Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178095 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#49840 Det där med armen ser ju riktigt bra ut, tyckte bilden tagen från kaptenens stol var intressant, fantastiskt vad bra man ser aggregatet. Dette må blive kjempegott!

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49841
stegmaster skrev:jeg pleier ikke å kjøre med mer enn 40-50% på motor, verken i skogen eller til graving(synes den går mer enn fort nok med det).
Det med kretskort trenger ikke jeg å tenke på da min er så gammel at det er kun sikringer og et par releer som styrer strøm. :grin:
Der som er problemet med skuffesylinder er ikke bare selve styrken , når en bruker lang arm, men hvis en ikke har noe mothold på armen som kan hvile mot stikka så siger den helt ut etter kort tid hvis den ikke aktiveres, dette er jo ikke noe lurt , å la sylinder ligger med hele tyngden i endestilling( det blir stor belastning ).Synes selv at armen jeg bruker på bare ca70cm er langt nok det, når en skal ha løftekraft til overs. Men dette er jo bare og prøve seg frem, til en finner en lengde som funker.


Javisst, foten tar under stikka og avlaster skuffesylideren slik jeg har det nå. Effektiv lengde på arm må jeg regulere med vinkelen på skuffesylinderen, skrått opp gir kortere effektiv arm og for tyngre trær må jeg nok ha så kort totallengde som mulig. Det jeg mente å si i stad er at min maskin nok er i minste laget til å bruke max rekkevidde så ofte..

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49842
totte skrev:Det där med armen ser ju riktigt bra ut, tyckte bilden tagen från kaptenens stol var intressant, fantastiskt vad bra man ser aggregatet. Dette må blive kjempegott!


Ja jeg håper det skal bli sånn nogenlunde etter hvert. Må på jobb nå, og da blir det ikke så stor framdrift, men kanskje kan jeg teste litt på lørdag..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49843
Rolfo skrev:
Javisst, foten tar under stikka og avlaster skuffesylideren slik jeg har det nå. Effektiv lengde på arm må jeg regulere med vinkelen på skuffesylinderen, skrått opp gir kortere effektiv arm og for tyngre trær må jeg nok ha så kort totallengde som mulig. Det jeg mente å si i stad er at min maskin nok er i minste laget til å bruke max rekkevidde så ofte..


Du har jo en stor fordel her ved at du kan bruke skuffesylinder samtidig med naarvan, slik at du kan redusere lengden på armen med den. Dessuten er det ikke så farlig om en må flytte seg 80cm frem eller tilbake når en sitter i en gravemaskin. Derfor er lang rekkevidde viktigst ved bruk på traktor/kran, da dette krever mye mer arbeid å forflyttte seg med.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49872 Koplet alt det elektriske i dag..

Bild


Strøm direkte fra batterikassen via hull i dørken til sikringsboksen. Kontrolledningen til aggregatet kommer også opp gjennom dørken

Bild


Prøver meg fram. Kontrollbryterne sitter foreløpig under håndstøtten.

..Og straks før det ble helt mørkt kom jeg på å låne han-koplingene fra pusseskuffen, skruvde dem på slangene til Naarva'n. Og vips, så hadde jeg koplet i hop alt sammen. Et tre i nærheten av garasjen sto utsatt til

Bild


..og ligger på den her måten nå ;)

Alt fungerte tror jeg. Var litt overrasket at jeg måtte aktivt skifte aksjonsretning på oljeflyten på henholdsvis inn og utsteg (jeg bruker jo fotpedalen og det gikk fint), trodde den gikk selv inn etter utsteget automatisk..

Men jeg trenger masse trening, alt dette var nytt for meg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49900 Gratulerer med det første treet. ingenting er som første gangen. :wink:
Nettopp på grunn av at alle funksjoner krever betjening, var at jeg anbefalte og ha dette på joystick, men hvis du får en fin flyt med fotbetjeningen så er jo det bra. Jeg synes personlig at det er lettere å finkjøre med joystick, jeg er en gammel mann så jeg har bedre kontroll på hender enn føtter. :lol: :lol:
Men du finner nok ut hva som fungerer best for deg og din maskin.
Men som jeg har sagt før, så krever en effektiv kjøring en god del trening.
Så det er lett å bli frustrert til og begynne med( en vill jo helst være utlært første dagen), men alt kommer etter hvert. :grin:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49917 Steg, siden alt er så nytt, og "føreren" er enda gamlere enn du , så må jeg spørre litt mer selv om det sikkert er besvart før eller at det står i boken. Jeg vil være sikker på at jeg har forstått gangen og funksjonene korrekt.

Etter at treet er i posisjon, så lukker jeg gripklørne med fotpedalen uten bruk av knapper. Så velger jeg knapp for kniven og klipper med fotpedalen, drar ut kniven med fotpedalen i revers (for kniven går jo ikke tilbake av seg selv?). Så løfter jeg litt og roterer treet om nødvendig, velger knapp for tilt og legger ned treet med fotpedalen. Så velger jeg knapp for stegmating og starter kvisting med fotpedalen fram og tilbake (her kan man stoppe opp og løsne litt på knivene om nødvendig) , så velger jeg funksjon klipp igjen og kutter treet etter tre- fire meter, osv..

Slik er min oppfatning for øyeblikket. Stemmer det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#49924 Får i likhet med Stegmaster gratulera till den första! Det är ju sen som det blir roligt, när man väl fått igång den och kan börja testa allt och börja fixa och förbättra tills det blir bra det hela. Riktigt bra jobbat så långt måste jag säga. ^:)^

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49926
totte skrev:Får i likhet med Stegmaster gratulera till den första! Det är ju sen som det blir roligt, när man väl fått igång den och kan börja testa allt och börja fixa och förbättra tills det blir bra det hela. Riktigt bra jobbat så långt måste jag säga. ^:)^


Takkar, det har vært litt hektisk den her tiden, men fryktelig roligt. Noen justeringer må gjøres etter hvert som erfaringer høstes. Har alltid interessert meg for traktorer og maskiner, men valgte en yrkesveg i helt annen retning. Mine interesser har dog overlevd og gitt seg utslag i en dyr hobby etterhvert. Sånn er det, men jeg føler at jeg har det bra.. Den her eiendommen kjøpte vi for 30 år siden, og har ikke gjort noe særlig med skogen. Vil prøve å stelle den når jeg blir pensjonist om noen få år..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49936
Rolfo skrev:Steg, siden alt er så nytt, og "føreren" er enda gamlere enn du , så må jeg spørre litt mer selv om det sikkert er besvart før eller at det står i boken. Jeg vil være sikker på at jeg har forstått gangen og funksjonene korrekt.

Etter at treet er i posisjon, så lukker jeg gripklørne med fotpedalen uten bruk av knapper. Så velger jeg knapp for kniven og klipper med fotpedalen, drar ut kniven med fotpedalen i revers (for kniven går jo ikke tilbake av seg selv?). Så løfter jeg litt og roterer treet om nødvendig, velger knapp for tilt og legger ned treet med fotpedalen. Så velger jeg knapp for stegmating og starter kvisting med fotpedalen fram og tilbake (her kan man stoppe opp og løsne litt på knivene om nødvendig) , så velger jeg funksjon klipp igjen og kutter treet etter tre- fire meter, osv..

Slik er min oppfatning for øyeblikket. Stemmer det?


Stemmer ikke helt.Etter at du har lukket klørne rundt treet, så velger du klipp og kjører kniven igjennom treet som du sier, men du kjører ikke tilbake kniven ennå. Du roterer treet hvis det er lite, er det stort går ikke det, så du går derfor rett over på tilt, når treet ligger på bakken setter du igang med steg ut, når du har kjørt ut og vender for steg in, da først går kniven inn(dette går aut.). Altså er det bare og holde på steg inn/ut knappen, så starter retur av kniven aut. derfor starter ikke steg inn før kniven er kommet helt inn. Du får tørrtrene litt uten trær først så ser du hvordan de forkjellige knappene reagerer.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49986 Takk, jeg trodde kniven returnerte på utsteg, og da det ikke skjedde tok jeg den tilbake manuelt.. Men det er altså på innsteg det skjer. Fikk en følelse av at gripklørne og kvisteknivene ikke er større enn helt nødvendig, men det holder vel til formålet.
Ikke gjort noe i dag, begynt på jobben igjen. Skal lage skikkelige slangeguider i morgen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49995 Bra jobbat . :smile:

Nu är det bara o mata på pinnar.

Nu har du skaffat en combimaskin i lite mindre format. Bara å skaffa efter med så kan du köra ut med denna med.

Eller kanske inte :roll:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50013
valmet901 skrev:Bra jobbat . :smile:

Nu är det bara o mata på pinnar.

Nu har du skaffat en combimaskin i lite mindre format. Bara å skaffa efter med så kan du köra ut med denna med.

Eller kanske inte :roll:


Vi har litt ulike ord og begreper nordmenn og svensker, men jeg tror du mener at jeg kunne ha en vogn etter for å legge stokkene på og kjøre fram til veg.. Kanskje, men ikke i første omgang. Jeg skal nok bruke den som en bestandgående hogstmaskin (skördare). Å lære meg å bruke den her "miniskördaren" blir nok en tøff utfordring for meg som ikke er født med spaker mellom hendene :) Takk i alle fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50016
Rolfo skrev:
valmet901 skrev:Bra jobbat . :smile:

Nu är det bara o mata på pinnar.

Nu har du skaffat en combimaskin i lite mindre format. Bara å skaffa efter med så kan du köra ut med denna med.

Eller kanske inte :roll:


Vi har litt ulike ord og begreper nordmenn og svensker, men jeg tror du mener at jeg kunne ha en vogn etter for å legge stokkene på og kjøre fram til veg.. Kanskje, men ikke i første omgang. Jeg skal nok bruke den som en bestandgående hogstmaskin (skördare). Å lære meg å bruke den her "miniskördaren" blir nok en tøff utfordring for meg som ikke er født med spaker mellom hendene :) Takk i alle fall.


Var lite för snabb o skriva där. :lol:

Glömde o skriva i "en vagn" i meningen.

Det var därför det blev litt ulike ord og begreper. :lol:

Att lära sig använda stegmatarn går nog bra.

Säger jag som aldrig kört nån stegmatare. :mrgreen:

Skulle ju vara skoj o testa alltid en erfarenhet rikare om inte annat.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50022
Rolfo skrev:Takk, jeg trodde kniven returnerte på utsteg, og da det ikke skjedde tok jeg den tilbake manuelt.. Men det er altså på innsteg det skjer. Fikk en følelse av at gripklørne og kvisteknivene ikke er større enn helt nødvendig, men det holder vel til formålet.
Ikke gjort noe i dag, begynt på jobben igjen. Skal lage skikkelige slangeguider i morgen..


Klørne og knivene er tilpasset til tre opp til maks 30cm, men ikke la deg lure av størrelsen, de er sterkere enn du skulle tro.
Jeg kjører med makstrykk på 200bar, og de små klørne som holder treet fast under steg ut holder alltid treet bom fast.
På Tapio jeg hadde før som gikk på 160bar, skjedde det ofte att disse "slurte" selv om disse klørne var mye større.
Så i denne saken kan en trykt si at det ikke er størrelsen det kommer ann på. :lol: :lol:
De 2 store klørne er fine å bruke til å flytte på virke(når du er ferdig med et tre og har f.eks 3 ferdige stokker, så tar du alle tre med disse og samler i større hauger, disse er veldig solide og sterke, kan brukes nesten som en liten griplaster. Da blir mye mindre arbeid når du kommer med tømmerhengeren og skal hente virket.Her er det kommet "mye snø" ca 25cm så stegmateren er parkert for øyeblikket, til fordel for snørydding. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).