Traktorer och processorer

Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

21 inlägg 26221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49563 Traktor Volvo BM 814
-73
7256 tim
92 kW
150 L tank diesel
6370 tjänstevikt
8320 Totalvikt
Längd 4.65 Bredd 2.31
Däck 23.1 R 34 BIB x 18 , 14.9 R 24
Motorn 6 cyl spinner som en katt
Lite kabelkoppling o kåpor att montera annars fungerar bra
checka in den!

http://www.ps.nu/?page=netauction&id=7945



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

Torparn79  
#49569 jag skulle inte ge mer än 50 000 :-.

nackdelen med dom är ju att dom är enbart 2-hjulsdrivna på högväxlarna, alltså max 9,8 km/h med 4-hjulsdrift.
annars är det väldigt trevliga traktorer för sin ålder, lite bökiga med frontlastare bara... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49574 Väldigt omoderna oxå. Jämför den med min John deere 4230 från -73 som är betydligt trevligare att köra än den volvon.

Avatar Fallback

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49575 är väl lika med 814 som 810. riktig kvalitet :P .
är inte 814 riktigt eftertraktade :?:
skulle själv vilja ha en 2254 men det verkar då inte finnas spec många av dom t salu.

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

Torparn79  
#49585 kvalité på 810 och 814, jo det har väl varit dess signum...
bara man kan hålla fingrarna borta ifrån pumpen, man ska inte skruva tills man inte ser grannkärringen när hon hänger tvätt... :???:

men som Henrik K säger JD 4230 alternativ 4430 är ju mer komfortabla, SG2-hytten är ju helt underbar, om man ändå kunde slippa dom där telefonstolparna som sticker upp ur huven... :surp:

Avatar Fallback

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

nybliven mekaniker  
#50762 Tjena

Angående bm 2254 så hade Staffan i Horred (Marks kommun) två stycken för några månaders sedan. Kan ha kvar. 810 814 är fin svensk kvalite, är jd mekaniker men tycker gamla bm är roliga.

MVH/Daniel

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50765
Torparn79 skrev:jag skulle inte ge mer än 50 000 :-.

nackdelen med dom är ju att dom är enbart 2-hjulsdrivna på högväxlarna, alltså max 9,8 km/h med 4-hjulsdrift.
annars är det väldigt trevliga traktorer för sin ålder, lite bökiga med frontlastare bara... :shock:


måste bara fråga varför du ska köra snabbare än 9,8km/h med 4wd? jag har aldrig behövt det under mina år när jag har kört iallafall :S skulle vara när man plogar snö såfall...

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

Torparn79  
#50769
970D skrev:
Torparn79 skrev:jag skulle inte ge mer än 50 000 :-.

nackdelen med dom är ju att dom är enbart 2-hjulsdrivna på högväxlarna, alltså max 9,8 km/h med 4-hjulsdrift.
annars är det väldigt trevliga traktorer för sin ålder, lite bökiga med frontlastare bara... :shock:


måste bara fråga varför du ska köra snabbare än 9,8km/h med 4wd? jag har aldrig behövt det under mina år när jag har kört iallafall :S skulle vara när man plogar snö såfall...


ja, snöröjning som du säger men även harvning, kultivator och sådd..

sen är det inte dumt om man drar nå lass på vinterväg heller..

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50772 Traktorn är såld nu och kommer troligen att få jobba hårt hos nya ägaren kan jag tala om....

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50773
Torparn79 skrev:
970D skrev:
Torparn79 skrev:jag skulle inte ge mer än 50 000 :-.

nackdelen med dom är ju att dom är enbart 2-hjulsdrivna på högväxlarna, alltså max 9,8 km/h med 4-hjulsdrift.
annars är det väldigt trevliga traktorer för sin ålder, lite bökiga med frontlastare bara... :shock:


måste bara fråga varför du ska köra snabbare än 9,8km/h med 4wd? jag har aldrig behövt det under mina år när jag har kört iallafall :S skulle vara när man plogar snö såfall...


ja, snöröjning som du säger men även harvning, kultivator och sådd..

sen är det inte dumt om man drar nå lass på vinterväg heller..


Hehe jo att det förstås...fast ja oftast så klarar man ju sig på vägen ganska så bra med 2wd... enligt mig iallafall... sen harvning och det andra kan ju behövas 4 wd... men å andra sidan vem sitter i en gammal 814 i dagens läge och gör det med idag?

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50776 här är en 814 som vi håller på att reparera och göra i ordning och ska även lacka om och en massa på i skolan :)

Avatar Fallback

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50777 Fasen vad pigg jag blev på o köpa en 814 nu måste bara hitta nån användning för den ochså. :???:

Kanske skulle koppla huggarvagn på den.

Men känns lite dumt o köra sönder så fina klenoder i skogen :roll:

Användarvisningsbild

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

Torparn79  
#50779
valmet901 skrev:Fasen vad pigg jag blev på o köpa en 814 nu måste bara hitta nån användning för den ochså. :???:

Kanske skulle koppla huggarvagn på den.

Men känns lite dumt o köra sönder så fina klenoder i skogen :roll:


jag har provat 814 i skogen och det var en upplevelse kan jag säga, rakt fram går ju bra, men ska man börja svänga så är man rökt... inge kul vändradie på dom där galtarna... men en ruggigt trevlig transporttraktor, är den påställd på varvet så pinnar dom på rätt skapligt oxå...

Avatar Fallback

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50781 Hade försvaret några 814 ?

Annars så skulle det vart fint o köpa en av dem. :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktor Volvo BM 814 - akution, bra pris?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51018 visst försvarets maskiner har ju lite timmar på maskinerna men då brukar dom väl ha blivit ordentligt misshandlade under dom timmarna, iallafall en del maskiner. :???: men visst är det svårt att låta bli när det väl kommer någon sådan annons å lite maskintimmar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).