Skördare

Bromsproblem valmet 911 -97

13 inlägg 4494 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bromsproblem valmet 911 -97

valmet911  
#49512 Hej jag undrar om det fins någon som kan hjälpa mig jag har problem med att bromsarna inte släpper när jag skall köra.
Det konstiga med alltihop är att för några dagar sedan funkade dom som vanligt dagen efter så var dom låsta kom inte en meter så jag lät maskinen stå till dagen efter då funkade maskinen som vanligt! Jag hade samma problem för ett år sedan och då bytte jag ventilen till bromsen. Borde inte vara samma fel nu eftersom den funkar när den vill!
hoppas det finns någon som kan hjälpa mig?
Mvh Tony



   TS
Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

Gubben  
#49878 Var det minus grader så kan bromsvätskan frysa pga att den drar tillsig vatten. Jag antar att det sitter en liten olje burk mellan hytten och kranen på höger sida. När detta händer blir broms pedalen stum. man kan då ta lös slangen från bromspedalen i broms ventilen under motorn.
valmet911 skrev:Hej jag undrar om det fins någon som kan hjälpa mig jag har problem med att bromsarna inte släpper när jag skall köra.
Det konstiga med alltihop är att för några dagar sedan funkade dom som vanligt dagen efter så var dom låsta kom inte en meter så jag lät maskinen stå till dagen efter då funkade maskinen som vanligt! Jag hade samma problem för ett år sedan och då bytte jag ventilen till bromsen. Borde inte vara samma fel nu eftersom den funkar när den vill!
hoppas det finns någon som kan hjälpa mig?
Mvh Tony

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

jakdah02  
#799828 Hur gick det? Har liknande problem

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

jakdah02  
#799829 Men ingen pedal som frusit

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

Tralsmo  
#799831 Har haft en 911 årsmodell 96.
De är väl helhydrauliska bromsar på dom.
Alltså kan inte upp så frysbroblem om inte de är vatten i hydrauloljan.

På våran fick vi byta solenoiden till arbetsbromsen.
Vi hadde samma fenomen.

Vill minnas att den sitter under motorn ganska långt fram på ena eller andra sidan.
Får ta de underifrån när man fällt ned bukplåten.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

jakdah02  
#799835 Okej tack!
Det som är på den här är att varvtalsräknaren står på 0 och hoppar till ibland. Tvärkastar upp och ner. Sen kan den stå stabilt på 0 igen.
Driften är helt stilla. Kan hoppa till ibland och gå en stunder eller hackande.
På nödkörningen fungerade det att köra.
Jag tänkte gå in i menyer såsom kalibrering varvtal men det krävdes högre accessnivå. Hur loggar man in som service?
Det är en Valmet 911 -99

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

Tralsmo  
#799837 Då har du nog inte bromsproblem.

Om varvtalsräknaren står på noll så tror transmissionen troligtvis att motorn är stoppad.
Det där är inte ja så insatt i.

Du har en givare på svänghjulet som mäter varvtal.
Den är inblandad.

Att varvräknaren hoppar kan ha me de å göra.

Men det kan va kopplat på olika sätt
Oftast får väl varräknaren signal från generatorn.
Så var de på min 911.
Men din var ju en 1999.
Då kan de va en 911.1 å då kommer nog saken i ett annat läge.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

jakdah02  
#799838 Men behöver varvtalsräknaren verkligen ge utslag för att maskinen ska dra?

Jag kanske ska starta en ny tråd

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

Tralsmo  
#799840
jakdah02 skrev:Men behöver varvtalsräknaren verkligen ge utslag för att maskinen ska dra?

Jag kanske ska starta en ny tråd


Det beror på hur den är kopplad

Varvtalsräknaren är inte problemet.
Såfall bara ett symtom.

Funkar inte varvtalsräknaren å den får signal från givaren på svänghjulet så är man nåt på spåren.

Kommer signalen från generatorn så har de nog inte med varannat å göra.


Angående service kod så finns de.
Det är nån allmänt känd kod men ja kommer inte ihåg den.
Den är på fyra siffror vill ja minnas.
Det som dyker opp spontant i skallen är 7719.
Prova det.

MEN se till att inte ändra nåt utan å skriva upp va det står först.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799858 Min Gremo blev sådär. Dessutom mitt i en lerhåla. Det var till att ur givaren vid svänghjulet. Torka den i ansiktet och dit med den. Så funkade allt!

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

jakdah02  
#799941 Tack för tipset! Ska ta och kolla var jag hittar den imorgon

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

AKKAMAAN  
#799945 Är inte specifikt insatt i 901ans hydrostatstyrning men alla maskiner med elektonisk styrning av hydrostaten fungera på i princip samma sätt. Vartalsgivaren på dieselmotorns svänghjul är en funktions-kritisk komponent.
När man kör en maskin med hydrostat som har elektronisk kontroll av styrsiganl till hydrostat pumpen så ingår automatisk friläggning av vridmidje eller pendelaxellåsning (901) samt friläggning av bromsarna.
Föraren talar om för hydrostatstyrningen elektroniska enhet via körpedal eller körriktningsknapp när maskinen ska förflyttas. Om dieselmotorn går på tomgång, låt som exempel säga "800" rpm, och växel i neutral så läser "styrdatorn" av detta tomgångsvarvtal. Om vi lägger i växel på detta tomgångsvarvtal så brukar det vara så att vridmidje/pendelaxellåsningen friläggs och bromsarna friläggs efter att man med gaspedalen höjt varvtalet till ca 1000 rpm. Maskinen börjar sedan att förflytta sig när varvtalet ytterligare ökats till ca 1050 rpm. Detta varvtal kallas dragvarvtalet. Om inte varvtalsgivaren fungerar så kommer inget i den här sekvensen att fungera inkluderat friläggning av bromsarna.
Eftersom man kör aggregat-upparbetningen på ett arbetsvarv, t ex 1600 rpm, så vrider man ner "inch"-ratten (potentiometern) så att man får en lugn förflyttning när man lägger i växel (läs väljer körriktning).

Användarvisningsbild

Re: Bromsproblem valmet 911 -97

Fredi  
#800350
jakdah02 skrev:Men behöver varvtalsräknaren verkligen ge utslag för att maskinen ska dra?

Jag kanske ska starta en ny tråd


Är det varvtalet i datorn eller varvtalet i den "analoga" mätaren som bråkar? Minns jag rätt så om det är en svart/röd maskin tas varvtalet till den analoga från den ena generatorns W uttag. Går att koppla tråden till den andra generatorn om felet är i generatorn. Datorns varvtal kalibreras via servicemenyn som du nämnde, funkar det ej där så funkar ej maskinen. I nåt skede kom varvtalssignalen från svänghjulsgivaren , minns ej när eller vilken modell ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).