Bioenergi

Energiklipp

84 inlägg 49972 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49304
nutte skrev:små grävmaskiner brukar vara snabba, iaf om man jämnför me större, sen om man kan jämnföra me en skotare, Nja...

MEN... Det ja vet är att du kan köpa en grämaskin i storleksklassen 5-7 ton för 100-200´ vilket gör att man kan jobba lite billigare, av egen erfarenhet så tycker ja även att grävare håller på ett annat sätt å är billigare i drift, ja gräver i en hel dag på 20-30 liter bränsle... även om jag oxo tycker att det låter billigt me 420 kr timmen, ja tycker inte att man ska ta billigare än 500 på NÅN maskin, oavsett jobb, men som sagt, små maskiner går sällan sönder så... å sen så ser man det på det viset så är det kanske "rätt" pris... har du en skördare för en mille å tar 800- mot om du har en 5 tons minigrävare för 100 tusen å får 420-... ja.... ja skulle nog köra me grävaren....

det som är intressant här är att se hur det ser ut med utskjut osv, kanske ökar kapaciteten mer?!? ... har du bytt ut stickan mot ny med utskjut eller har du en jibb på? har du accumulering?....

Å sen det här me stavning å skrift är väl för sjutton inget man ska klanka ner på 😈 !!! Men det är min åsikt, det finns folk som inte gått i plugget å folk som helt enkelt inte kan stava/skriva... (kan inte stava till det läs dysleksi :???: ...)
var glad att ALLA Skriver så vi lär oss av dom som kan annat än skriva :P !!!



hej alla glad. ja det är sant med slitaget och så på en maskin. jag har erfarenhet av skotare med klipp tycket att det är stort och tungt bara sårt att komma åt. en fördel som är att sätta klipp på en grävmaskin är att den är runtomsvängade. ja ska ta lite bilder när jag klipper i morgon. så ska jag lägga upp det här. jag har jipp så jag har skopan kvar.
en fördel till med grävare är att det inte blir några märken. mvh bergqvist

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#49340 Har kört en del grävare, helt klart att en skotarkran är snabbare att klippa med. beträffande gripen i klippagg, visst den är lite liten till avlastning kan tyckas, vore den större skulle den bli klantig vid klippansättning.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

tantgron  
#49383
bergqvist skrev:HEJ. DET GÅR IHOP SIG OCH FUNGERAR BRA. JAG HAR KLIPPT CA 3000 KUBIK NU OCH JAG ÄR HELNÖJD. DET JAG MENAR MED AT JAG INTE TROR DET FUNGERAR BRA PÅ EN SKOTARE ÄR, ATT DET INTE FINNS NÅGON VETTIG KLIPP ATT LASTA AV MED ÄN. VAD JAG HAR SETT. JAG ÄR INTE BRA PÅ ATT SKRIVA MEN JAG KAN ANNAT ISTÄLLET.:) HA DET BRA


nutte skrev:Å sen det här me stavning å skrift är väl för sjutton inget man ska klanka ner på 😈 !!! Men det är min åsikt, det finns folk som inte gått i plugget å folk som helt enkelt inte kan stava/skriva... (kan inte stava till det läs dysleksi :???: ...)
var glad att ALLA Skriver så vi lär oss av dom som kan annat än skriva :P !!!


Jag ber ödmjukast om ursäkt för mitt påhopp om bokstavsval och meningsavslutare.

Det är bara en skada jag har från tidigare; om inläggspersonen (i mina övriga favoritforum) i fråga inte tar sig tid eller orkar börja en mening med Versal, resten av meningen med gemener och avslutar den med .punkt, så tröttar man snabbt att tyda deras meddelanden. Men detta är ett forum där både datorvana ovh ålder varierar, huvudsaken att budskapet går fram. Dock kommer det fortsättningsvis att skära i mina ögon när folk inte ens orkar slå på rättstavningen i Firefox, men jag gråter i fortsättningen tyst för mig själv (har för övrigt en lånad dator utan rättstavning ;)). :D

Återkommer i morrn om jag kommer på något som för tråden framåt. :)

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49455 är kommer lite bilder på mitt bygge.. mvh bergqvist

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49456 någon mer som har bilder på sina byggen skulle vara kul att se mvh bergqvist

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Torparn79  
#49459 -> bergkvist:

det såg ju ut att vara en riktigt trevlig skapelse.
hur stadig är den i yttersta läget?
har för mig att du hade rätt skaplig räckvidd.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49460
Torparn79 skrev:-> bergkvist:

det såg ju ut att vara en riktigt trevlig skapelse.
hur stadig är den i yttersta läget?
har för mig att du hade rätt skaplig räckvidd.


riktigt stabil är den. kan ta ett träd på 20 cm på rak arm. räckvidden är 9.20 enkel väg.. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Mahg  
#49491 Jag har ett inlägg med bild på en Super-Eva med klipp och vagn efter i kategorin Gallring, tråden Klipp av Skogsmulle.
Fördelen med vagn och direktlastning är ju att det minskar risken för grus o dyl i materialet och att man gör hela jobbet med en maskin. Det går nog snabbare att lasta av med en skotare med stor grip men om det totalt blir mindre tid med skördare + skotare vet jag inte, skulle vara intressant med en tidsstudie.
Jag har kört för 550 kr/tim men då är det billiga grejor och ca 6 liter diesel i timmen.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49599 "bergkvist" - bygget ser ju helt okej ut :-) (nu ska vi inte blanda ihop denna med separatlastare som lastar timmer) .. men även detta är ju ett bygge av just "bergkvist" , och det är ju rätt schysst att nå 9.20 ..

men jag själv skulle nog få rena ångesten , då man når 11,5 med skördarn 8)

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

mrlynx  
#49622 Bergkvist hur stor är grävmaskinen och vad väger klippen?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49652
"spindeln" skrev:"bergkvist" - bygget ser ju helt okej ut :-) (nu ska vi inte blanda ihop denna med separatlastare som lastar timmer) .. men även detta är ju ett bygge av just "bergkvist" , och det är ju rätt schysst att nå 9.20 ..

men jag själv skulle nog få rena ångesten , då man når 11,5 med skördarn 8)



JA DET ÄR KLART DET ÄR SKLILLNAD MEN MIN MASKIN VÄGER BARA 5 TON OCH ÄR 2 M BRED HAHAHAH

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49653
mrlynx skrev:Bergkvist hur stor är grävmaskinen och vad väger klippen?


MASKINE VÄRGER 5.5 TON KLIPPEN VÄGER 125 KG

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

odinsengel  
#51378 tjenna alla

jag sitter och kör ponsse buffalo med risrede... den har vi en naarva klipp till som vi sätter på under säsong för det. funkar utmärkt lite litet just vid avlastning men knallar på..
det stora pluset med naarva är sen vi satte på trådlöst slipper trassla in sig i kabeln så den går av.
sen funderar jag på hur stor kapacitet det blir utan acumellering jag tror inte på att köra utan vi har iaf det.

och det snacket ni har om att det inte skulle gå bra att lasta sig själv så hållerjag inte med alls
:ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Knegarn  
#51407 Jag håller på som bäst med att bygga det sista nu på vår nya klippmaskin, idag blir själva basmaskin klar. Har trixat en par dar nu med montering av tillägshydraulik, maskin kom ju rakt från fabrik så ingen förmontering på försäljningspunkt hade skett. Inte ens new holland dekalerna va tejpade :smile:
Klippen svetsade jag snabbfästet på i måndags så den ska bara få lite färg så är den klar, den väger fö. 600 kg plus fästplatta så den är ganska rejäl :grin:
Mer bilder o dyl kommer när vi börjar köra i helgen!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

terri2020  
#51439
bergqvist skrev:
mrlynx skrev:Bergkvist hur stor är grävmaskinen och vad väger klippen?


MASKINE VÄRGER 5.5 TON KLIPPEN VÄGER 125 KG

Vad är det för fabrikat på klippen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).