ATV och UTV i skogen

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

82 inlägg 44202 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47812 Har en vagn med hydraulkran, väldigt bra vid småskalig gallring, klarar lätt 5 meters längder. Men jag är osäker på detta med flyttbar boogie. Genom att flytta på boogien ska man "bättre balansera vid olika virkeslängder" sägs det. Men hur ska man tänka. Nu sitter den så långt bak det går. När ska jag flytta den framåt mot dragkroken och vad händer med kultrycket då?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47898 Hej! Tanken med flyttbar boggie är just att balansera vagnen och kultrycket efter längden på stockarna. Om du står vid sidan om vagnen och tittar, så kan du tänka som om det vore en gungbräda, dvs att boggieaxeln ligger som "stöd" under stockarna. Om stockarna är ungefär lika långa och boggien ser ut att vara mitt under, så är det hela i balans och du har då skall stockarna inte öka på vagnens befintliga kultryck. MEN det är i teorin, i verkligheten så lastar man ofta med rotsidan framåt, så då ökar kultrycket. Jag brukar ha boggien på ungefär på halva stocklängden, eftersom även kran,utrustning mm ökar kultrycket.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47920 Tack för det! Det betyder alltså i mitt fall med ca 5 meters gallringsvirke så ska axeln sitta ungefär 2,3 - 2,5 meter från grinden för en bra balans och kultryck. Liknelsen med gungbrädan var bra 🧠

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48037 Sedan lastar jag det mesta av stockarna med rotändan framåt för att få lite hyfsat kultryck, ca 50 - 80 kg. Jag brukar inte ha en chans att lyfta av vagnen för hand, då den är lastad. Det är ju bättre med något mer kultryck och få grepp med förhjulingen än för lite och att bakändan lyfter istället. Men jag har stel bakaxel på fyrhjulingen. Har du delad bakaxel och inte gjort något extra stag eller liknande, så blir ju balanseringen av vagnen mycket viktigare, eftersom ett högt kultryck då sänker markfrigången rejält. Glöm inte ha med dig en ringnyckel, hylsnyckel eller liknande ut i skogen, så kan du justera bakaxeln innan du lastar på. Det har också hänt för mig någongång att bultarna släppt lite på skakiga grusvägar och då är det bra att kunna stanna och dra åt dom.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48043 Jo, jag märkete det där med delad bakaxel! Men har fått tag på en fjäderlåsningssats från samma firma som gör avestavagnen, det ska visst bli som en stel bakaxel. Får den i veckan så snart vet jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

halvproffs  
#48590 Har du monterat låsningssatsen för fjädringen och testat i skogen? Skulle vara intressant att höra hur det gått

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48689 Var ute idag i "snöstormen" med låsningen på. Körde massaved, snittlängd ca 4,70, fungerade utmärkt. Låsningssatsen gjorde att jag inte tappade något av markfrigången alls, vilket behövs i min skog. Visst, man kan inte köra fort till och från, blir väldigt hårt bak, men det är inget problem alls tycker jag. Väldigt lätt att montera satsen för övrigt, tog kanske 45 minuter utomhus.
Ska köra i ett väldigt ojämt parti i morgon, får se om det blir problem då när inte bakhjulen kan följa terrängen. Å andra sidan har jag diffspärren på framaxeln så det kanske inte spelar så stor roll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49297 Har kört nu med fjäderlåsningen i ett väldigt ojämt parti. Det märks att bakhjulen inte kan slå fritt, det blir sämre grepp. Märks tydligt då min atv har väldigt lång slaglängd så den brukar klar mycket ojämt underlag. Men fördelarna överväger överlag, i varje fall så här långt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Yanmar 1502d  
#49891
Uvskogen skrev:Har en vagn med hydraulkran, väldigt bra vid småskalig gallring, klarar lätt 5 meters längder. Men jag är osäker på detta med flyttbar boogie. Genom att flytta på boogien ska man "bättre balansera vid olika virkeslängder" sägs det. Men hur ska man tänka. Nu sitter den så långt bak det går. När ska jag flytta den framåt mot dragkroken och vad händer med kultrycket då?



Vad är det för vagn du har? Kan du lägga in en bild? Den låter kraftigare än det som brukar vara till atv.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49896 Nja, den är nog varken svagare eller starkare än de vanliga. Antar du tänkte på det där med 5-meterslängder, men det jag håller på med är gallringsvirke. De på 5 är inte mer än 2 cm längst fram så de blir inte så tunga.

Har för övrigt efter en del vånda köpt en färdig skopa till den, man bara rycker ut en spring i gripen och dit med skopan. inte prövat än, men frun ler lite åt det hela och gör jämförelser med sandlådor och sånt. Men sånt får man ta, skopan blir utmärkt i mina vägbyggnadsprojekt denna sommar och de kommande 10 åren. Har gett mig den på att jag ska skapa ett vägnät a la New York (rutnät) för mitt atv-ekipage.

Lägger med en bild, inte särskilt spännade alltså. Det spännade blir sen när jag fått till vinschfästet på vagnen för el-vinsh (hydraul för dyrt även om det är en dröm). Har redan provat lite och köpte ett vanligt brytblock som jag hängde i en stropp i kranen. Blev helt underbart lätt att vinscha in, när man fick dragpunkten så högt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Yanmar 1502d  
#49944 Roligt att läsa att det är fler än jag som blir sedda av frun som sandlådskung. Sen är det kul att du verkar så nöjd med ditt ekipage. Har manuell winsch på kran på min vagn och är nöjd. Det är skönt att få upp brytpunkten.

Ha det gott!

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Yanmar 1502d  
#49945 Var inne och kikade på hemsidan för vagnen. Vad fick du betala för den. Tycker den varkar fin och att det finns så många alternativa utrustningsmöjligheter.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49990 Köpte den som ett demoex (typ 10 timmar) för 59' ex moms. Skopan kostade ca 8' ex moms, hittad den hos en firrma i Nås Dalarna, Sit right AB ( http://www.sit-right.se/index.html ).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

henrik_1  
#52189 Hur stor fyrhjuling har du till den vagnen?

Småmaskiner är mycket bra maskiner, farsan har hela tiden varit motståndare till fyrhjuling och småmaskiner.."leksaker" har man ju fått höra ett antal gånger men nu börjar han inse fakta..

Jag är intresserad av att själv köpa en griplastarvagn till min fyrhjuling längre fram. Orkar en fyrhjuling dra en sån vagn fullastad? Driften gör klart mycket....

Är den tillräckligt stark för andra gallring?

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52240 Kör med en Artic 650H1. Räcker mer än väl när fästet är ok. Fjäderlås från Avesta ordnar frigången. Har inte saknat drift annat än nu när snön ligger som djupast och jag måste uppför. Då går det inte ens med tom vagn, snön blir som "socker" på nåt märkligt sätt. Tar inget trots kedjor.
Men full last med 4,5-5 meters är inga som helst problem även med välfylld vagn. Det jag har är sen (försenad...) förstagallring så det finns med en hel del duktiga stockar. Kranen lyfter utan problem, fast det blir problem när de ligger över 5 meters längd. Har börjat bygga min välta från sidan om du förstår vad jag menar, dvs inte tvärs vagnen utan jäms med. Har möjlighet till det och det blev genast mycket enklare. ska lägga in några foton framaöver när jag kommit en bit på högen. Äntligen har snön börjat sjunka ihop så jag kan börja köra ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).