Uppvärmning

Flis i stället för ved

21 inlägg 19809 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis i stället för ved

Fredrick  
#49507 Hej

Har lite funderingar nu i tider av vedhämtning. Är det vettigt att investera i en flispanna istället för ved nästa gång det är dags att byta? Gick runt på ett hygge nyligen och det finns ju en mängd grot som man rimligtvis skulle kunna flisa upp, dvs. man kan utnyttja skogen mer med flis i stället för ved. Ni som har erfarenhet av detta är det lönsamt för ett större hus att värma det med flis, behövs det enorma utrymmen för att torka flis eller hur snabbt går denna process?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

orre  
#49579 Jag har ett hus med 190m2 boyta och 60m2 biyta.
Har eldat med flis i ca 10 år
Jag låter flisveden torka på rejäla underlag(ca 40 cm luft under högen), flisar efter en rejäl torrperiod( brukar vara före midsommar) direkt in i ett föråd som rymmer ca 150 m3
Därifrån tar jag med lastmaskin och fyller det "lilla" 16m3 förådet som skruvmatar pannan i huset.
Det går åt ca 75 m3 flis per år.

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49610 Det billigaste är nog ved men flis är smidigare när man eldar. Ska du flisa grot med
en stor flistugg blir det i regel större bitar på flisen och då bör du ha en lite större
flisanläggning som klarar den storleken. Man bör ha smidig hantering av flisen ock-
så, så att det inte blir alltför mycket handjobb typ ösa i skottkärran och köra från
ett uthus ner i källaren. Rätt planerat pannrum och flisförråd är det verkligen att
rekomendera.

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

Fredrick  
#49637 Min tanke var nog att det skulle vara smidigare, dvs. köpa en flismaskin och hänga efter traktorn osv osv. Men det är just utrymme som verkar vara det stora problemet. Men som sagt det är mycket brännbart som går till spillo. Man kanske borde odla spannmål och elda med istället men det är väl ungefär samma principer som gäller där antar jag. Eller så är jag bara gnällig för att jag har kört igång med veden nu och det stämmer det de vise säger ved värmer flera gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

flisshejk  
#49706 En bra tanke Fredrik, Jag har sedan jag gick med i detta forum undrat varför det är så få som pratar om fliseldning som är vida överlägsen vedeldning bäde vad gäller hantering och verkningsgrad samt betydligt mindre utsläpp av oförbrända gaser, funderar du på att köpa egen tugg behöver du inte så stort flisföråd. Vad som är viktigt är att flisförådet är helt avskilt från pannrummet
med skruvmatning in till pannan detta för att minimera risken för obehag av mögelbesvär. Jag har eldat med flis 25 år det är en mycket bra värmekälla om man bygger det rationellt Jag har i tidigare trådar skrivit lite om de erfarenheter jag har av fliseldning jag tror det ligger under Bioenergi Tveka inte lycka till!

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49730 bra vedflis till vettigt pris?
http://www.blocket.se/vi/20063441.htm?ca=21_s

:mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: 8)

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49899 Detta verkar vara en bra flisbrännare.

http://www.gotfire.se

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

smaland  
#50315 Flisen kan du inte göra såhär fint med:
http://halbot.haluze.sk/images/2008-09/ ... -drivi.jpg

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50342 Jag har eldat spannmål i mer än 10 år. Har nu bestämt mig för att bygga om så det går att elda flis också.
1: Missnöjd med virkes priserna. Vill inte sälja billigt till värmevärken.
2: Spannmåls prylarna är slitna och behöver bytas. Grövre grejer håller längre.
3: Lutar åt ekologisk spannmålsodling. Ger mindre skördar men Mammon talar !
4: Har skaffat vedklyv byggd på Kockums 88-65, klarar 4,6 m. och 0,9 m grovt. Kan i och med det flisa torr ved.
5: Har lite planer för vidare förädling av flisningsvirke.
Nackdelen är att flis är utrymmeskrävande.
Finns ingen hemma marknad för flis till villaägare. Mystiskt egentligen, att dessa är så arbetssugen på vedhantering.
Flis borde fungera lika bra för villaägare som pellets. Men den marknaden är totalt död.
Kan bero på att utvecklingen för fliseldning fortfarande befinner sig på Hedenhös nivå.
Pellets däremot framställs som alternativet för den som har högklackat som arbetskläder.
I Österrike har fint folk pellets pannan i entrén bakom glasdörrar så gästerna kan se hur miljövänlig man är.
Nä ska det bli privatmarknad för flis får nog dessa sotiga och skitiga herrar som möter en på mässor avlägsnas till förmån för något som är flashigare.
Någon som inte befinner sig i ett inferno av skruvar, botten elevatorer, vatten dunkar och rökgasfläcktar.
Som det är nu, är flis endast till för den som har kompetens att vara i huggarblus och hjälm.
Kan vi ändra nuläget så växer en ny marknad fram för skogsägare.
Vilka är vi då ? :-B det är bla, vi som är på skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: Flis i stället för ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50439 Låter intressant, om flis marknadsfördes som en budgetvariant av pellets då kanske man kunde nå fler.
Tänk vad fint att få hem en 600kg säck med torr och fin flis som man enkelt tömmer
i en behållare och sen inte behöver tänka på förrän nån vecka senare när behållaren
börjar bli tom, då beställer man hem en ny säck osv osv.

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50442 Flis är nog billigaste alternativet av biobränslen. En rejäl flistugg flisar upp årsbehovet på nolltid jämfört med att leja en vedmaskin. Eldstaden är väl heller inte dyrare än en vedpanna. Har man plats för vedboden så bör det gå med ett flisföråd.
Ska man där i mot ha en kamin är det väl ved som gäller.

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

Nolltax AB  
#50446 Solceller på taket till maskinhallen.
Driver sommartid pelletspress.
Borde vara enkelt sätt binda sommarenergi tills behovet uppstår...
Återstår att se dock, ej installerat ännu....

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

orre  
#50512
Slurfi skrev:Låter intressant, om flis marknadsfördes som en budgetvariant av pellets då kanske man kunde nå fler.
Tänk vad fint att få hem en 600kg säck med torr och fin flis som man enkelt tömmer
i en behållare och sen inte behöver tänka på förrän nån vecka senare när behållaren
börjar bli tom, då beställer man hem en ny säck osv osv.


En kompis till mig köpte ett tag siktad flis (för att slippa stickorna) av mig som han körde vår, sommar och höst i sin pelletsbrännare.

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

Storken  
#52820 Felet med säckar är att man får för mycket manuell hantering! 😡
Många, särskilt villaägare tänker för småskaligt.
Jag planerar att bygga en 30m3 lastväxlarcontainer med skrapor i botten!
Ett flyttbart förråd helt enkelt!
Har jag inte tid att flisa själv så ringer jag efter en krokbil som kör iväg och fyller på den! :ugeek:
Kanske är lite överdimensionerat, men alltid retar det nån!

Avatar Fallback

Re: Flis i stället för ved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52826 Det är rätt Storken sådana lösningar bla, som ska fram. För lite folk med fantasier om utveckling.
Flisningen lika så, det blir stickor och risbollar. Hur var det om det var sållat och klart när det kom ur flistuggen.
Ska det verkligen vara så att det är tillåtet att det ska få krångla lite grann när man eldar flis.
Kunde man tänka sig att flis levererades i pressade balar, likt kutterspån till strö.
Går det att bygga en distributionskedja med bulkbil, lika som pellets levereras.
Nu när så mycket pengar är lösgjord för landsbygds utveckling hoppas jag någon söker slantar till distributionsutveckling.
Flis kunde utvecklas till att bli ett billigare alternativ till pellets.
En ny marknad vore då ett faktum som gynna landsbygden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar