Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178093 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50035
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Takk, jeg trodde kniven returnerte på utsteg, og da det ikke skjedde tok jeg den tilbake manuelt.. Men det er altså på innsteg det skjer. Fikk en følelse av at gripklørne og kvisteknivene ikke er større enn helt nødvendig, men det holder vel til formålet.
Ikke gjort noe i dag, begynt på jobben igjen. Skal lage skikkelige slangeguider i morgen..


Klørne og knivene er tilpasset til tre opp til maks 30cm, men ikke la deg lure av størrelsen, de er sterkere enn du skulle tro.
Jeg kjører med makstrykk på 200bar, og de små klørne som holder treet fast under steg ut holder alltid treet bom fast.
På Tapio jeg hadde før som gikk på 160bar, skjedde det ofte att disse "slurte" selv om disse klørne var mye større.
Så i denne saken kan en trykt si at det ikke er størrelsen det kommer ann på. :lol: :lol:
De 2 store klørne er fine å bruke til å flytte på virke(når du er ferdig med et tre og har f.eks 3 ferdige stokker, så tar du alle tre med disse og samler i større hauger, disse er veldig solide og sterke, kan brukes nesten som en liten griplaster. Da blir mye mindre arbeid når du kommer med tømmerhengeren og skal hente virket.Her er det kommet "mye snø" ca 25cm så stegmateren er parkert for øyeblikket, til fordel for snørydding. :wink:


Min maskin har maxtrykk på 20,6 KN (206 bar) og jeg lar det være sånn. Tørrtrente litt i kveld med stegfunksjonen og den er snabb! Må vise en video en gang når jeg kan litt mer.. Skal ordne permanente slangeguider i morgen og kanskje teste litt mer. Er fornøyd med at det meste virket med en gang :)

Ja jeg har sett at Sør-Norge fikk mye snø, at Sørlandet også får 25 cm er vel uvanlig? Hva brøyter du med, skuffa på lasteren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50064 Nei skuffe bruker jeg ikke, selv om jeg har en helt ny 220cm Ålø liggende, bruker Lilleseth skjær ,360" vendbart fra traktorsete, det er absolutt det mest effektive på mindre snømengder.Brøyter en del for naboer.Det er ikke så unormalt med 20-30cm, men det er somregel bare 1-2 ganger pr. år. Bruker det mer om sommeren på grusveier. Her et et bilde av skjæret Lilleseth 250cm 2000mod.
Bild

By stegmater

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50098
Bild


Monsteret er løs..

Bild


Fint vær og sola er kommet tilbake også her..-14 C

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50100
stegmaster skrev:Nei skuffe bruker jeg ikke, selv om jeg har en helt ny 220cm Ålø liggende, bruker Lilleseth skjær ,360" vendbart fra traktorsete, det er absolutt det mest effektive på mindre snømengder.Brøyter en del for naboer.Det er ikke så unormalt med 20-30cm, men det er somregel bare 1-2 ganger pr. år. Bruker det mer om sommeren på grusveier. Her et et bilde av skjæret Lilleseth 250cm 2000mod.
Bild

By stegmater


Flott vendbart skjær, jeg laget et sånt lite (180cm) for Kinatraktoren, bruker det litt på Valmet'en også. Hvis vendesylinderen plasseres på undersida av bommen, trengs ikke den ekstra armen som sylinderen din "angriper" hvis du skjønner..

Bild


Fant fram et gammelt bilde da jeg holdte på..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50125
Rolfo skrev:
Bild


Monsteret er løs..



Ja det ser nesten ut som et monster. :lol: :lol:
Ser på det ene bilde at knivene hadde trengt inn i treet under kvisting, dette er mange ganger et problem med krokete trær, men et tips er foruten å åpne knivene under steg ut, er i file de litt med en vanlig rundfil fra innsiden av kniven, så de ikke blir like "aggresive" mot stammen, men prøv deg frem så du ikke filer for mye. Jeg har gjordt dette når knivene har vært nye. På gran og furu(tall) er ikke dette noe problem, men derimot kan det være et problem med bjørk.
Hvordan er det og belte med gummibelter på snø? jeg har bare hatt stål, og det er ikke det beste å ta seg frem på snø. :???:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50182 Her er et bildet av de nye kvisteknivene, er dine like Rolfo?
Bild

By stegmater

Slike er været i sør Norge idag -12 og ca 25 cm snø. :grin:
Bild

By stegmater

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50189 Da har jeg vel fått den ordinære uten forsterkning?

Bild


Bild


Skal nok klare å sveise inn ei forsterkning tror jeg..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50223 Ja det var litt rart at ikke dine også var forsterket, men de har ihverfallt "løs" sylinder til knivene.Før hang sylinder fastsveist til den ene kvistekniven slik at sylinder også måtte byttes selv om du egentlig bare trengte selve kniven. Men husk på at jeg hadde mine i flere år før dette skjedde, så det er ikke sikkert dette skjer med dine. Jeg holdt på med noen furuer som var av grov dim. når dette skjedde, så det var kanskje litt "overkill" fra min side. :oops:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50276
stegmaster skrev:Ja det var litt rart at ikke dine også var forsterket, men de har ihverfallt "løs" sylinder til knivene.Før hang sylinder fastsveist til den ene kvistekniven slik at sylinder også måtte byttes selv om du egentlig bare trengte selve kniven. Men husk på at jeg hadde mine i flere år før dette skjedde, så det er ikke sikkert dette skjer med dine. Jeg holdt på med noen furuer som var av grov dim. når dette skjedde, så det var kanskje litt "overkill" fra min side. :oops:


Jeg ser hvordan den høyre kniven din er forsterket, hvordan er det med den venstre som er montert helt oppe, er den forsterket på undersiden mot røret som holder den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50313
Rolfo skrev:Jeg ser hvordan den høyre kniven din er forsterket, hvordan er det med den venstre som er montert helt oppe, er den forsterket på undersiden mot røret som holder den?


JA det stemmer, det er sveist et trekant stål mellom kniven og røret ( skal prøve og få tatt et bilde av dette også), dette fantes ikke på den gamle. Det virker også som det er lagt på mer sveis, og lenger ut på knivene en på de gamle.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50325
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Jeg ser hvordan den høyre kniven din er forsterket, hvordan er det med den venstre som er montert helt oppe, er den forsterket på undersiden mot røret som holder den?


JA det stemmer, det er sveist et trekant stål mellom kniven og røret ( skal prøve og få tatt et bilde av dette også), dette fantes ikke på den gamle. Det virker også som det er lagt på mer sveis, og lenger ut på knivene en på de gamle.


Fint med et bilde, jeg tror det skal gå fint å sveise på noen forsterkninger..

Jeg vil nok også kutte litt av foten (20 cm) og forsterke innfestinga av foten mot plata på mitten som holder s40 festet. Nå vet jeg at det går å beholde fot/ arm konstruksjonen omtrent som den er men litt forkortet. Når jeg ikke vil ha lang arm på grunn av stor vekt vipper jeg den opp og den blir forkortet. I tillegg kan stikka forkorte totallengden. Når det gjelder litt filing på innsiden av kvisteknivene, så dreier det seg vel om litt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50339 Ja, det kommer til å bli bra med den armen du har konstruert, håper du vil ta et godt bilde av den når du har optimalisert den, og legge ved noen vitale spesifikasjoner på den. :???: Du vil nok få en stor fordel når du kan bruke skuffesylinder samtidig med naarvan, så dette er nok noe jeg også vil vurdere og gjøre, når jeg får noen tilbakemeldinger på hvordan du synes det fungerer.
Når det gjelder filing av kniver, så er det lite det er snakk om(begynn evt, med et par lette drag), gunnen til at jeg nevnte dette er at jeg synes de knivene jeg har fått har vært litt for "aggresive" mot stammen når de har vært nye.
Det står vel også om dette i instruksjonhefte , hvis jeg ikke husker feil.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50448 Rolfo, hva fikk du med av skuffer til Hanixen?
Jeg fikk kun med en orginal japansk skuffe til min, den skar jeg ut bunnen på og sveiste i rundtjern, så nå fungere den som en sorteringskuff(har også fått tilpasset et gitter som kan legges inn i skuffebunnen for finere sortering)
Bild


Kjøpte derfor en skikkelig FLEKKEFJORD PRODUKTER skuffe 220l med renskeskjær
Bild


Seneste tilskudd på skuffefronten er denne faste pusseskuffen fra RF System 130cm 300l
Bild


NB skal prøve å få tatt bilder på den andre kvistekniven idag(har vært litt opptatt) :oops:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50501 Fikk med en vanlig graveskuffe med tenner og en hydraulisk pusseskuff..

Fikk kuttet foten 20 cm og forsterket med et stag.

Bild


Tenkte den vil trenge litt ned i grunnen og godt kunne være 20 cm lenger enn naarva'n. Total høyde er 235 cm.

Bild


Et lite støttestag vil sikkert ikke skade..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50508 Ja nå ser armen meget bra ut, så det skal bli spennende og høre fra deg når du har fått kjørt med den. :grin:
Her er det mye omtalte bilde av den andre kvistekniven.
Bild

By stegmater

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).