Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinch

7 inlägg 4655 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinch

Lövnäsen  
#49716 Hallå alla. Tänkte höra vad ni anser om vinch. Har lite funderingar på den manuella vinchen Dragvindan Vargen. Har en liten huggarvagn på 6 ton. Är det någon som har erfarenhet av Vargen? Håller verkligen kranen att dra med? Kom gärna med era synpunkter o råd.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vinch

skogsjan695xl  
#49723 jag har inte kört själv med en sån men jag tycker det verkar vara ett enkelt och bra system.
Kranarna brukar att hålla för bra mycken om man bara drar med stickan och inte med svängen, tror inte vridhusen håller för det.

Avatar Fallback

Re: Vinch

Lövnäsen  
#49725 Ja jag tycker oxå det verkar vara en enkel konstruktion. Jag har rätt jämn mark i min skog. Så jag kan köra så att jag kommer fram till det mesta. Men ibland saknar man en vinsch ändå. Är aldrig fel att samla ihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49735 Klart att dehåller att dra med stickan, de sitter chockventiler på den så de går inte dra för mycket med den.
Däremot blir det rätt omständigt att använda dragvindan, du ska ut o dra ut vajern sen ska du in o köra kranen tills du fått in biten och sen ska du ut igen för att koppla loss, hopp in o ut i hytten :wink:

Avatar Fallback

Re: Vinch

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49758 gå in på nordpost.se och sök på det här art numret 1201331 . Klicka sedan på dragvindan vargen, under bilden som kommer upp finns det en filmikon där man kan titta hur den fungerar.

Har en sådan själv, den gör det den ska men skulle jag vinscha mycket så skulle jag nog köpa en hydraulisk vinsch istället.

Avatar Fallback

Re: Vinch

Lövnäsen  
#49780 Jag har varit o kollat på Nordpost o filmen. Tycker det verkar vara en smidig enkel lösning. Jag tycker det verkar vara en billig vinch för min plånbok o för min verksamhet. Jag vinchar inte så mycket. Jag tycker en hydraulvinch är onödigt dyr investering till min lilla verksamhet. Jag har bara ca 11 ha skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinch

lonte  
#57851 Hej jag har också en fundering om vinchar.
Är vargen vinchen en så kallad mekanisk vinch eller vad är det?
Hur är det med hastigheten på en hydralisk dito om man jämför med en star kran t,e,x?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).