-4 gånger dyrare också.

Avatar Fallback

Re: Sågbyxa

ace###  
#49852 Jag har ett par Jonsered midjebyxor.. de billigaste HVA/jonsered byxorna.. jag har varit nöjd med dessa och tycker att det är följsamma.. tycker även de håller hög kvallitet.. har sågat kanske 200timmar med dem.. och de e lite leriga men ser i övrigt ut som nya.. det ända som talar emot är att det är midje byxor.. när man springer i skogen över stubbar,stockar och stenar.. tror jag att jag föredrar hängslebyxa i stället.. så det får det nog bli nästa gång... :lol:

/ACE###

Avatar Fallback

Re: Sågbyxa

Yanmar 1502d  
#49946 Jag har ett par jonsereds standardbyxor och de är vidrigt obekväma. Varma på sommaren och på vintern sitter grenen nere vid hälen och hur kul är det då att pulsa i snö?
Har nu bytt till Jonsereds byxa som har lite stretch i sig och det är grym skillnad. Det är inte fullstretch men de töjer sig när jag böjer mig ner och inte som det gamla som halkade ner.
Valde mellan de som kostade 1200 utan stretch och dessa för 1700. Tog dessa eftersom de andra inte fanns i min storlek och det är jag tacksam för.
Välj byxa som sitter skönt och skit i priset för det har man igen. Jag sågar mycket och har lidit i 5 år i mina gamla byxor endast för att spara kanske 200 kronor om året. Snålheten bedrog visheten.

Avatar Fallback

Re: Sågbyxa

Henrik Petersen  
#50145 Jag fik et par Stihl comfort byxor i julklapp af min sambo, de är sååå sköna at jobba i. De har bara ett fel, det står Stihl på dom :surp: Jag er ju for faen en HVA kille :lol: :lol:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50157
Henrik Petersen skrev:Jag fik et par Stihl comfort byxor i julklapp af min sambo, de är sååå sköna at jobba i. De har bara ett fel, det står Stihl på dom :surp: Jag er ju for faen en HVA kille :lol: :lol:

Henrik


samma här...
Men som vanligt är man väl inte sämre karl än att man kan ha två vitt skilda åsikter samtidigt :D :D

Avatar Fallback

Re: Sågbyxa

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50830 Sveket var stort men jag köte mig ett par Sthil sågbyxor strax innna jul från min handlare. Betlade 750 kr ink moms. sågskyddklass 2 , sitter perfekt, har "tyvärr" ingen stretch i sig tydleigen har inte klass 2 byxor detta. tycker att de är helt perfekta att jobba, går även okej att klättra med med stegjärnen.

Användarvisningsbild

Re: Sågbyxa

swe#kipp  
#50835 Husqvarna/Jonsered har klass2 byxor med stretch :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).