Föryngring

Markberedning

9 inlägg 9213 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3458 Jag har funderat på olika typer av markberedning. Visst var högläggning mer vanligt förr 60 och 70 tal än nu?
Harvning verkar vara mera vanligt nu. Är den någon större skillnad mellan dom för plantans skull när granskog eller tallskog som ska markberedas?
Vilka krav kan man ställa på en markberedning. Jag har sett ställen där harvning har varit och kallhygget så ut som ett gigantiskt stridsvagnshinder.
Högläggning ser bättre ut men går det att använda på alla marker?
Har mycket granskog som ska avverkas i framtiden så ett alternativ kanske är att sälja som grot och då markbereder skotaren när han hämtar riset.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3462 Hej!

Enl min mening är högläggning bättre på alla marker där så är möjligt.
Harv bara på torra, steniga marker och under fröträd förstås. Fast då ska det vara grund harvning.

Men, i en räntebelastad lönsamhetskalkyl är det uppenbart att föryngringskostnaden ska pressas maximalt. Det tror jag är anledningen att man väljer den billigare harven i så stor utsträckning.Och oftast fungerar väl harv hyfsat. På låga boniteter är det svårt att räkna hem en dyr markberedning.

Tillgång till maskiner spelar nog också viss roll. Fick skjuta upp en plantering ett år pga av att jag inte var ute i nog god tid för att boka en högläggare.

Sämsta jag sett var en harvning uppför och utför i en fuktig backe.Blev en massa små bäckar och besvärligt för granen.

/Nisse

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3488 Har någon provat stubbrytning? Det ser ut som ett bra alternativ om man får avsättning för stubbarna.
Ett annat alternativ är markberedning med jordbrukare.
Hur stor traktor bör man ha i så fall.
Markberedaren Inversal "http://www.hemmingson.nu" ser bra ut men verkar kräva en stor traktor.
En skogsstjärna går lättare att dra men det blir bara ett spår varje gång.
Ska man markbereda med T24 4X4 så lutar det åt något som går enkelt
att dra. Finns det inget som passar får man väl göra en själv...

   TS
Avatar Fallback

stubbrytning med jordbrukare

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3492 Ska bli kul att se. Skämt åsido. Jag testade stubbrytning med grävare för 20 år sedan. funkade bra. Högläggning är ju bäst men dyrt.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3533 Ojdå. Råkade nog skicka någon annanstans, försöker igen. :?

Läste någonstans om några kunniga skogskarlar som varnade för markberedning. De påstod att rötterna på plantan drog sig åt ett håll och trädet riskerade att blåsa omkull då det blivit lite äldre.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4795 Har någon testat att markbereda med högläggare efter jordbrukare?
http://www.agneeriksson.se/ säljer en men en del verkar inte vara nöjda med den. Har inte fått ett bra svar om vad som går dåligt heller. Är den för lätt så kan man väga ner den. Ser enkel och robust ut och borde funka om elektroniken inte stular.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4968 Jag har en gammal plogås med lite skrot påsvetsat i änden som jag kört lite småfläckar med. Hänger i 3punkten på min Fordson.
Inget för stora ytor men det funkar hyfsat. Bättre än att springa med röjsågen.

Är säkert lurigt med för liten traktor om det hugger tag.

Magnus M

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#4975 Jo det krävs en stor traktor för sånt där.Eller en major då..

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4988 :D Hehe När jag läste det där sista i mitt förra inlägg efteråt så lät det ju lite dumt. Jag menade ju aggregatet som T24*4 länkade till, inte min lilla fjuttkrok.

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).