Skördare

skördare tips & trix

74 inlägg 515228 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skördare tips & trix

skogsrået  
#48823 På skotarsidan finns en intressant tråd om tips för den som kör skotare..jag ser fram emot en ny tråd med lika många fina tips o trix för oss som kör skördare. Speciellt jag som nybörjare vill veta vad ni har för erfarenheter i form av tips o trix att dela med er 8)



   TS
Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48840 En grundregel är väl den att arbeta med,inte mot naturen,dvs ju större ett träd är desto "enklare"är det att fälla det söderut,eftersom mest grenar är mot söder.Visst,det finns undantag och det är dom som brukar komma mot hytten :oops:

Beakta vindriktningen,undvik att köra motvind,du drar luftfiltret o kylare fullt på nolltid.

Solen förstås,tungt att sitta å kisa i motljus(Jo jag vet att det finns gardiner,men..)

Anv. fiberband med reflex att märka upp vägar o rålinjer med

Om du är osäker på bärigheten,försök mata en stam ner i backen,går det lätt ner några meter så stick därifrån :D

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48883 fyller väl på efter simba....

vid fällning av grövre träd,såga nästan helt igenom lämna par tre cm,kapa sedan helt igenom när trädet börjar falla på rätt håll.

i gallring, lägg brännvedsbitar en halv massavedslängd längre in i skogen,lättare att skota då :grin: (eller köp till färgmärkning vilket är åt helvete för dyrt)

i gallring lägg virkeshögarna en aggregatslängd ut från hjulen

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

masterchief  
#48885 Jag minns när jag precis köpt 5005an, kom från 2004an 42kran, divs Rottnes påfund som gick ut på man fick använda bägge spakarna vid lyft etc.
Första grova trädet höll på att gå galet, en gran på ca 0,8fub, kapade igenom och gjorde lyftet för att dra emot sig roten lite.
42 kranens ergonomi satt i ryggmärgen och resultatet blev med 140kranen att man lyfte trädet och förde rotänden ca 1m ifrån sig istället för mot sig :???:
Som tur var hade man välvillig vind samt ett agregat som höll stadigt :lol:
Gick en del svärdsbultar samt krokiga svärd innan man lärt hjärnan att skilja på de 2 kranarna 8)

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48937 Arbeta lugnt och metodiskt, En duktig skördarförare jobbar smart behöver inte köra fram och tillbaka i 200 med kranen.
Det är aggregatet som ska gå så mkt som möjligt inte kranen, då går det undan :smile:
Du ska behandla aggregatet som om det vore gjort av glas, våld hör inte hemma här.
Ansättning mot träden ska vara som en smekning :wink:

ett vanligt nybörjarproblem är att det blir mycket ris i virkeshögarna, vilekt oftast beror på att agregatet håll på exakt samma ställe hlea tiden under apteringen samt att man släpper toppen där också.
Så sväng in en bit in mot vägen när ni kvistar (räcker med bara någon Dm oftast) och sen tillbaka och kapa och sen ut igen en bit.
Sen då trädet är klart släpp inte toppen direkt utan sväng in och släpp i vägen istället.
Senast redigerad av Valmet 890 mån 26 jan 2009, 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

tantgron  
#48938
Valmet 890 skrev:Du ska behandla aggregatet som om det vore gjort av glas, våld hör inte hemma här.
Ansättning mot träden ska vara som en smekning :wink:

Verkligen viktigt, samt att det gäller HELA MASKINEN. Oftast brukar nybörjarfelet vara att man försöker att öka sin produktivitet genom att börjar köra våldsammare, med fler reparationer som följd. Citat: "En skördare är ingen pansarvagn"...

En till grej: Alltid lägga topparna i vinkel från körriktningen om man kör riset på körstråket för att undvika att de riskerar att peta upp i skördaren/skotaren när man kör över dom, samt att bärigheten blir bättre.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Lars-Erik Plåth  
#48949 Brukar knyta ett snitsel band eller dyligt som fladdrar i vinden i kranen eller lämpligt ställe där man har koll på det då ser man vindens riktning enkelt när man kör fröträd eller slutavverkning

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Valmet 901s  
#49031 När man kvistar större träd så följer man med aggregatet med kranen istället för att aggregatet ska dra hela trädet. Det går lättare att kvista om trädet ligger i en nerförs backe än tvärt om. När man fäller riktigt små träd kan man behöva både lufta och skjuta trädet ifrån sig om svärdet ska gå igenom annars så nyper det halvvägs.
När man mekar så gör man bara en sak åt gången för krånglar det efteråt så är det enklare att leta fel på ett ställe gäller särskilt elen. :smile:

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49065 egentligen ingen körtips men se till att få kranen rikigt inställd av någon som kan, som grundinstälning. Se sedan till att lära dig justera kranströmmarna själv allteftersom. Det kan verka lite avancerat vid första anblick men är ganska simpelt när man väl "knäckt koden". Det viktigaste av allt är att inströmmarna är rätt inställda, utan korrekta sånna kan man aldrig få en kran att gå fint.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49115 Ett tips är väl att lära sig göra allt ordentligt från början och ta det lugnt, farten kommer eftersom automatiskt.
Svårare att köra fort först och sen börja lära sig göra rätt.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

skogsjan695xl  
#49784 Som sagt bästa är att bara ta det lugnt, lära känna maskinen.
Produktion kommer allt efter som.
Hugger man grot och ska ta nått längre fram är det bättre att köra framåt med hela maskin än att sträck ut kran så mycket det går, och sen backa tillbaka. Då tycker iaf jag att det är lättare.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

RMskog  
#50084 Utnyttja kraften neråt när du lyft at trädet av stubben o mata ut första stocken medans trädet faller.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Jönsson  
#50880 Det första man ska göra är att inte trycka, utan när trädet är genomsågat drar man av det från stubben ... jag matar alltid lite bakåt så svärdet kommer tillbax. Sen ska man utnyttja levandekraften.. kvista å kapa så mkt man hinner innan trädet når mark.
Är det kvistig skog så håll aggregatet högre.. ju mindre motstånd mot marken. Vi åker Ponsse i slutavverkningarna( ingen vikarms kran ) å då är det bra att fälla framåt eller lite snett åt sidan.. du ser röta bra å du har ett snabbt utskjut att följa med mä. Kör man grov skog är det alltid bra att se till å kapa från baksidan 1-2 skär så alla rotben är av, trädet faller lättare åt rätt håll oxå . ( inga fällsprickor) Sista tipset .... Trimma sågen.. det ska vara som en yxa hugger av stockarna. Jag är besviken på våran rottne 2004... så seg såg.. det blir inga sprickor men .. det är kapacitets sänkande..... Ponssen utan strypningar..HeHe....Det bara smäller till ...

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

RMskog  
#51051 Jönsson!!!

det är ju fusk när man åker Savilahti:s gamla maskin!! =)
får ni inte byta axeltätning ofta då?
vi har 17 kuggars drev o 98 länkars kjedja istållet för 16 o 97. borde ju göra något iallafall!

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Jönsson  
#52364 Packboxar är billiga...Hehe...... :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).