Skogsröjning

Grov röjning

15 inlägg 9346 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grov röjning

Fredrik  
#459 Tjena,
Tänkte höra med er hur ni gjort om ni på gränsen till gallrat med röjsågen nån gång?
Jag har gått loss på ett eftersatt skifte med rönn och asp med röjsågen nu under hösten.
:oops: Har växt till sig ganska mycket samt ganska tätt dessutom.
Ja, nu till frågan, eftersom rotdiametern gått upp till kanske 15 cm på vissa stammar ser det rent ut sagt ganska hemskt ut nu när man röjt ganska hårt.
Låter ni detta ligga, eller offrar ni tiden att köra ut det och typ göra pinnved av det (ett ganska tidskrävande jobb)?

MvH Fredrik



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Ellingsson  
#460 om det går att göra en pinne av nästan varje träd så måste det nu nästan vara värt det?..vet inte så mycket om detta men,15 cm är väl bra mycket?

Avatar Fallback
Fredrik  
#462 Hej,
Ja, det är just det att det kommer ta lång tid innan det förmultnar, under den tiden ser det fult ut och det är ju även svårt att gå där.
Jag har aldrig röjt så grovt förut, så problemet har aldrig funnits förr.
Visst kan man plocka ut det mesta, men det är krånglig terräng och tidsödande, kanske kan man bjuda ut posten som en "stämplad" post för kamineldare...
:wink: :roll:

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#464 ja de vore ju faktiskt en bra ide,och ge bort det eller nåt sånt!

Avatar Fallback
L-A  
#794 Jag brukar låta en hel del numera ligga kvar i ungskogen. Strategin just nu är att försöka gå in med röjsågen till plantröjning och ungskogsröjning. Sen blir det åtminstone en sväng med motorsågen där jag bara låter veden ligga. Fördelarna är att jag får en bättre ekonomi när väl gallringen görs samt att skador o ev produktionsförluster skjuts på framtiden. Sen slipper jag ju även administrationen med att göra en gallring... På sina ställen blir det nog rent utav gallringsfri omgång! Viktigt är att tänka på insekterna dock, jag brukar dela upp farligt barr på ca en meter o försöka röja vid rätt tider.
Men visst händer det att jag även tar en motionsgallring på rekreationskontot ibland där så är lämpligt. Börjar tillochmed bli så romantisk av mig att det går funderas på Vimek G30 ;-)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1814 Jag hänger på en följdfråga i samma ämne:
Har börjat röja i ett eftersatt bestånd av tät tall 6-10+m.Det kommer ta en evighet att bli klar så jag funderar om det finns ngt alt till en konv röjning? Många tallar är dessutom för grova för röjsåg.
Hur blir resultatet om man bara skulle peta omkull det klenaste och sedan låta det vara till första gallring?

/Nisse

Avatar Fallback
Fredrik  
#1823 Hej Nisse,
Du kan väl göra en underröjning och sedan taxera (bonitet, grundyta och Ö.H) för att se om det skulle passa med en första gallring.
Vill du att skiftet skall utveckla sig optimalt är det kanske den bästa vägen. Datan från mätningen för man ju in lätt i gallringsmall som t ex finns på Skogforsk sidor Kunskap Direkt.

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/d ... &bmp=11727

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6309 Gällande eftersatt röjning och tidig gallring, vart drar man gränsen när det kommer till skogsskador på det som blir kvar? Röjer gör man ju på sommarn för att slippa yngelhärdar av elaka borrar. Gallrar gör man på vintern för att slippa rotröta. Hur grova stubbar kan man lämna utan att rotrötan får fäste?
Detta får väl tänkas gälla för ojämna gruppställda bestånd där det står kvar en del förväxta träd.

Avatar Fallback
Huggis  
#6311
nisse skrev:Jag hänger på en följdfråga i samma ämne:
Har börjat röja i ett eftersatt bestånd av tät tall 6-10+m.Det kommer ta en evighet att bli klar så jag funderar om det finns ngt alt till en konv röjning? Många tallar är dessutom för grova för röjsåg.
Hur blir resultatet om man bara skulle peta omkull det klenaste och sedan låta det vara till första gallring?

/Nisse


Jag hade gjort som du, tagit bort kraffset och eventuellt funderat på att göra vägarna, så skogen har lite att tid på sig att stabilisera sig. Går man på för hårt i sådan skog så tror jag risken är rätt stor att det trillar om det blåser lite.

Avatar Fallback

Re: Grov röjning

Huggis  
#6312
Fredrik skrev:Tjena,
Tänkte höra med er hur ni gjort om ni på gränsen till gallrat med röjsågen nån gång?
Jag har gått loss på ett eftersatt skifte med rönn och asp med röjsågen nu under hösten.
:oops: Har växt till sig ganska mycket samt ganska tätt dessutom.
Ja, nu till frågan, eftersom rotdiametern gått upp till kanske 15 cm på vissa stammar ser det rent ut sagt ganska hemskt ut nu när man röjt ganska hårt.
Låter ni detta ligga, eller offrar ni tiden att köra ut det och typ göra pinnved av det (ett ganska tidskrävande jobb)?

MvH Fredrik



Finns det inga vägar så är det nog bäst att låta någon vedhuggare komma och ta tillvara virket. Beroende på hur stor det är och hur mkt där blir finns ju även alternativet att få dit en flisare.

Högg ett skifte med björk och al/asp som vuxit sig till runt 20-30 cm, där fällde jag och kapade i behändiga längder, sen tog vi dit en skotare som körde ut det för flisning. Men då gäller det skotaren kan komma fram. Att lämna så mkt ved är inte bra om du frågar mig, man ska försöka göra så mkt man kan för att inte nära svampar och insekter.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6322 Hemma röjer vi gärna på våren så att saven stiger upp ur stubbarna, på detta sätt räknar vi med mindre rotskott. Är vi rätt eller fel ute

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6336
MasseyFerguson skrev:Hemma röjer vi gärna på våren så att saven stiger upp ur stubbarna, på detta sätt räknar vi med mindre rotskott. Är vi rätt eller fel ute


Gäller det löv tror jag ni gör fel. Röjning på sommaren när tillväxten är som störst brukar ge minst rotskott.
Själv röjer jag när jag har tid, oavsett årstid. Brukar inte räcka till ändå :oops:

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Grov röjning

risarn  
#49086 lite off topic

men minst stubbskott enligt egna tester blir det om man röjer,underröjer slutet på aug början på sept

iaf där jag har huserat i västra götaland

Avatar Fallback

Re: Grov röjning

Jämtröj  
#49092 Ska man röja på våren är det efter lövsprickningen. Då har träden förbrukat mesta enegin att utveckla löven,
därmed mindre kvar till att utvecka nya skott. Den skolan är jag lärd och lever efter! :geek:
Men som tidigare talare skrev så är tidig höst att föredra..

Avatar Fallback

Re: Grov röjning

Skogsmullle  
#50121 hej !!

skulle det inte i ett såndant här objekt passa bra med en klipp och ta ut biobränsle ur den eftersatta röjningen??

:?: :?:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).