Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178108 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#48795 Ja det støpselet er med p.g.a montering på traktor er den mest vanlige, og der finnes jo det fra før.(Men dette er jo bare bagateller hvordan en løser dette.)Jeg har montert dette bak ved siden av sete og der er ikke spesielt god plass, så nå er det nesten "usynlig", må bare ha det slik en kan komme til sikringene. Ps. Det har ikke røket en sikring på de 3-4år jeg har hatt det.
Knapp 1 er på min i motsatt ende av ledninginngang. Se i begynnelsen på videoen så er du hva jeg mener.
Stopp videoen ved ca 15 sek. Knapp 1 øverst og knapp 4 nederst, ledningsinngang er i nedre del.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48959
stegmaster skrev:Ja det støpselet er med p.g.a montering på traktor er den mest vanlige, og der finnes jo det fra før.(Men dette er jo bare bagateller hvordan en løser dette.)Jeg har montert dette bak ved siden av sete og der er ikke spesielt god plass, så nå er det nesten "usynlig", må bare ha det slik en kan komme til sikringene. Ps. Det har ikke røket en sikring på de 3-4år jeg har hatt det.
Knapp 1 er på min i motsatt ende av ledninginngang. Se i begynnelsen på videoen så er du hva jeg mener.
Stopp videoen ved ca 15 sek. Knapp 1 øverst og knapp 4 nederst, ledningsinngang er i nedre del.


Hva har du festet knappeboksen med, slangeklemme?

Jeg så på en annen Naarva video her på youtube (den med Valmet traktoren) at operatøren setter aggregatet inn til stammen en meter over bakken og bruket de små gripeklørne til å kviste nederste delen når han furer aggr ned til roten. Hvordan lukker man bare de små gripeklørne.

PS, jeg fikk en skikkelig influensa, selv ikke toddy hjelper :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#48970
PS, jeg fikk en skikkelig influensa, selv ikke toddy hjelper :???:


Så fruktansvärt! Stackars man, hoppas verkligen du överlever! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#48972 Hallo Rolfo, trist å høre at du ble skikkelig syk. :surp:
Jeg har bare festet kappeboksen med en slangeklemme, og det har fungert siden ny.
Jada, jeg bruker også de små gripklørne for å kviste de nedre greinene med, disse lukker du ved å bruke knapp 1 (steg ut) et lite sekund, for da lukkes klørne før steg ut begynner, så en må ikke holde dette lenger en til du ser at klørne lukker seg, for ellers kjører du hele kvistehode ut, men dette går fint med litt trening. Så løfter jeg hele naarva`n opp og ned langs stammen(ca 1 meter), og da bruker det meste av kvist å være borte.
GOD BEDRING.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49526 Hvordan går det med deg Rolfo?
Har du kommet lenger med stegmater prosjektet?
Her er et par bilder, tatt idag fra sør norge
Tynning(gallring) i bjørkeskog.Hogsten har foregått med stegmaster.
Bild

By stegmater

Lørdagens hogst
Bild

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49536 Hei igjen, flotte bilder. Hvor langt er det imellom de trærne du lar stå?

Ja jeg fikk en hard sort, vært hos legen to ggr og fått medisin, er ennå ikke frisk. Min traktorvenn laget de 4 siste slangebitene nærmest rotator / Naarva, og en annen venn med krokløft og plan kjørde greiene ned til meg i dag.

Bild


Slangene er ikke koplet da vi manglet et par nipler og han-delen til å gå inn i den store hunn delen i PTO'en. Heller ikke det elektriske er koplet. Vil vente til jeg er helt frisk.

foten/armen må bygges om, ikke annet å vente når jeg startet uten å ha noen ting her.. (foten er for kort, vinkelen litt for liten)

Vi høres..

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#49549 Nå, det var ju skönt att höra att du är på bättringsvägen i alla fall, ta det nu lugnt och börja inte för hårt efter sjukdomen, så du inte får tillbaka eländet.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49551
Rolfo skrev:Hei igjen, flotte bilder. Hvor langt er det imellom de trærne du lar stå?

Rolfo

Godt å høre fra deg. selvsagt må du vente til blir frisk.
Avstanden mellom trærne er alt fra ca1m til 3-4m, da han som eier skogen ville ha det så åpent som dette, hadde det vært i egen skog hadde de nok stått litt tettere, men jeg er ingen ekspert på dette, så det er sikkert noen som har dette til jobb som kan svare på hvordan dette burde vært. :???:
GOD BEDRING nok en gang( en god ting kan ikke sies for ofte) :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49605 Takk for gode ord..

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49753 Den nye medisinen var knall, og jeg er betydelig bedre om ikke helt ok. Kan være litt i garasjen og hoste uten å skremme hele nabolaget bort :)

Tok fatt på ombygging av fot/arm konstruksjonen. Endret vinkel mellom innfestingsplate og arm og i tillegg forlenget fot ca 40 cm. Tror det ble bra. Skal ta bilder i morgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#49754 Roligt att höra att du är bättre, ta det lugnt bara! Lite garagepyssel är nog bara bra för tillfrisknandet.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49802 Fikk gjort litt mer i dag
Bild


Den nye fot/arm konstruksjonen, kompakt for forflytning. Foten er nok for lang nå ;)

Bild


Rett forfra

Bild


Max utstrakt

Bild


Fra innsiden cockpit:)

Mangler fortsatt noen hydraulikkdeler.
Kom så langt at rotatoren er testet. Virket bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49828 Det her ser jo kanon ut, kommer nok til å virke fint.
God sikt ble det også.
Armen ser jo ut til og være mer enn lang nok nå(aggregatet er jo langt opp i lufta)
Hvor lang ble hele armen nå?
Kjennes det greit ut å løfte på strak arm(tenker spesielt når du svinger over på siden)?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#49832 [quote="stegmaster"]Det her ser jo kanon ut, kommer nok til å virke fint.
God sikt ble det også.
Armen ser jo ut til og være mer enn lang nok nå(aggregatet er jo langt opp i lufta)
Hvor lang ble hele armen nå?
Kjennes det greit ut å løfte på strak arm(tenker spesielt når du svinger over på siden)?[/quote

Hei, ja armen er i hverfall lang nok. Kanskje jeg kutter foten litt, totalt er det ca 250 cm nå. Kjenner at skuffesylinderen ikke er sterkere enn den må være for å si det sånn, den er nok sterkest på gravefunksjonen.
Jeg tror nok at maskinen er marginal i forhold til denne lengden på armen. Har testet litt på lang arm, og må ha noe turtall (50%) for å løfte selv uten tre i klypa. Hvor mye turtall kjører du med i praktisk arbeid i skogen?
Ikke testet stabilitet ved sving ennå. Blir nok marginal den også. Rotator virket ok, strøypet olje inn/ut med 1,5 mm hull i ansatsniplene for ikke å få for stor fart.

Vil prøve å koble det elektriske i morgen. Må nok legge opp ei ledning, radiostrømmen er allerede brukt til det kretskortet som styrte rototilten. Fløyteknappen brukte jeg til magnetventilen for å veksle mellom de to doble PTO uttakene jeg nå har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#49838 jeg pleier ikke å kjøre med mer enn 40-50% på motor, verken i skogen eller til graving(synes den går mer enn fort nok med det).
Det med kretskort trenger ikke jeg å tenke på da min er så gammel at det er kun sikringer og et par releer som styrer strøm. :grin:
Der som er problemet med skuffesylinder er ikke bare selve styrken , når en bruker lang arm, men hvis en ikke har noe mothold på armen som kan hvile mot stikka så siger den helt ut etter kort tid hvis den ikke aktiveres, dette er jo ikke noe lurt , å la sylinder ligger med hele tyngden i endestilling( det blir stor belastning ).Synes selv at armen jeg bruker på bare ca70cm er langt nok det, når en skal ha løftekraft til overs. Men dette er jo bare og prøve seg frem, til en finner en lengde som funker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).